Gå til innhold
Arkivverket

Kisti Nielsdtr. Nouen "Naug" Lardal Vestfold.


Roar Troset Larsen
 Del

Recommended Posts

Søker etter fødsel og annen informasjon til: Kisti Nielsdatter Nouen. "Naug"  (Antagelig født i Lardal.)

 

Hun fikk en uegte datter: Karen, som ble døpt 11. des. 1808  i Lardal   "se vedlegg"

Barnefaren's  navn var Halvor Jonsen, Helgelandsplassen. Grini

Jeg har funnet en del informasjon om Halvor, men har ikke greid å finne noen informasjon om Kisti Nielsdatter….

Er takknemlig for hjelp og tips, om hvordan en kommer videre i denne saken..

Mvh. Roar T.Larsen

 

SAKO, Lardal kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1733-1815, s. 853-854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant 3 stk Kirsti Nilsd. i Lardal i tellingen 1801.

Ei enke på 81 år,og en pike på 6 år.

 

Samt denne,som var 20 år,som var tjenestepike på Holtan i 1801.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010728&gardpostnr=56&personpostnr=963&merk=963#ovre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har fått tydet dåpen.

Her blir det også bemerket at hun het Karie,ikke Karen.

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.😊

Ja, det rette navnet på barnet er vel Karie.. Når det gjelder folketellingen for 1801, så er det vel bare en person som kan være aktuell. Kirsti Nielsdtr.  20 år og tjenestepike på

gården  Holtan.

Siden det refereres til gården Nouen/Naug, så er det vel rimelig at jeg må bruke lenken du sendte  på den aktuelle gården Nouen og lete etter en person ved navn Niels og

som har en alder, som kan tilsvare at han kan være  Kisti's far?

Får lete i de aktuelle kirkebøker, rundt 1780 tallet og se om jeg har hellet med meg.

Takk for hjelpen og tilsendte lenker Ann-Mary Engum.🌺

 

Mvh. 

Roar T.Larsen

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsti Nielsdatter bodde på gården Nouen da hun fødte Karie. Kanskje som tjenestepike.

Men det er ikke dermed sagt at hennes foreldre bodde der.

Jeg hadde undersøkt den Kirsti Nielsdatter som var tjenestepike på Holtan i 1801 som Ann-Mary fant i  #3.

 

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel mest sannsynlig at Kirsti er tjenestepike  på Nouen  i 1808.

Jeg får prøve å se om Kirsti  på  gården Holtan, er den rette personen jeg leter etter.

Takk for hjelpen.!

 

Mvh.

Roar T. Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre mangler konfirmerte for Lardal 1790-1800.

Men jeg finner en kandidat født i 1781 øverst på venstre side.    

Med faddere fra gårdene  Grini, Helgeland og Berg.

 

SAKO, Lardal kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1733-1815, s. 545-546
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070502620275

 

Vet du Kirsti Nielsdatteres videre skjebne etter hun fødte Karie?

Ble hun gift? Fikk hun flere barn?

 


 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Holtan finnes en Halvor Sigfriedsen i 1801.

Står rett under navnet til Kirsti Nilsd.

 

 

Onkel av Kirsten?

Hhttp://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010728&gardpostnr=56&personpostnr=964&merk=964#ovre

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsten sin far død før 1801?

 

Mora,Dorthe Hansdatter, er kanskje i sitt 2dre ekteskap.Gift med Niels Herchilsen,og bor på Grini i 1801?

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010728&gardpostnr=57&personpostnr=1017&merk=1017#ovre

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være det aktuelle barnet som ble konfirmert 24. oktober 1824?

 

https://media.digitalarkivet.no/view/8244/215

 

«17 | Karen Halvorsd. Steensholt | Husbonden Tor Torstens. Steensholt | Dec. 1808 | Af god Kundskab og god Opførsel | af samme»

 

Ofte kan man jo få bekreftelse på foreldrenes navn ved konfirmasjoner utover 1800-tallet, men altså ikke dette tilfellet.

 

Mvh Are

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Dessverre mangler konfirmerte for Lardal 1790-1800.

Men jeg finner en kandidat født i 1781 øverst på venstre side.    

Med faddere fra gårdene  Grini, Helgeland og Berg.

 

SAKO, Lardal kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1733-1815, s. 545-546
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070502620275

 

Vet du Kirsti Nielsdatteres videre skjebne etter hun fødte Karie?

Ble hun gift? Fikk hun flere barn?

 


 

 

Dessverre så har jeg ingen informasjon om Kirsti, verken før eller etter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. konfirmasjonen som Are har funnet.Se # 16.

 

 

Kan godt være "din" Kirsti Halvorsdatter som var gift med Tor Tostensen.

 

 

Let etter vielse mellom 1808-1824.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt aldersforskjell!

 

 

Ser at Tor Tostensen på  Steensholt Nordre var 3 år i 1801.

 

Den Kirsten vi har funnet som mulig kandidat til "din" Karie (f 1808) var 20 år i 1801.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010728&gardpostnr=66&personpostnr=1304&merk=1304#ovre

 

Har ikke funnet noen vielse på Kirsti og Tor,men kan ha oversett den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ang. konfirmasjonen som Are har funnet.Se # 16.

 

 

Kan godt være "din" Kirsti Halvorsdatter som var gift med Tor Tostensen.

 

 

Let etter vielse mellom 1808-1824.

 

Ja, det skal jeg gjøre. Takk for hjelpen...😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ang. konfirmasjonen som Are har funnet.Se # 16.

 

 

Kan godt være "din" Kirsti Halvorsdatter som var gift med Tor Tostensen.

 

 

Let etter vielse mellom 1808-1824.

 

 

Ann-Mary,

 

Datter og mor, skal vel være henholdsvis Karen Halvorsdatter og Kirsti Nilsdatter (ikke Halvorsdatter om moren).  Tor Torstensen er primært å oppfatte som hennes "arbeidsgiver, men dette utelukker jo ikke en mulig senere og annen forbindelse. Dog må man finne en kilde som kan støtte en slik oppfatning.

 

Mvh Are

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

 

Ann-Mary,

 

Datter og mor, skal vel være henholdsvis Karen Halvorsdatter og Kirsti Nilsdatter (ikke Halvorsdatter om moren).  Tor Torstensen er primært å oppfatte som hennes "arbeidsgiver, men dette utelukker jo ikke en mulig senere og annen forbindelse. Dog må man finne en kilde som kan støtte en slik oppfatning.

 

Mvh Are

 

 

Au,au..

Ja,sannelig har jeg rota med navna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 11.6.2018 den 13.33, Roar Troset Larsen skrev:

Søker etter fødsel og annen informasjon til: Kisti Nielsdatter Nouen. "Naug"  (Antagelig født i Lardal.)

 

Hun fikk en uegte datter: Karen, som ble døpt 11. des. 1808  i Lardal   "se vedlegg"

Barnefaren's  navn var Halvor Jonsen, Helgelandsplassen. Grini

Jeg har funnet en del informasjon om Halvor, men har ikke greid å finne noen informasjon om Kisti Nielsdatter….

Er takknemlig for hjelp og tips, om hvordan en kommer videre i denne saken..

 

Jeg engasjerte meg i denne saken i januar 2017 og presenterte da et slags "bevis" for at Jakob Knutsens kone Kari Halvorsdatter var identisk med den Kari som i 1808 ble født utenfor ekteskap av foreldrene Halvor Jonsen Helgelandsplassen og Kirsti Nilsdatter Naug. Dette "beviset" var imidlertid verdiløst - intet mindre. Jeg la til grunn at den Berte Karine Halvorsdatter som i 1841 var fadder for Kari Halvorsdatters sønn Kristian, var hennes halvsøster og identisk med Halvor Jonsen og Tolline Olsdatter Grini-eies datter Berte Maria Halvorsdatter (født 1820). Her overså jeg for det første at Berte Karine Halvorsdatter og Berte Maria Halvorsdatter selvsagt ikke kan være samme person, og hadde jeg slått opp i Hedrum bygdebok, ville jeg straks sett at fadderen Berte Karine Halvorsdatter var datter av gårdbrukeren på Skoklemoen i Hvarnes.

 

Det eneste som dermed taler for at Jakob Knutsens kone Kari Halvorsdatter var identisk med den Kari som i 1808 ble født utenfor ekteskap av foreldrene Halvor Jonsen Helgelandsplassen og Kirsti Nilsdatter Naug, er at denne Kari passer noenlunde aldersmessig, og at det ikke synes å være mulig å oppdrive noen annen Kari Halvorsdatter med far Halvor Jonsen (ekteskapsinngåelsen viser at hun var datter av en Halvor Jonsen) i området. Kari Halvorsdatter er med dette sannsynligvis korrekt identifisert, men helt sikre kan vi ikke være.

 

Du skriver at du har funnet en del informasjon om Halvor Jonsen. For ordens skyld tar jeg med det som jeg har funnet ut om ham:

  • Født 1786 (døpt 26. februar) på Grini-eie i Styrvoll sokn i Lardal prestegjeld, sønn av Jon Mattissen og Anne Halvorsdatter.
  • Gift 24. april 1813 i Akershus slottsmenighet med Tolline Olsdatter.
  • Deres eldste sønn, Johannes, ble født 24. august 1813 og døpt 12. september 1813 i Akershus slottsmenighet. Halvor oppgis å være soldat og bosatt i Slottsgata (nåværende Nedre Slottsgate). Johannes ble senere bruker på Askjemhagen, Smukkestad og Hvål i Lardal.
  • Ytterligere fem barn ble født i tidsrommet 1815-1824 på Grini-eie.
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være Kirsti som ble gift 30/3 1812 i Hedrum med Ole Hansen Udklev?

Se nederst ytterst til høyre. https://www.digitalarkivet.no/kb20070427640501

 

Legger til FT 1801 Udklev gård i Hedrum og Ole Hansen. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058299002618

Endret av Berit Knudsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsti Nilsdatter, Udklev, døde 64 år gammel 23/3 - 1/4 1850 https://www.digitalarkivet.no/kb20051024060312

Jeg har kun funnet bygebok fra Hedrum som dekker gnr 1 - 80. Udklev skal være gnr. 122/1.

Kanskje står det noe i boka som dekker gnr. 122.

Ole Hansen ble oppgift 1/4 1854 med Helene Sivertsdatter og de fikk datteren Kirsti 8/5 -dpt. 24/6 1854 Hedrum.

FT 1865 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038123004234

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.