Gå til innhold
Arkivverket

USA 1865-1882, så hjem igjen?


Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Kom over en interessant innflytting til Strømsø 1882:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/5572/194

 

Pastor Hvistendahl og ektefelle var begge født i Holmestand, henholdsvis 1838 og 1836, men barna var født i Wisconsin mellom 1865 og 1880, med unntak av en gjestevisitt i San Fransico midt på 1870-tallet. Jeg har ikke undersøkt nærmere med hensyn årstall for utvandring.

 

Det er forsåvidt kjent at mange utvandrede til USA reiste hjem igjen, men dette er gjerne et senere fenomen.

 

Er det noen som har tilsvarende gjestevisitter (her minst 15-17 år) i USA å vise til på 1800-tallet?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Karen Christine Lassen  vart fødd  i Bergen 02.06.1831 og døypt i Nykirken 26.06.1831.  Ho var dotter til skreddarmeister Elling Lassen og kona Ingeborg Christine Høgh. Faren gjekk konkurs i 1846 og reiste til Amerika same året.  I 1847 reiste Karen  og fire  yngre søsken åleine til New York, via Hamburg.  I 1850 budde ho saman med faren og søskena i New York.  I 1860 og 1865  budde ho saman med søstera Synneve Larsine Horner og hennar familie i Brooklyn.

 I 1860 vart Karen registrert som «Caran Sanbourne, 29, seamstress»  15. juni 1865 var Karen framleis i Brooklyn[ . Ho må har reist tilbake til Bergen sommaren eller hausten 1865, for 25. november hadde ho avertissement i Bergens Adressecontoir Efterretninger der ho tilbaud undervisning i engelsk. «Efter et Ophold i atten aar i Amerika, føler jeg mig nu mægtig til at give grundig Undervisning, og vover at sige min Udtale er god».

Karen Christine reiste truleg tilbake til Bergen for å ta seg av mora, men hadde kanskje ikkje rekna med at mora skulle leva til midt ut på 1880-talet... 2. juni 1886 reiste ”skibsførers enke Karen C. Sanborn” tilbake til Amerika[8].  Ho var 54 år gamal. I folketeljingane for 1900, 1910 og 1920 var ho registrert saman med systera Synneve og nevøen William i Brooklyn, valgdistrikt 8, New York City ward 23, Kings. Eg har ikkje funne dødsmelding for Karen, men det er ikkje spor etter henne i folketeljingane etter 1920, så ho døydde truleg mellom 1920 og 1925. Ho vart i alle høve ei gamal kvinne,  rundt 90 år.

 

21. juni 1898 tok Karen Christine Sanborn, Brooklyn patent på eit ventilasjonssystem for vindauge. Om ho tente pengar på dette veit me ikkje, men det vitnar i alle høve om at ho var ei kvinne med praktisk sans og næringsvett. 

Eg har kjelder for alle opplysningane, om det er av interesse. 

Med vennleg helsing Eli Randmo

 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tipp-tipp-oldefars halvsøster Maren Sibille Kristensdatter (1833-1887) fra Hedrum emigrerte en gang etter 1865 med sin mann Johan Kristian Kristiansen (f. 1842) fra Stokke. I 1885 dukker de opp i Sandar, hvor Johan Kristian kjøper en eiendom på Søndre Holmen. Maren Sibille døde der i 1887.

 

Det er riktignok uklart om Johan Kristian returnerte til Norge i det hele tatt i 1885. Skjøtet omtaler ham som kjøper, men det er Maren Sibille som har signert på hans vegne, og i hennes dødsfallsmelding i 1887 oppgis det at enkemannen var i Amerika. I 1890 foresto min tipp-tipp-oldefar salg av eiendommen på Søndre Holmen med fullmakt fra Johan Kristian Kristiansen, som a åpenbart var i Amerika. Johan Kristian og Maren Sibilles eneste datter (f. 1877) ble siden gift i USA, og det er også uklart om hun var i Sandar fra 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eli, Kristian,

 

Takk for gode eksempler. Det er nok endel slik historier som ennå ikke er kommet på trykk.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.