Gå til innhold
Arkivverket

Er alle fra Aker inkludert i manntallene i Aker 1832 - 1842?


Carina Andresen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg håper noen kan hjelpe meg her..

 

Jeg er på utkikk etter en av mine forfedre, Peder Andersen og Gunhild Olsdatter.

Jeg har funnet konfirmasjonsdokumentene til datteren deres, Karen Pedersdatter fra 1832. Der står det at hun er fra Enerhaugen. Hun er konfirmert i Oslo Hospital Menighet.

 

Når jeg går igjennom Manntallene fra Aker finner jeg ikke familien. Jeg har gått igjennom samtlige sider både for 1832, 1833 og 1834, men jeg finner de ingen steder.

  

Da kommer spørsmålet; Byarkivet har lagt ut en liste med hvilke områder/gårder som er inkludert i dokumentene, men gaten(e) på Enerhaugen er ikke med. Og det var i Aker. Kan det være sånn at det området er det eneste i Aker som ikke er inkludert? 

 

Håper på svar.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg. Jeg har disse. Men jeg har ikke alder til foreldrene.

 

Jeg tviler på at de som er født i Vestre Aker er samme personer.

 

Ole og Karen er født på en gård på Refstad i Aker, så flyttet de til Enerhaugen. Enerhaugen var det fattigste området i Oslo.

Vestre Aker er den rike siden.. Bærumområdet, om du kjenner til det.

 

Det er veldig rart at de skal flytte fra et fattigere område til et rikt område, for så å flytte til det fattigste området igjen. Ole holdt seg i området hele livet.

Endret av Carina Andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carina Andresen skrev:

Nei, det er feil person. Gunhild er mor til Ole og Karen. De ble født i 1815 og 1817.

 

Hvis du klikker på lenken så ser du at det står Karen.Skrev feil navn på Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Hvis du klikker på lenken så ser du at det står Karen.Skrev feil navn på Karen.

 

Ja, jeg koblet det etter jeg hadde svart deg. Hehe. Beklager

Endret av Carina Andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carina Andresen skrev:

Ja, det vet jeg. Jeg har disse. Men jeg har ikke alder til foreldrene.

 

Jeg tviler på at de som er født i Vestre Aker er samme personer.

 

Ole og Karen er født på en gård på Refstad i Aker, så flyttet de til Enerhaugen. Enerhaugen var det fattigste området i Oslo.

Vestre Aker er den rike siden.. Bærumområdet, om du kjenner til det.

 

Det er veldig rart at de skal flytte fra et fattigere område til et rikt område, for så å flytte til det fattigste området igjen. Ole holdt seg i området hele livet.

 

To foreldrepar med samme navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joooo. det er dem! Jeg fant Maren Thorine (Den ene datteren) sin konfirmasjon i Grønland kirke. Yeeeah! Da er det bare å finne alderen til disse folka da. Nå har jeg hvertfall mer å lete i 😄

 

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor man ikke finner de i manntallene.. De bodde på Enerhaugen i 1838 også.. Veldig merkelig.

Endret av Carina Andresen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enerhaugen tilhørte vel Sagene (Saugenes) distrikt eller "bydistriktet" - se Grenser i Aker - https://www.oslo.kommune.no/OBA/tobias/tobiasartikler/t1975.htm

Lignings- og skolekretser endret seg ofte

For skatteinnkrevingen ble det tidlig laget et distrikts- eller rodesystem. De eldste bevarte ligningsbøkene for kommunale skatter er fra midten av 1830-tallet og her forekommer følgende distrikter: "Søndre Vestbygden", "Nordre Vestbygden", "Sørkedalen", "Maridalen", "Romsåsfjerdingen", "Østre distrikt", "Manglerudfjerdingen" og "Ekebergfjerdingen". I tillegg kommer Sagene og "bydistriktet", det vil si Grønland, Lakkegata og Enerhaugen

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Enerhaugen tilhørte vel Sagene (Saugenes) distrikt eller "bydistriktet" - se Grenser i Aker - https://www.oslo.kommune.no/OBA/tobias/tobiasartikler/t1975.htm

Lignings- og skolekretser endret seg ofte

For skatteinnkrevingen ble det tidlig laget et distrikts- eller rodesystem. De eldste bevarte ligningsbøkene for kommunale skatter er fra midten av 1830-tallet og her forekommer følgende distrikter: "Søndre Vestbygden", "Nordre Vestbygden", "Sørkedalen", "Maridalen", "Romsåsfjerdingen", "Østre distrikt", "Manglerudfjerdingen" og "Ekebergfjerdingen". I tillegg kommer Sagene og "bydistriktet", det vil si Grønland, Lakkegata og Enerhaugen

Hei,

 

Det er akkurat det jeg trodde også.. Men Byarkivet har lagt ut lister med stedene i hver "fjerding".

Her er Sagene: https://www.oslo.kommune.no/OBA/Aker_1834/undersider_eiendom/Saugene.asp

Ingen av disse er Enerhaugen. Ikke engang i nærheten av Enerhaugen. Det tar hvertfall 45 min å gå fra Enerhaugen til noen av disse gatene.

 

Derimot - Nedre Romsaas Fjerding inkluderer Tøyen, som er et par kvartaler fra Enerhaugen. Men ingen av gatene (Jeg er egentlig ganske sikker på at det bare var 1 gate på Enerhaugen på den tiden) er med på den lista heller.. https://www.oslo.kommune.no/OBA/Aker_1834/undersider_eiendom/N_Romsaas.asp

 

Grønland er også rett ved siden av, men gatene i den fjerdingen er kun Grønland, ikke Enerhaugen.

 

Så har vi Vålerenga/Kampen på andre siden av Enerhaugen.. Ingen av gatene der er på Enerhaugen heller.. 

 

Det sureste er at Byarkivet ikke kan svare meg på dette... Så håper noen vet noe mer..

Endret av Carina Andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carina Andresen skrev:

Det sureste er at Byarkivet ikke kan svare meg på dette

 

Hvorfor kan de ikke svare deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

Hvorfor kan de ikke svare deg?

 

De vet ikke for sikkert.. Syns det er merkelig siden de jobber med Akerområdet hver dag.. Men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carina Andresen skrev:

De vet ikke for sikkert.. Syns det er merkelig siden de jobber med Akerområdet hver dag.. Men men

 

Ja det høres merkelig ut - noen der må jo ha peiling på dette......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Egil Johannessen skrev:

 

Ja det høres merkelig ut - noen der må jo ha peiling på dette......

 

Ja, jeg vet.. Jeg har snakket med de på tlf tidligere, men nå prøvde jeg å sende en mail istedet. Det er sikkert enklere å høre med kolleger da.

 

Det er litt vanskelig å dra på disse stedene.. De stenger jo mens man er på jobb. Og Byarkivet har nesten ikke noe digitalisert. Alle manntallene ble digitalisert for ca en uke siden, men ingenting annet er å finne på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Inger Karin Haarbye skrev:

Andreas er konfirmert som nr. 21 her:

Oslo fylke, Oslo og Oslo hospital i Aker, Ministerialbok nr. 3 (1829-1849), Konfirmerte 1835, Side 230
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061109010543
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061109010543.jpg

 

Men gurimalla, tuuusen hjertelig takk!! 

 

Du klarer vel tilfeldigvis ikke å tyde det som står der også?😇

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Inger Karin Haarbye skrev:

1835 har med noe fra Enerhaugen. Ole og Karen har vel flyttet hjemmefra da, men jeg tror  kanskje at disse foreldrene fikk flere barn sammen, og at dette er Gunhild med 2 yngre barn i 1835: https://media.digitalarkivet.no/view/100708/11

Du reddet livet mitt nå! Utrolig snilt. Tusen hjertelig 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carina Andresen skrev:

Men gurimalla, tuuusen hjertelig takk!! 

 

Du klarer vel tilfeldigvis ikke å tyde det som står der også?😇

 

 

 

Hva da? foreldre, fødselsdato - eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander er døpt her, #107. Her står foreldrene som gift, men det er er nok feil.

 

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 12 (1819-1828), Fødte og døpte 1826, Side 412-413
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010212
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061110010212.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.