Gå til innhold
Arkivverket

Bastian Svendsen om Vatnås kirke/kapell


Jon Mamen
 Del

Recommended Posts

Bastian Svendsen har i sitt manuskript gjengitt en tekst fra biskop Jens Nilssøn om Vatnås kirke, som jeg ikke var kjent med. Nå har jeg prøvd å skrive den av, men vil gjerne ha hjelp med noen ord (på latin?) https://www.digitalarkivet.no/pr20130129007975

Min tekst 

Vattenaas Capel

Dette Capel ligger på Greenskog i Hovedsognet og skal efter Sagnet være bygget efter en  Model af Kobber eller Jern, der findes paa det Sted, hvor Kirken nu staar, hvilken Model skal være sendt det danske Sælskab i Kjøbenhavn.  Om dette Kapek skriver Biskop Jens Nielsen i sine Optegnelser fra 1598: Derforuden haffuer der oc værit en Kirke, som heder Vatzaas Kirke, hun ligger langt ifra Bygden, borte i den vilde Skog,  for sig selff; udi hvilken der gjordes Tjeneste /: førend Doctrina coelitis blev ……/: St. Botholphi Dag, oc siger mand at der var da en stor Høitid……….. desligeste hellig Korsdag om Vaaren oc Høsten; men denne Kirke er nu … er ødelagt oc alle Klokker oc Ornamenter, som der laage til, ere længesiden tagne derfra.

Naar dette Kapel igjen er stansat, er ubekjendt. Konfr Graves Prisca et nova Egerana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette Kapel skriver Biskop Jens Nielsen i sine Optegnelser om Kirkerne fra 1598: Derforuden haffuer der oc verit en Kirke, som heder Watzaas Kirke, hun ligger langt ifra Bygden, borte i den vilden Skoug, for sig selff; udi hvilcken der gjordes Tjeneste /: førend Doctrina coelitis blev repurgeret :/St. Botholphi Dag, oc siger mand, at der var da en stor Høitid og Concursus religionis ergo, desligeste hellig Korsdag om Vaaren oc Høsten; men denne Kirke er nu plat er ødelagt og forfalden og alle Klokker oc Ornamenter, som der laage til, ere længesiden tagne derfra.
Naar dette Kapel igjen er istandsat, er ubekjendt. Konfr. Graves Prisca et nova Egerana

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

. . .Doctrina coelestis blev repurgerit . ..

. . .Concursus  religionis ergo . . .

. . . er nu plat er ødelagt . . .

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker så mye for hjelp. Jeg har ikke sett denne teksten gjengitt noe annet sted. Tror den kan ha betydning for å forstå hvordan Vatnås kirke ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet dette sitatet i Christies bok om Norges kirker, Buskerud bd I. Så det er kjent fra før. Takk likevel for hjelp til å lese Svendsens manuskript.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.