Gå til innhold
Arkivverket

Knud Stillofsen ca. 1664 - 1754, gift med Ulvhild Knudsdatter? Skjeberg, Østfold


Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Knud Stillofsen døde på Sarp under Hafslund, Skjeberg, i 1754. Han var da oppgitt å være 90 år gammel, altså født ca. 1664. På flere slektssider ser jeg at han skal være gift med ei Ulvhild Knudsdatter (1675-1764). Første barn av Knud jeg finner døpt er ei datter døpt i Skjeberg i 1705, fornavn oppgis ikke i kirkeboken. Altså må Knud være gift før denne tid. Kirkebøkene i Skjeberg starter i 1702, og imellom dette og datterens dåp finner jeg han ikke gift. Trekker derfor slutningen at han er gift enten før 1702 eller et annet sted enn i Skjeberg.

 

Utfordringen er at jeg ikke finner noen bekreftelse noe sted på at det var Ulvhild Knudsdatter han var gift med. 

 

Er det noen som har vært borti denne familien eller har noen formening om hvor koblingen mellom Knud og Ulvhild finnes, hadde jeg satt stor pris på å få en pekepinn om dette.

 

Med vennlig hilsen

 

Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Magne Grasto skrev:

Ulvhild Knudsdatter (1675-1764).

 

Nr. 13 - 1764 - Ulvhild Sarp 

Østfold fylke, Skjeberg, Ullerøy, Ingedal i Skjeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1726-1791), Døde og begravede 1763-1765, Side 171
https://media.digitalarkivet.no/view/7437/174

 

Du har sikkert sett det som står her om Ulvhild Knudsdatter:

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017051048116

 

 

Ulvhild 1 .jpg

Ulvhild 2 .jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe: jeg har kikket litt på det nå; jeg er ganske så overbevist om at det stemmer at Ulvhild Knudsdatter var gift med Knud Stillofsen. Dog står aldri hennes navn ved noen av Knuds barns dåp. Ei heller står hun oppført som fadder som noe ala "Knud Stillofsens qvinde Ulvhild Knudsdatter". Et av stedene står de begge oppført som faddere ved den samme dåpen. 

 

Slik jeg ser det er det overveiende sannsynlig at Knud og Ulvhild var gift, men jeg kan ikke finne noen endelig bekreftelse på det noe sted.

 

Jeg mener å ha sjekket alle dåpsinnførsler til barn av Olle Knudsen, Jens Andersen, Erik Stenerød og Erik Knudsen. Jeg har foreløpig ikke rukket å sjekke Hans Hansen og Siur Andersen.

 

Kjenner du til noe sted hvor det er en endelig bekreftelse på ekteskapet mellom Knud og Ulvhild?

 

Med vennlig hilsen

 

Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.