Gå til innhold
Arkivverket

Anders T(h)rosda(h)l


Magnus Trosdahl
 Del

Recommended Posts

Min 3xtipp-oldefar, Anders Trosdahl, vokste opp på Håmår Gård i Vågå, og overtok som lennsmann etter sin far (Knud Clemetsen Trosdahl) i voksen alder.

Han er 9 år i folketellingen fra 1801, og konfirmerer seg 14 år gammel i 1805

 

Anders er tredjemann i rekken av 11 barn. Førstemann er født i 1789, andremann i 1791, og fjerdemann i 1793. 

Både med tanke på dette, samt de to første kildene bør Anders være født 1791/1792.

 

Jeg har funnet samtlige av barna i kirkebøker, men Anders er klin umulig å finne.

Jeg har lett i kirkebøker fra 1790 til 1793 i Vågå, Lom, Lesja, Tynset, Øyer, Ringebu, og Biri men jeg finner han ikke.

 

Er det noen som kan hjelpe meg? Leter jeg feil?

Her er opplysninger om hans far som kan være verdt å vite:

Knud Clemetsen Trosdahl:

  • 1788: Gifter seg i Lesja kirke med Johanne Frederikke Hansdatter Selsjord Hvid
  • 1789: Innsatt som vikar for lensmann Anders Viborg i Lom
  • feb. 1789: Får første barn, Nils Petter (Lom)
  • 1790: Får skjøte på bruket Låkånes, Synstnes i Lom
  • feb. 1791: Får andre barn, Johan Clemet (Lom)
  • 1791/1792: Skal ha fått Anders
  • 1792: Skal ha solgt bruket Låkånes i Lom
  • 1793: Får fjerde barn, Marcus Christian (Vågå)
  • 1794: Blir tilsatt som lensmann i Vågå (fra 1794 til 1814)
  • 1794: Kjøper gården Håmår i Vågå
  • 1795: Får femte barn, Knut (Vågå)
  • osv...
Endret av Magnus Trosdahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en mulighet, men jeg tviler på at det er han.

 

For det første kjenner jeg så pass godt til denne familien at jeg tror jeg ville gjenkjent potensielle faddere (slektninger fra mor og far, personer fra nabogårder, personer knyttet til fars yrke).

For det andre ser jeg at det står "foreldra står ikkje!", og det har jeg også vanskelig for å tro ville vært tilfelle når det var lennsmannens sønn som skulle døpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.