Gå til innhold
Arkivverket

Kisti Nielsdtr. Nouen "Naug" Lardal Vestfold.


Roar Troset Larsen
 Del

Recommended Posts

Ole Hansen og Kirsti fikk bl.a. en datter i 1818 som het Margrethe.

 

Jeg har funnet 2 Kirsti Nilsdt. født i Vestfold som passer noenlunde med alder.

?Kirsti dpt, 21/3 1779 Stokke Niels Christensen og Margrethe Olsdt., Balsrød.

?Kirsti dpt. 28/6 1778 Hillestad(Botne) Uekte. Foreldre Niels Jacobsen og Mari Erichsdt. Kalager.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Kan det være Kirsti som ble gift 30/3 1812 i Hedrum med Ole Hansen Udklev?

Se nederst ytterst til høyre. https://www.digitalarkivet.no/kb20070427640501

 

Legger til FT 1801 Udklev gård i Hedrum og Ole Hansen. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058299002618

 

10 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Kirsti Nilsdatter, Udklev, døde 64 år gammel 23/3 - 1/4 1850 https://www.digitalarkivet.no/kb20051024060312

Jeg har kun funnet bygebok fra Hedrum som dekker gnr 1 - 80. Udklev skal være gnr. 122/1.

Kanskje står det noe i boka som dekker gnr. 122.

Ole Hansen ble oppgift 1/4 1854 med Helene Sivertsdatter og de fikk datteren Kirsti 8/5 -dpt. 24/6 1854 Hedrum.

FT 1865 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038123004234

 

Dette er ei annen Kirsti Nilsdatter (av slekten Colstrup), jf. Hedrum bygdebok, bd III, s. 986.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste kandidaten til å være den Kirsti Nilsdatter som ble mor i 1808, er nok den Kirsti Nilsdatter som ble påvist i et av de første innleggene her, døpt 24. mai 1781 som datter av Nils Sigfredsen og Dorte Hansdatter på Bergstå. Denne familien er omtalt i Lardal bygdebok, men det står ikke mer om Kirsti enn fødselsåret. Noe bevis for at dette er den rette Kirsti Nilsdatter, kan bli vanskelig å finne.

 

Nils Sigfredsen skal ha hatt ytterligere to barn som vokste opp, nemlig Guri, f. 1786 og gift med Ole Jonsen på Roligheten under Grini, og Hans Jørgen, f. 1789. Det er en mulighet å spore disse videre og se om Kirsti Nilsdatter nevnes i forbindelse med dem, f.eks. som fadder for deres barn.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til  Kristian og  Berit, for masse verdifull informasjon og hjelp med denne saken..

Som nevnt ovenfor, så er vel Kirsti , døpt 24,mai 1781, en "god" kandidat til å være mor til Karen, som ble døpt i 1808.

Skal fortsette å lete etter "spor" etter Kirst. Kanskje kan hun være en fadder , som nevnt ovenfor.  Takk for all hjelp og tips, til alle dere som har hjulpet meg i denne saken.

Mvh.

Roar T.Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Nils Sigfredsen skal ha hatt ytterligere to barn som vokste opp, nemlig Guri, f. 1786 og gift med Ole Jonsen på Roligheten under Grini, og Hans Jørgen, f. 1789. Det er en mulighet å spore disse videre og se om Kirsti Nilsdatter nevnes i forbindelse med dem, f.eks. som fadder for deres barn.

 

Man skal være litt forsiktig med å stole på Lardal bygdebok. Jeg tenkte å følge opp ekteparet Guri Nilsdatter og Ole Jonsen, men da jeg fant at dette ekteskapet ble inngått i 1802, da Guri var 16 år, ante jeg ugler i mosen. I stedet fant jeg at Guri døde allerede i 1786, så Guri Nilsdatter som ble gift i 1802, var ei annen (24 år og tjenestepike på Helgeland i 1801).

 

Jeg har samlet dette om den sannsynlige Kirsti Nilsdatters familie:

 

Nils Sigfredsen, f. ca. 1752, d. 1792 (gravlagt 29. juli) på Brekka under Grini. Gift 1. april 1781 i Lardal med Dorte Hansdatter, f. ca. 1761. Barn:

  • Kirsti, f. 1781 (døpt 24. mai) på Bergstå under Helgeland.
  • Sigfred, f. 1782 (døpt 5. mai) på Bergstå under Helgeland, ifølge Lardal bygdebok død ung, men jeg finner ham ikke gravlagt i Lardal 1782-1801.
  • Gunhild, f. 1784 (døpt 25. januar) på Bergstå under Helgeland, død 1786 (gravlagt 22. januar) samme sted.
  • Guri, f. 1786 (døpt 16. juli) på Bergstå under Helgeland, død 1786 (gravlagt 22. oktober), bosted ikke oppgitt.
  • Hans Jørgen, f. 1789 (døpt 22. februar) på Bergstå under Helgeland. Jeg finner ham ikke i FT1801, men jeg finner ham heller ikke gravlagt i Lardal 1789-1801.
  • Siri, f. 1791 (døpt 30. januar) på Bergstå under Helgeland, hos mor og stefar i FT1801.

 

Dorte gift på nytt 4. november 1792 i Lardal med Nils Herkelsen, f. ca. 1749. Nils var i 1801 husmann med jord på [Brekka under] Grini. Barn:

  • Helvig, f. 1793 (døpt 20. mai) på Brekka under Grini, hos foreldrene i FT1801.
  • Nette, f. 1795 (døpt 25. mars), bosted ikke oppgitt, d. 1795 (gravlagt 25. mai) på Brekka under Grini.
  • Nils, f. 1796 (døpt 12. juni) på Brekka under Grini, hos foreldrene i FT1801.
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.