Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Jacob Sidel/Sidle/Singdalsen (~1777, Larvik/Sandefjord)?


Kjell Arne Brudvik
 Del

Recommended Posts

Den 19. desember 1817 så fødes det et pikebarn ved navn Ingeborg Marie Jacobsdatter i Larvik, Vestfold – foreldre er oppgitt til å være matros Jacob Sidel og piken Hedvig Marie Larsdatter. Piken konfirmeres den 6. oktober 1833 i Sandar Kirke, Sandefjord, Vestfold – foreldre oppgis å være Jacob Siedel og Hedvig Marie Larsdatter. Ingeborg gifter seg 13. oktober 1848 i Sandar Kirke, Sandefjord, Vestfold – og da er farens navn oppgitt å være Jacob Singdalsen.


Ved dåp så nevnes blant annet en P. Balchen som fadder – noe som kanskje gir mening om Jacob faktisk tilhører Singdahlsen-slekten. 

 

Jeg finner at en Jacob Sidle gifter seg i 1816, i Larvik, Vestfold (uten at vielsesdato er oppgitt - noe uvanlig?, med en kommentar jeg ikke har klart å tyde) med piken Hedvig Marie Larsdatter. Alder er her oppgitt å være 39 år for Jacob Sidle og 30 år for Hedvig Maria Larsdatter – noe som gir fødselsår estimert til henholdsvis 1777 og 1786.

 

Søk på digitalarkivet gir bare 2 treff for «Sidle» - vigsel som nevnt ovenfor og en kvinne som er nevnt oppsitter i Stord i 1791. På «Sidel» får man da opp overnevnte dåp, noen sovjetiske navn fra krigsårene – samt to kvinnenavn tidlig 1800-tallet på en helt annen kant av landet.

 

Det er så langt jeg har kommet – her står jeg fast, slik at om noen har kommet over denne Jacob – eller har tanker om hva/hvem/hvor – må man gjerne komme med innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Arne Brudvik skrev:

Jeg finner at en Jacob Sidle gifter seg i 1816, i Larvik, Vestfold (uten at vielsesdato er oppgitt - noe uvanlig?, med en kommentar jeg ikke har klart å tyde) Merknaden:
 

Merknaden:
Jacob Sidle Hollænder, nu rejst til Holland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk!

 

Da gav det plutselig langt mer mening om hvorfor jeg ikke har funnet noe mer om ham. Jeg vil nok anta at Sidel/Sidle som da går igjen mest, trolig er det navnet som er nærmest hva han faktisk het. Singdalsen/Singdahlsen er jeg mer tilbøyelig til å anta er mer et ønske enn realitet. Aldri forsøkt meg på Nederlandsk genealogi, så det kan jo bli spennende. Usikker på hva som faktisk er mulig å få til med tanke på tidsepoken - så her får man bare kaste seg ut i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at navnet "Seidel" eller "Seijdel" er en mer trolig skrivemåte i Nederland, og der finner man en rekke navnebrødre som treffer på "Jacob Seidel/Seijdel". Ingen av de treffer helt på årstallet så langt jeg har funnet på familysearch.org - men derimot så finner jeg denne karen i USA. Ingen anelse utover min egen magefølelse over at det kanskje kan være et spor - det er kanskje ikke helt usannsynlig at han mønstret på et skip fra Nederland, kom til Norge - for så å dra tilbake til Nederland (jmf. kirkebok) og deretter dra over og bosette seg i USA - men her er det mye dersomatte/hvisomatte - dette er bare mine tanker, kom gjerne med innspill/andre kandidater!

 

Name:    Jacob Seidel
Maiden Name:    
Event Type:    Burial
Event Date:    1846
Event Place:    Leesport, Berks, Pennsylvania, United States of America
Photograph Included:    Y
Birth Date:    01 Dec 1776
Death Date:    21 Apr 1846
Affiliate Record Identifier:    68499173
Cemetery:    Saint Johns (Gernants) Cemetery

Citing this Record:
"Find A Grave Index," database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:QV2J-PCV5 : 13 December 2015), Jacob Seidel, 1846; Burial, Leesport, Berks, Pennsylvania, United States of America, Saint Johns (Gernants) Cemetery; citing record ID 68499173, Find a Grave, http://www.findagrave.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.