Gå til innhold
Arkivverket

Tyde innehold konfirmasjonen til Iver Ingebrictssen af Rensaae


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg er interessert i å finne ut hvor Iver Ingebrigtsen kom fra, er nevnt Selset på Ibestad noen steder, men ingenting om opphavet hans.

 

Jeg er ute etter om det i det hele tatt står registrert navn på foreldre til konfirmantene (eller ble det først vanligere  senere på 1800-tallet?) 

 

Iver Ingebrictssen står som nr. 7 av konfirmanter på venstre side. Det kan se ut som det er oppført 18 konfirmanter på venstre side, men er en del annet og flere navn på høyre side som ikke er oppført kronologisk.

 

Han var tjenestedreng på Rensaa gård på dato for konfirmasjonen i 1801, men hvilken dato, evner jeg ikke å tyde eller  av hva som står og  evt.  annen informasjon.

ministerialbok SATØ, Ibestad sokneprestembete, Ministerialbok nr. 4, 1801-1824, s. 12.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9659/16

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Hei, jeg er interessert i å finne ut hvor Iver Ingebrigtsen kom fra, er nevnt Selset på Ibestad noen steder, men ingenting om opphavet hans.

 

Jeg er ute etter om det i det hele tatt står registrert navn på foreldre til konfirmantene (eller ble det først vanligere  senere på 1800-tallet?) 

 

Iver Ingebrictssen står som nr. 7 av konfirmanter på venstre side. Det kan se ut som det er oppført 18 konfirmanter på venstre side, men er en del annet og flere navn på høyre side som ikke er oppført kronologisk.

 

Han var tjenestedreng på Rensaa gård på dato for konfirmasjonen i 1801, men hvilken dato, evner jeg ikke å tyde eller  av hva som står og  evt.  annen informasjon.

ministerialbok SATØ, Ibestad sokneprestembete, Ministerialbok nr. 4, 1801-1824, s. 12.

 

"7: Iver Ingebrictsøn af Reinsaae Gammel 18 Aar"  er alt som står om han.

Konfirmasjonen er 22. sundag etter trieining 1801.

 

Innførsla for denne dagen byrjar etter den første vassrette linja til venstre og sluttar før den første til høgre; deretter følgjer dei neste

sundagane kvar for seg. Det som står rett til høgre for konfirmantlista høyrer til 24. s. e.tr.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

"7: Iver Ingebrictsøn af Reinsaae Gammel 18 Aar"  er alt som står om han.

Konfirmasjonen er 22. sundag etter trieining 1801.

 

Innførsla for denne dagen byrjar etter den første vassrette linja til venstre og sluttar før den første til høgre; deretter følgjer dei neste

sundagane kvar for seg. Det som står rett til høgre for konfirmantlista høyrer til 24. s. e.tr.

 

 

 

 

Betyr det at han ble konfirmert sent på året?  Iver fra Renså er 17 år i 1801-folketellingen, men er fylt 18 da han blir konfirmert. Iver Ingebrigtsen fra Bergen ble født 23. november 1783, så da kan det stemme med alderen i hvert fall, såfremt han ble konfirmert i adventstiden, . Folketellingen i 1801 var tidligere på året, og før Iver Ingebrigtsen var fylt 18, ser  det står 1. februar i 1801, så det stemmer jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22.s.e.tr i 1801 var 1. november.

Etter instruksen for FT1801 skulle alder vere inneverande leveår (altså ein som er i det 17. leveåret har fyllt 16) og datoen for teljinga skulle vere 1. februar.

Elles var praksisen litt ymse, så "18 år" i kyrkjeboka kunne vere både fyllte år eller inneverande leveår.

Aldersoppgåver generelt kunne vere nøyaktige - eller ikkje så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

"7: Iver Ingebrictsøn af Reinsaae Gammel 18 Aar"  er alt som står om han.

Konfirmasjonen er 22. sundag etter trieining 1801.

 

Innførsla for denne dagen byrjar etter den første vassrette linja til venstre og sluttar før den første til høgre; deretter følgjer dei neste

sundagane kvar for seg. Det som står rett til høgre for konfirmantlista høyrer til 24. s. e.tr.

 

 

 

 

Hei,  takk for opplysningen om at konfirmasjonen var etter treenighetstiden jfr. kirkeåret.  Forsøket å finne ut når folketellingen fant sted relatert til Iver sin alder 17 under folketellingen, som i 1801 skal ha skjedd 1. februar. Etter treenighetstiden  kan bety at konfirmasjonen ha skjedd nært opp til adventstid. Det kan stemme i alder med den  Iver Ingebrigtsen som ble født 23. november og døpt den 30.november i Domkirken i Bergen. Han var da 17 år under folketellingen og rakk å fylle 18 før konfirmasjonen  fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

22.s.e.tr i 1801 var 1. november.

Etter instruksen for FT1801 skulle alder vere inneverande leveår (altså ein som er i det 17. leveåret har fyllt 16) og datoen for teljinga skulle vere 1. februar.

Elles var praksisen litt ymse, så "18 år" i kyrkjeboka kunne vere både fyllte år eller inneverande leveår.

Aldersoppgåver generelt kunne vere nøyaktige - eller ikkje så nøye.

Hei, jeg  svarte nettopp ut fra ditt forrige innlegg og så ikke denne! Ser ut som jeg har bestemt meg for at Iver fra Renså skal passe inn i alder med den Iver Ingebrigtsen som var fra Bergen!  Ja, det var sikkert forskjellig

 

Akkurat nå, Ann-Mary Engum skrev:

23 søndag efter Treenighethetssøndag:

1 nov 1801.

https://trinitatis.no/

 

Akkurat nå, Ann-Mary Engum skrev:

23 søndag efter Treenighethetssøndag:

1 nov 1801.

https://trinitatis.no/

Å herlig, tusen takk skal du ha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar skrev også datoen 1 nov(i # 6.)

 

Ser at du nå er blitt obs på det.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Hei, jeg  svarte nettopp ut fra ditt forrige innlegg og så ikke denne! Ser ut som jeg har bestemt meg for at Iver fra Renså skal passe inn i alder med den Iver Ingebrigtsen som var fra Bergen!  Ja, det var sikkert forskjellig, Ivar , og hvis personen var ung  eller  ikke kjente nøyaktig til f. datoen sin. Kanskje enda mer for dem som ble satt bort som fosterbarn. Nå står det vel tjenestedreng på folket. 1801, så Iver I. som var på Renså var muligens ikke en som hadde vokst opp som fosterbarn i akkurat den husholdningen.  Selset på Ibestad  er nevnt som et sted han kom fra, og er vel ikke så langt fra Renså.  Tusen takk for god hjelp! 

 

 

Å herlig, tusen takk skal du ha! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp til tydingen, synes alder kan passe ganske bra med Iver I. som ble født den 23. november 1783 i Bergen!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.