Gå til innhold
Arkivverket

Kirke-/klokkerbøker Orkdal fram til 1799.


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Søkefunksjonen for døpte i perioden 1695-1799 fungerer ikke på min PC enten jeg bruker søker etter Ole eller lignende for så vel for barn som far. 

Ber om at dette sjekkes.

Mvh. Olav Bonesmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Søker du under Avansert personsøk eller søker du i den enkelte kirkebok?

Ser at det ikke er alle kirkebøkene som er transkribert for Orkdal. Dersom kirkeboken ikke er transkribert, kan du heller ikke søke i den. Da må du bla i originale kirkeboken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding Ann-Mary, da er det ikke bare jeg som  ikke kommer igjennom på dette søket.

 

Renate- Johanne: Når du går inn på de kirke-, klokkerbøkene jeg nevnte vil du se at de er transkribert og oppgitt som søkbare.

 

Mvh Olav B.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ministerialbok Orkdal 1695-1708.

 

Ser da ut til at det skal være søkbart på døpte.

Men får ingen treff ved søk på navn.

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1695&to=1708&archive_key=&lt[]=dp&lt[]=ub&m[]=1638

 

Hvis jeg følger denne lenka, lar alt unntatt "Rolle = Barn" være blankt, og trykker "Søk", får jeg opp en lang liste over døpte barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frank H. Johansen skrev:

 

Hvis jeg følger denne lenka, lar alt unntatt "Rolle = Barn" være blankt, og trykker "Søk", får jeg opp en lang liste over døpte barn.

Prøvde det samme.

Søkte så på Ole.Ett treff.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Prøvde det samme.

Søkte så på Ole.Ett treff.

 

 

Det er fordi det bare ble døpt én Ole...Men hele 268 som er døpt Oluf. Søketips: Skriv Ol*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er samme problem som for viede kvinner. Hvis en unnlater å skrive brud i søkefeltet får en oppslag.

Frank:

Har ikke sjekket, men navnelisten du fikk opp var det bare døpte du fikk opp, eller var fedre også med?

Antall oppslag er så høyt at jeg har mistanke om at fedre er med.

Uansett er det en svakhet i systemet når en må utelate søkeelementer for å få oppslag, så jeg håper det går an å forbedre denne delen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forglemmelse: Problemet med døpte dukket først opp for noen dager siden - før gikk det an å søke både på barnets og fars navn. Bør være et klart signal på at noe har skjedd på systemsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Må nok en gang ta opp søkefunksjonen for transkribert materiale for Orkdal. I kirke/klokkerbøker får en ikke svar når en legger inn farsnavn i søket - kuttes farsnavnet så får en svar, da kommer også farsnavnet opp for navnet som ble i utgangspunktet var lagt inn. Samme problem gjelder for søk i ekstraskatten fra 1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Ketil.

Har du prøvd å søke i klokkerboka 1715-42 for Orkdal med fornavn/farsnavn på brudgommens far?

Har testet ekstraskatten 1762 i dag og der fungerer søket med farsnavn i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det to lister knyttet til vigde for denne boken, en for vigde og en for trolovede. I vigde listen er det nesten utelukkende kun registrert brud og brudgom. I trolovede listen er trolovere registrert i tillegg. Uansett vil man ikke få noen treff hvis man søker med rolle 'brudgomens far'. Man må søke med rolle 'trulovar' for å få treff. 

 

Listen for trolovede burde kanskje vært flyttet til en egen listetype for trolovede. Da ville man kunne søkt enten blant vigde eller blant trolovede. Den muligheten har man ikke når listene ligger sammen slik de gjør i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg ser jeg at det er mange forskjellige typer for rolle i nedtrekksmenyen, noe som ikke er bra. Vi får se om det er mulig å få gjort noe med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lagt trolovede over til egen listetype slik man kan se på kildesiden til kirkeboken. De blir først søkbare fra i morgen. Når man klikker seg inn på søkesiden til trolovede, må man huske å klikke på 'Trolovede' under 'Listetyper' for å kun søke blant trolovede. Det samme hvis man kun skal søke blant vigde (ikke trolovede) da klikker man på 'Viede'. Hvis man hverken merker av på 'Trolovede' eller 'Viede' vil søket gå i begge listetypene.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Ketil.

Som du ser av denne tråden så har søkefunksjonen for kirke/klokkerbøker i Orkdal vært ustabil - håper denne gjennomgangen også rydder opp i gamle problemer. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.