Gå til innhold
Arkivverket

Ole Hansen Storebø/Hevrøy 1769-1825?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Ole Hansen Storebø/Hevrøy for. 1769-1825 ble gift med Ingeborg Ellingsdatter Storebø 1769-1814. Det er oppgitt at han ble kalt "Teig-Olaen" andre steder er det oppgitt at han var fra Birkeland, og at han kan være sønn av Hans Colbensen Birkeland og Agathe Olsdatter Bakke, men han ble født 11/10-1772? Kan dette stemme når denne Ole og Ingeborg fikk tvillinger 6/10-1798. Er det noen som har "blindhet" med datoer her?

 

Uansett så ønsker jeg info om Ole Hansen og Ingeborg Ellingsdatter sine forfedre om det lar seg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt info om Ole Hansen i Austevoll bind 1 på side 455 nr 57 under Hevrøy og Birkeland bind II side 344 nr 40. Het et det imidlertid forskjellig fødselsår 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telling 1801.

De bor på Bøe.

Ole Hansen 30.

Ingeborg Ellingsdtr 32.

En sønn Elling Olsen 5.

Elzebeth Olsdtr 2.

Gunild Olsdtr 2.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011245&gardpostnr=138&personpostnr=3427&merk=3427#ovre

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at Ole vart født i 1772 og ikke i 1769? Der er en Ole f. 1772 på Birkeland hvor faren heter Hans. Jeg prøver å finne ut hvem som var far til Ole Hansen eller foreldre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Hansen var fra Birkeland i Austevoll den gang Sund Sogn. Kan det tenkes at foreldrene var:

 

Hans Colbensen Bircheland d. før 1801 g. 1772 med Agathe Olsdatter Bakke 1747-1801

 

Barn: 

Ole 1772*

Halver 1774

Kolben 1776-1839

Lars 1779

Hans 1781

Johannes 1783

Paul Christian 1784

Agothe 1793

 

Kan denne Ole være den samme som jeg prøver å finne? Men då er det det med fødselsåret da? 1769 eller 1772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Hans Hansen og Ole Hansen bosatte seg på Hevrøy og var naboer der.  Så da ville det være naturlig at Hans var fadder på barna til Ole og motsatt. Tror at det du skriver Lars kan tyde på at Hans Colbensen Bircheland var far til Ole og at Ole ikke ble født i 1769, men i 1772. Lar det seg gjøre å finne ut dette, finnes dåpen til Ole? på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også i Austevoll bind I at det står følgende på side 440 

 

1. Hans Olsen

Skbr. 1814

Skbr. 1825

Skbr. 1825

19 2/7 mk. fisk 25 5/7 sk. peng.

Ny skyld 2 ort 21 sk.

Bygselsetel 1807 til Ole Hansen

 

Det står enda mer info under 1 og Hans Hansen under 2

 

Kan dette også tyde på slektsforhold?

 

Fra en av mine tidligere notater så finner jeg at Ole Hansen kan ha blitt født 11/10-1772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig  å finne ut hvem som var foreldre til Elisabeth (Else år) Olsdatter 1728-76 gift med Elling Larsen Bøe 1731-93 på Storebø i Austevoll. Austevoll bind II side 408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.