Gå til innhold
Arkivverket

Vielse i Krstiania 1894


Daniel Moen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Både i kirkeboka for Uranienborg i Oslo og for Brandbu sogn står det at mine forfedre viet seg i Urnienborg i Oslo. De var fra Gran i Hadeland og bodde der etter vielsen i 1894. Var det vanlig at bondefolk dro til byen for å vie seg rundt 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at også mine "forfedre" reiste fra Odalen og inn til Oslo for å gifte seg.  Har lurt litt på hvorfor ?  Har tenkt, at er det mulig at giftermålet kan har skjedd og en av de impliserte ikke er "god nok" for den andre familien ?   Da min bestemor, som er kommer fra en "stor" gård gifter seg med en fra en husmannsgutt i Oslo  er ingen av min bestemors familie forlovere, forloverne kommer fra min bestefars familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig vanlig at folk dro fra landsbygda til byen for å tjene/jobbe. Og noen dro tilbake til hjemstedet som gifte, andre ble boende i byen. 

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldeforeldrene mine ble gift i Vår Frelsers kirke i 1897, oldefar var fra Spydeberg, oldemor fra Furnes. Og min farmor ble født på slutten av året 1897 (hun var tvilling) i Kristiania. Oldeforeldrene mine slo seg ned i byen og er gravlagt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det var helt vanlig på Hadeland å gifte seg i Kristiania på den tiden. Se lenke til kirkebok for Lunner Sogn i Jevnaker  prestegjeld - f. eks fra 1893 og utover.  Noen år var 10-15-prosent eller mer av vielsene  i Kristiania, ofte i Johanneskirken (innviet 1878, revet 1928) , men også  i Trefoldighetskirken, Gamle Aker kirke , Vår Frelsers kirke  osv. Det var gjerne barn fra bondemiljøet , håndverkere oa, og slett ikke fordi den ene parten var uønsket. Det var heller ikke fordi ektefellene bodde i byen.  Det kan heller se ut som en motesak, i (øvre) middelklasse. Jevnakerpresten har samvittighetsfullt ført vielsene inn i kirkeboka "hjemme", og det er trolig en relativt komplett liste. Jeg har ikke sjekket hva som står i kirkebøkene fra Oslo.  Se lenke og bla:   SAH, Jevnaker prestekontor, Ministerialbok nr. 10, 1891-1906, s. 153

https://media.digitalarkivet.no/view/3061/172

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.