Gå til innhold
Arkivverket

Iver Ingebrigsten.f.23.november 1783, Bergen, ble han sendt nordover som fosterdreng?


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

På ‎13‎.‎07‎.‎2018 den 13.59, Wenche Falck Borgersen skrev:

Hei, jeg har fått lagt til en lenke som ser akkurat lik ut, men når jeg trykker på den kommer det opp en boks, med URl adressen og kommer ikke rett inn på siden  slik jeg gjør når jeg trykker på lenken du har lagt ut. Er det noe jeg må gjøre i tillegg, enten i boksen eller noe annet? 

 

Forresten , lenken virket når jeg startet opp emnet! 

Jeg kom tilfeldigvis over  Iver Ingebrigtsen i Astafjord Bygdebok bind over innflyttere. Han står blant innflyttere fra Bergen, f. 1783. Skaffet  bygdebøkene  for flere år siden, men har ikke sett dette før. Jeg lånte en eldre utgave skrevet mange år tidligere på Hovedbiblioteket i Bergen, mens forfatteren av den nye utgaven Tore Meyer har en liste over innflyttere fra flere steder. Det er intr. å se mht. forskjellen i antall innflyttere fra de forskjellige stedene de kom fra.  Jeg har en forespørsel inne på Statsarkivet i Bergen  om liste over utflyttere, men så på linker vedrørende historie over kirkebøker at ikke alle registrerte seg når de flyttet til et annet sted.  Men jeg tror at dette kan styrke teorien om at min morfars tippoldefar, blir det vel, Iver Ingebrigtsen  er den samme som kom fra Bergen,  og var sønn av Ingebrigt Iversen og Dalette Kirsebom .

Foto5087.jpg

astafjord bygdebok liste innflyttere.jpg

Foto5089.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært fint å finne noe mer ut om faren Ingebricht Ivarsen, ta med noe fra en tråd jeg startet om han, og 

legger ved noen lenker: 

Vielse mellom Ingebricht Ivarsen/ Iversen og Dalette ( Hansdatter) Kirsebom: 

Vielse i Bergen Domkirke  1788-02-02, i froeperioden: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000000993691

 

Dåpen til sønnen Iver/Ivar den 30. november 1783, Iver på høyre siden ba.  tallet 30 ( 30.nov) SAB, Domkirken Sokneprestembete, H/Haa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1758-1789, s. 242-243
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070306650489
Navn på en av faddere er Anders Ivarsen og kan kanskje være broren til Ingebricht.  Mange kom til Bergen fra omkringliggende steder , har funnet  7 personer i f.t. for Bergen 1801 hvor det evt. er kan 2 av dem som kan passe i alder, regner jeg med. med tanke på dåpen 17 år tidligere.  Har imidlertid sett at en fadder var 15 år gammel ved en dåp i Troms. 

 

Ingebricht Ivarsen er ikke med i f.t for Bergen i 1801 og finner data om han i forbindelse med 3 hendelser,  forlovelse, dåp og giftermål i Bergen, forlovelse 29.nov. 1783:

Trolovede nederst på venstre side: SAB, Domkirken Sokneprestembete, Forlovererklæringer nr. II.5.1, 1767-1792, s. 109

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060621100110
Hans alder og alt annet er ukjent, og kanskje kom han fra et annet sted på Vestlandet.

 

To personer in alder som kan passe med fadder Anders Ivarsen fra 1801- tellingen, Søndre Bergehuus: 

1)  AmtPrestegjeldSoknByBydelGard/hus

393Søndre BergenhuusBergenBergen Bergen5t Rode99

Nytt hushaldFørenamnEtternamnHushaldstill.AlderSivilstandYrkeKjønn

2739*AsbiørnMortensenHuusfader31Begge i 1. ægteskabArbeidsmandM

2740Karen KirstinaIversdtrHans kone28Begge i 1. ægteskabK

2741Sivert IverAsbiørnsenFælleds søn8M

2742Svend JørgenAsbiørnsenFælleds søn3M

2743*Anders Iversen Huusbonde leyer 42  Begge i 1. ægteskabArbeidsmandM

2744Sophia TornieTørrisdtr Hans kone 40 Begge i 1. ægteskabK

2745JohanneJornyLogeerende80Enke af 2. ægteskabHaandarbeideK

 

2) Søndre BergenhuusBergenBergen   Bergen14de Rode34

Nytt hushaldFørenamnEtternamnHushaldstill.AlderSivilstandYrkeKjønn

9198*LarsNielsenHuusfader40Begge i 1. ægteskabKnapmagerM

9199MarthaNielsdtrHans kone39Begge i 1. ægteskabK

9200EzaiasDahlFoste søn11M

9201IngebrichtOlsen15LæredrengM

9202ElseJacobiasen17UgiftTienestepigeK

9203*Anders Iversen Huusbonde leyer45 Begge i 1. ægteskab Frie mester skoemageM

9204Dorthea Olsdtr Hans kone53 Begge i 1. ægteskab K

9205*LarsHeibergHuusbonde leyer50Enkemand af 1. ægteskabStyrmand paa reysenM

9206NiolinaHeibergHans datter12K

9207IngeborgJansenHans sviger moder81Enke af 1. ægteskabJordemoderK

9208BertheHagen20UgiftTienestepigeK

 

Når det gjelder Iver Ingebrigtsen f. 23. nov. 1783 i Bergen kan en del kan tyde på at han er den samme personen som min morfars tippoldefar.  Det er en Iver Ingebrigtsen f. 1783

å finne blant innflyttere i Astafjord Bygdebøker bind 2.

Det finnes ingen Iver Ingebrigtsen i f.t. 1801 på samme alder i Norge etter hva jeg kan se. Iver Ingebrigtsen som ble døpt 30.nov. 1783,  har en lang liste med aner fra Rogaland gjennom hans mor Dalette Hansdatter Kirsebom, som er å finne på denne nettsiden: http://vagshaug.no/allslekt/29232.htm    og hvor det også er bygdebøker som gåt langt tilbake i tid, til 1500-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Iver Ingebrigtsens svigermor Else Marie ble foreldreløs tidlig, foreldrene Johan Heinrich Pohlmeyer og Anna Brinchmann døde i 1769 og 1768. Jeg kom over entråd fra 2003 som viser at hennes eldre søster også ble gift nordpå. 

Dåp Else Marie, min morfars tipptippoldemor, Domkirken, Bergen 1758. ( svigersønnen Iver ble døpt i samme kirke 30.11.1783) 

1758, s. 10. til venstre nr. 66. Foreldre Johan Heinrich Pohlmeyer og Anna Brinchmann.

 

Bergen fylke, Domkirken i Domkirken, Ministerialbok nr. A 3 (1758-1789), Fødte og døpte 1758, Side 10-11
Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/kb20070306650372'5 Okt 1751 Korskirken, Bergen

Johann H. Pohlmeyer kom fra Tyskland til Bergen som 17 åring i 1737, f. 1720 Wendorf, Stoltenau, Germany d. 1769 Bergen, skomaker. Gift 5. oktober 1751 . 

 

Anna Brinchmann f. 1729 i Bergen av tysk far Heinrich Brinchmann f. 1694, Rostock, Mecklenburg-Vorpommern, Germany Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1758, Bergen, og Maria Leers d. 1754, Dreggen, Bergen, gift 

11. Des. 1725, Korskirken.

Anna Catharina Pohlmeyer, født 18.12.1751, døpt 22.12.1751 i Korskirken i Bergen. Anne Katharina Meyer gifta seg ca. 1778 med Jørgen Kristian Bye, Buksnes i Andøy.

Henrich Pohlmeyer f. 20 Des 1753, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 20 Sep 1837, Rode 21-42, Bergen,

Maria Elisabeth Pohlmeyer f. 3 Apr 1756, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 15 Apr 1838, Stranges Fattighus, Bergen

Else Marie døpt i sept. 1758, Domkirken, Bergend. 26 Jan 1843, Selset, Ibestad, Troms, gift med Ole Pedersen Vik.

Johan Arent Pohlmeyer, f. f. 1761, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1770, Bergen  (Alder 9 år)

AnnaJacobia Pohlmeyer, f. 1764, Bergen, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1764, Bergen.

 

   
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 8.7.2020 den 2.33, Wenche Johanne Falch skrev:

 av tysk far Heinrich Brinchmann f. 1694, Rostock, Mecklenburg-Vorpommern, Germany Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 1758, Bergen

   

 

Hva er kilden din for at Heinrich er født 1694 i Rostock?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
På 9.7.2018 den 21.05, Wenche Falck skrev:

Jeg har trodd at en Iver Ingebrigtsen, f. 23.november 1783 i Bergen var den samme som jeg fant for flere år siden i  1801 tellingen i Rensaa, Astafjord . Iver Ingebrigtsen   tjenestedreng , 17 år gammel. 

 

Iver Ingebrigtsen f.  23. november og døpt den 30. november 1783 av  foreldrene  Dalette Hansdatter Kirsebom og Ingebricht Iversen / Ivarson.  Jeg lurer på om han er den samme som jeg fant i 1801 folketellingen for Astafjord, på stedet eller gården Renså.

Han som står i folketellingen er utvilsomt en direkte ane til meg, men er usikker på om det er den samme Iver som ble født og døpt i Bergen. Min 3X tippoldefar ble  senere ble gift med Pernille Meyer Olsdatter 24. april 1821.

Denne  Iver Ingebrigtsen  fra denne folketellingen, døde 20.april 1827, og fikk tre døtre med Pernille , den ene av døtrene var Alette Margrethe ble født 22.juli 1823 ant, på Vik i Ibestad, og døde 5.oktober 1913. Hun  ble gift med Nils Mikkelsen. 26.oktober 1847.  Nils  Mikkelsen f. 6.oktober 1818, sannsynligvis på  på Tyvskjær i Gratangen.

 

 Fosterforeldre eller de Iver Ingebrigtsen var tjenestedreng hos i f.t. for 1801:  Jon Andersen 39 år (i sitt 1.ekteskap) og  han kone Kirsten Matzdatter 41 8 i sitt 2.ekteskap), på Renså .

 

Alette Margrethe Iversdatter fikk flere barn, en av dem var Perolina Nilsdatter f. på Tyvskjær ( f. 21.juli 1849-døde 28.august 1896)  som ble gift med Erich Simon Nilsen 17. oktober 1972 , Erich Simon Nilsen ble født på Straumen , Engenes, Ibestad og var  etterkommer av en  Erich Simonsen som ble antatt å komme fra Bergen, han også. ( kilde fra  et nettsted, og eldre utgave av Astafjord bygdebok. men var visst vanskelig å få dokumentert hvor E. Simonsen kom fra.)

 

En oldefar av meg var sønn av Perolina og Erich: -Normann Alfred Eriksen som ble født på Straumen, Engenes  i Ibestad den 21.april 1878, og døde 1.juli 1923 på Andørja. En sønn av dem igjen ( de fikk mange barn) er min morfar, Olav Martin Hagen Eriksen, f. 1.april 1906, enten på Straumen eller Ingøy i sør i Finnmark.

Det er kanskje umulig men hadde vært fint å få bekreftet eller avkreftet om det er den rette Iver Ingebrigtsen jeg tidligere førte opp på anelisten.

 

Nå kom jeg tilfeldigvis over en tråd som jeg startet den 25. november 2016 og som uten min vitende ble fulgt opp av flere på forumet som jeg dessverre ikke har fått med meg, da jeg avsluttet DIS medlemskapet. 

De hat bidratt med lenker til vielsen til den Iver Ingebrigtsen f. i Bergen med  lenker til dåpen til Iver / Ivar, og en  lenke til  folketeIling 1801 for  Skognes i Lenvik, - om en Iver Ingebrigtsen 16 år og fosterbarn hos John Olsen gårdbruker 53 år og   Maren Anna Nilsdatter, 50 år. 

 

Jeg tror jeg for mange år siden gikk igjennom alle Iver Ingebrigtsen jeg kunne finne i 1801 folketellingen, og kom fram til en som stemte i alder med han som ble født i Bergen 23. november 1783, og derfor brukte eliminasjonsmetoden mht. alle Iver Ingebrigtsen jeg fant som ikke stemte med hans alder i 1801.Men man vet jo aldri, har sett mange ganger at alderen ikke stemmer på folketellingene.

Så spørs det om denne  sønnen  til  Dalette Kirsebom og Ingebrigt Iversen levde opp?  Ingebricht står som Ivarson i dåpen til sin sønn Iver og det samme gjør en fadder  jeg antar er Ingebrigt sin bror; -Anders Ivarson. Har en liste et sted , en statsarkivar fra Bergen viset med navnene på alle faddere, da jeg var der i ca. 2002 .

 

Det framkom senere på en nettside  at Dalette Kirsbom og hennes familie kom fra Rogaland Tysnes, Tysnes hvis jeg husker rett,  hennes far Hans Jørgen kom derfra, mens moren Abelone Abelsdatter Bagge var fra Stavanger, hvor det sistnevnte paret ble gift.

Ingebrigt Ivarson fant jeg aldri noe mer om, som ved vielsen er oppført som skreddersvend, Dalette var pige/ tjenestejente.

 

Her er noen linkene jeg fikk hjelp til på forumet, som jeg ble litt overveldet da jeg så de.

 

"Her har jeg lagt inn vielsen mellom Ingebricht Ivarsen og Dalette Kirsebom, 1. des-1784!

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000000993691
 

"Dåpen (30.11.1783) til sønnen Ivar f. 23. nov. 1783. (Se siste dåp i nov på høyre side)
SAB, Domkirken Sokneprestembete, H/Haa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1758-1789, s. 242-243 "
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070306650489

 

"Jeg finner i FT-1801 for Lenvik i Troms, en Iver Ingerigtsen som er 16 år og fosterbarn til John Olsen og Maren Anna Nielsdatter "

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058499000827

 

Her er en litt spennende en : 

 

!Bare en tanke: http://www.disnorge.no/slektsforum/images/smiles/icon_rolleyes.gif
Jeg finner i FT-1801 Tromsø en Ingbrikt Ivarsen 60 år, ikke skredder, men murmester. Kan det tenkes at Ingebricht har tatt med seg sønnen Ivar, nordover og fått han inn i Fosterhjem da han giftet seg på nytt.... http://www.disnorge.no/slektsforum/images/smiles/icon_confused.gif
https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058491001348

 
forlovelseserklæring, nederst venstre side, ser ut som det er tilføyd et NB,

https://media.digitalarkivet.no/kb20060621100110

 

 

Det er en litt spennende antagelse for jeg har funnet Dalette Hansdatter  i 1801- folketellingen som ugift, og det stemmer med  alderen, f.  i 1750 i uuli tror jeg og døpt i september.

I 1801 bor hun i 18 Rode i Bergen med nr. 115 på gårdshuset. Får ikke lenken til å virke, kanskje fordi det er fra den gamle versonen på Digitalarkivet.

Dalethe Hansdtr Logeerende 50 Ugift Faaer fattigpenge

 

Det er ganske sikkert  henne, da hun ved konfirmasjonen står oppført som Dalette Hansdatter og ikke med navnet Kirsebom ( Kirsebom er et av etternavn som  hennes far Hans Jørgen Danielse brukte, i tillegg til et annet ; Røptke, el Røpke)  Klarer ikke å få lagt ved lenke men her er hun konfirmert i Bergen Domkirke. 

Dalette Hansdatter f Af Stifts-Provsten 2204 Dom Qvasimod. 1770

 

 

Gutten Iver som hun fødte den 23. november ble født utenfor ekteskap men står ikke oppført sin uekte under dåpen. Antagelse fra Statsakrivet i Bergen var at presten ble lovet at de skulle gifte seg, noe det gjorde kort tid etterpå, i Bergen Domkirke.  

Ingebricht Ivarsen Dalette Kirsebom ungk. skrædersvend pige i froepr. Feb 01 1784 DK

De ble trolovet 29.november som det framgår av linken ovenfor fra de som kan det bedre enn meg på Dis!

 

Jeg lurer også på om det er hun  i 1815 tellingen i Bergen, som "Dalette Ingerbrigts". 58 år gammel, selv om det burde stått 65 år gammel, for det er den eneste Dalette som er å finne i Bergen på den tellingen. Prestegjeldet er Domkirken  stemmer, også.  Ingebricht Iversen ser derimot ikke å være med i verken  denne folketellingen eller i 1801 i Bergen.

           
11561 DK 18-100 Dalette Ingebrigts.   K 58 Fattig-  ( har sett at både navnevalg og alder kan være så forskjellig på diverse folketellinger, DVs avvikselser)

 

Jeg  fant henne som gravlagt i 1822 og hadde da bodd en periode på Enkefattighuset ( grensen ved Årstad) Kong Oscars gate, og like ved St. Jørgen sykehus hvor hennes mor også befant seg noen få år tidligere. 

1822 2608 2008   Alette Kiersebon af Enkefattighuset 71 Aar K   Årstad St. Jørgen

Hennes mor Abelone under døde i Bergen:  

Abel Marie Kirsebom k 84 af de søefarendes fattighuus   Jul 29 1795- også flere av Dalette sine søsken er å finne i folket. og kirkebøker i Bergen.

 

Datoer nedenfor fant jeg oppført på en nettside med aner langt tilbake for noen år siden. Var der senest å så på siden for et år siden, men nå er den visst ikke tilgjengelig og åpen for alle på internett lengre, den er ikke å finne, men hadde skrevet det opp. Her har de også tatt med et innlegg fra meg på nettsiden Geelmuyden.  Men dataen stemmer jfr. siden jeg hentete oppl fra.

 

Dalette(dpt. 5. september 1750 i Avaldsnes Kirke i Rogaland), datter av Hans Jørgen Danielsen som etter sigende også brukte begge disse navn; Røptke og Kirsebom, Hans Jørgen var fra Tysvær 2 (el. Tysvær i Tysvær som det står skrevet noen steder) og gift med Abel(one) Abelsdatter Bagge fra Stavanger. De hadde flere barn, flest døtre og fikk  tilslutt en sønn som ble oppkalt etter sin far, Hans Jørgen.
Denne familien kom på et tidspunkt til Bergen, etter 1758, der de sto oppført bosatt i Kopervik i sjeleregisteret i juli 1758.   Sønnen Hans Jørgen var skoflikker og man finner han i både folketellinger og kirkebok i Bergen.

https://www.geelmuyden-info.no/TNG/getperson.php?personID=I2542&tree=Geelmuyden

 

Dette  Ble jo ganske mye, men skal se om byarkivet i Bergen vet noe om det ble sendt barn eller unge drenger og fattige barn nordover på sluttten av 1700-tallet 1780- 1790 årene, og om dette  ble registrert? 

Hadde vært fint om det gikk an å få bekreftet eller avkreftet om anene mht. Dalette også var han samme iver Ingebrigtsen vi fnner i Astafjord 1801.

Mvh. Wenche.

020 Dalette Ingebrigtsen - 1001 18-100 - 002 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1815 for 1301 Bergen kjøpstad - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.