Gå til innhold
Arkivverket

Protokoller fra Oppland lagting?


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

For noen år tilbake ble det utgitt en transkribert utgave av Oslo lagtingsprotokoll nr. II-VII 1608-1616 og Oppland lagtingsprotokoll nr. I 1611-1613. Mens de første (Oslo) gjenfinnes blant de skannede tingbøkene fra Overretten, kan jeg ikke finne den fra Oppland. Og finnes det uansett ikke flere bevart fra Oppland etter denne ene fra 1611-1613? Er det i så fall planer om å skanne disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

For noen år tilbake ble det utgitt en transkribert utgave av Oslo lagtingsprotokoll nr. II-VII 1608-1616 og Oppland lagtingsprotokoll nr. I 1611-1613. Mens de første (Oslo) gjenfinnes blant de skannede tingbøkene fra Overretten, kan jeg ikke finne den fra Oppland. Og finnes det uansett ikke flere bevart fra Oppland etter denne ene fra 1611-1613? Er det i så fall planer om å skanne disse?

 

Oppland lagtingsprotokoll nr. 1 1611-1613 finnes faktisk publisert i Webbok-tjenesten i Gamle Digitalarkivet. Webbok-tjenesten har ikke hatt noen sammenheng med de øvrige tjenestene for skanna arkivmateriale, men til uka begynner vi så smått å republisere innhold fra Webbok-tjenesten i tjenestene for skanna arkivmateriale, slik at vi etter hvert kan legge ned Webbok-tjenesten.

 

Jeg finner ikke noen presis kildehenvisning, og jeg klarer heller ikke å finne lagtingsprotokollen i Arkivportalen, så spørsmålet om det finnes flere protokoller må du ta opp i Spør Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Og utmerket at de tidligere publiserte kildene i Webbok-tjenesten etter hvert blir å finne i det (nye) Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dessverre ikke mer info om det finnes flere protokoller enn den ene fra Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 12.29, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Men dessverre ikke mer info om det finnes flere protokoller enn den ene fra Oppland.

 

Ser du har fått svar i Spør Arkivverket. Det er litt pinlig at jeg ikke kunne vise deg til nr. 2-10 i mitt svar, siden også de finnes i Bokhylla/Webbok. Årsaken var at jeg fant nr. 1 via et Google-søk, og jeg tenkte ikke på å sjekke lista over webbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger jo også temmelig hulter til bulter emnemessig i Bokylla, så det er ikke lett å få oversikt der.

 

Da ser jeg frem til at også disse etter hvert vil bli å finne sammen med de andre lagtingsprotokollene i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.