Gå til innhold
Arkivverket

Forbryteralbumet


Staal Alfredsen
 Del

Recommended Posts

Statsarkivet i Oslo har lagt ut bilder som er tatt av fengslede personer fra 1880-1915. Min oldefar Johan Alfred Johannesson Rydberg, født 25.08 1860, ble i januar 1890 fengslet i Botsfengselet for tyveri (se Polititidende 1891, 53,D1). Han satt 1 år. Jeg hadde derfor håpet å finne bilde av han i ovennevnte Forbryteralbum. Jeg finner ham ikke blant bildene fra 1887-1891. Bilder tatt i perioden 1892-93 er ikke utlagt. Finnes ikke disse bildene eller er de ikke lagt ut enda? Kunne vært greit å sjekke om han fantes her.

Polititidende 18901 53 D1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Staal Alfredsen skrev:

Bilder tatt i perioden 1892-93 er ikke utlagt. Finnes ikke disse bildene eller er de ikke lagt ut enda? Kunne vært greit å sjekke om han fantes her.

 

I kildeinformasjonsfeltet finner du kildereferanse med lenke til Arkivportalen, som inneholder katalogen for arkivet SAO/A-11137 Oslo politikammer, kriminalavdelingen. Du vil der se at det i serien med forbryteralbum er et opphold mellom 1891 og 1894. Det finnes med andre ord ikke noe album for denne perioden; sannsynligvis er det et album som har gått tapt på et eller annet tidspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Her er Elias Edvard Johansen Rydberg https://digitaltmuseum.no/021017980850/elias-edvard-johansen-rydberg

Og her er hans bror https://digitaltmuseum.no/021017982277/johan-alfred-johanneson-rydberg

 

For 14 dager siden fant jeg dåpen til deres mor. Hun var norsk og ikke av tater-ætt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Vil dette seie at det manglande albumet er hos Justismuseet?

Det kan se slik ut, men jeg skal få sjekket noen tilfeller mot fangeprotokollen for Botsfengslet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Det kan se slik ut, men jeg skal få sjekket noen tilfeller mot fangeprotokollen for Botsfengslet

Jeg har sjekket noen få tilfeller, og jeg har funnet noen i perioden 1891-1894. Så det er verdt å se om bildet kan være der.

Men det er nok uansett ikke alle fanger som ble fotografert skulle jeg tro

Endret av Lars.O.Wangensteen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.