Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifteprotokoll fra 1728 - Navn på barn


Rune Soma
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/23930/35?indexing

 

Her er skiftet etter Torborg Eliasdatter Ånestad d. 1728.

Hun var den andre kona til Ola Ellingson Ånestad d 1737. Jeg finner hans navn i protokollen.

De hadde barna Ingeborg (f. 1720) og Berit (f. 1723). Jeg finner også disse i protokollen, tror jeg, og såvidt jeg kan forstå gjelder skiftet eiendom etter Torborgs far, Elias Ånestad.

Er det andre barn som er nevnt i skiftet?

 

Endret av Rune Soma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre barn er nevnt. Ingebor Olsdatter er 8 aar gl., og Birgithe Olsdatter - 5 aar gammel. Paa de umyndiges bedste var tilstede deres morfader, Elias Erichsen.

 

Det er ikke et skifte etter Torborgs far eiendom, men de totale eiendommer og eiendeler til Torborg Eliasdatter og ektefellen Ole Ellingsen. Arvinger utenom de to barna er ektemannen Ole.

 

Verdiene og gjeld/utgifter/omkostninger er regnet ut tidligere og de spesifikke detaljene er ikke nevnt i dette skiftet. Total verdi med løst og fast: 94 riksdaler 0 ort, 17 skilling, gjeld o.l.: 14

riksdaler, 1 ort, 13 skilling. Til deling mellom ektemannen og barna blir da 79 riksdaler, 3 ort, 4 skilling hvor egtemanden tager dend halve Deel som er 39 rdr., 3 ort, 14 s. og begge børnene ligesaa meget, Saa hver Datter faar i Moder arf 19 rdr., 3 ort, 18 s. Foruden denne Deris tilfaldne Moder Arf tilstod Faderen Dennem 24 rdr. af sin hovedlod. Saa hver Datters Arf bliver Da - 31 rdr., 3 ort, 18 s.

 

Deretter ramses i detalj opp hva hver kreditor får og deretter hva hver arving får spesifikt. Dette skrives det om over 1 1/2 side, men det blir for mye å ta med her fordi det tar en god stund å skrive det av.

 

Mvh

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.