Gå til innhold
Arkivverket

Morup i Bergen


Arnulf Strømsnes
 Del

Recommended Posts

Hvem var foreldrene til Birthe Marie Jacobsdatter Morup? Hun ble begravet 22.03.1784 i DK Bergen 45 år gammel, og er derfor født ca 1739.

Jeg har to som kan være hennes far:
1. Jacob Olsen Morup som ble bgr. 24.11.1768 i DK Bergen.

2. Jacob Larsen Morup sønn av Lauridz (Lars) Mortensen Morup og Thrine Jacobsdatter Thode (gift 1684). 
Marie Jacobsdatter Morup ble gift med artilleriprovisor Daniel Michelsen 8.12.1776 i DK Bergen.

Daniel ble begravet. 30.05.1777 i DK Bergen 35 år gammel.

Han var en smedsvend som hadde værvet seg og ble da kalt artilleriprovisor. Jeg vet heller ikke hvem hans foreldre var.
De har datteren
Daniele (Danile) Marie Danielsdatter døpt 1.06.1777 I DK Bergen .
Jeg håper på tips og kommentarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kan hun være identisk med Birthe Maria, f. 1740 i Gulen? Foreldre Jacob Olsen Nyhammer og Berte Pedersdatter Morup. Se

 

https://forum.arkivverket.no/topic/218714-barn-på-nyhamar-i-gulen-som-ikke-er-nevnt-i-gards-og-ættesoga/?tab=comments#comment-1846550

 

Hmm.. Kan Jacob Olsen ha tatt konens etternavn? Hvor og når døde Jacob Olsen Nyhammer?

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Birthe Marie Jacobsdatter Morup ser ut til være datter til Jacob Olsen Nyhammer og Berte Pedersdatter Morup.

Barna kan ha tatt morens slektsnavn.

At Marie Jacobsdatter Morup ble døpt i Gulen kan være årsaken til at jeg ikke har funnet hennes dåp i Bergen.

Broren Ole født 16/7-1735 i Gulen kan være den Ole Jacobsen Morup som ble begravet 6.03.1773 i DK Bergen 39 år gammel.

Broren Per født 3/6-1737 i Gulen kan være identisk med Peder Jacobsen Morup som ble begravet 20.01.1768 i DK Bergen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innførselen for Jacob og Bertes første barn, Florentz, 17 april 1734 (jeg skrev feilaktig 1733 i emnet som jeg lenket til), er bl.a. "Berthel Parelius", "Madam Johanna Hr. Matia Stabels" og "jomfrue Anna Christina Stabel" oppført som faddere. Johanne er trolig identisk med Johanne Jensdatter Møinichen, som var gift med Mathias Nicolaussøn Stabell. Se https://vestraat.net/TNG/getperson.php?personID=I19667&tree=IEA Det skulle ikke forundre meg om Berte hadde tilhold hos disse, som tjenestepike eller lignende. Har noen her på forumet kanskje noen ideer eller hypoteser om hvem hennes foreldre kunne være?

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for god hjelp. Ved dåpen til det siste barnet Florentse er det også interessante navn blant fadderne, men jeg greier ikke å tyde alt:

d: 14 april (1745) ..... Evindvik
... döbt Jacob Nÿhammers b. N. Florentse Sophia. Mat.
Birthe. T. Torchel Nÿh: ....... Hiertaas, Ingebor
Rottenberg ....... Ingebor Nÿh:

Det jeg prøver å finne nå er foreldrene til Birthe Pedersdatter Morup,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Arnulf Strømsnes skrev:

Jeg takker for god hjelp. Ved dåpen til det siste barnet Florentse er det også interessante navn blant fadderne, men jeg greier ikke å tyde alt:

d: 14 april (1745) ..... Evindvik
... döbt Jacob Nÿhammers b. N. Florentse Sophia. Mat.
Birthe. T. Torchel Nÿh: ....... Hiertaas, Ingebor
Rottenberg ....... Ingebor Nÿh:

Det jeg prøver å finne nå er foreldrene til Birthe Pedersdatter Morup,

 

Prøv tydeforumet.

Tyding av skannede kilder

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for tips. Håper fadderene kan kan lede til nye spor.

I Gulen i gammal og ny tid. Gards- og ættesoga, 2. utg, bind 3, s. 460, står det Jacob Olsson Nyhamar og Berte Pedersdatter Morup.

Ved dåpen til barna kalles hun Birthe Morup og Birthe Pedersdatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.