Gå til innhold
Arkivverket

Elen Marie Nilsdatter Tangen, Borre? (1799/1801-1870)


Kjell Arne Brudvik
 Del

Recommended Posts

Hei,


Jeg står litt fast på Elen Marie Nilsdatter Tangen. Når hun gifter seg i Sandar Kirke i 1820, er alderen oppført som 19 år. Videre står det at far er Nils Olsen Tangen – og at hun er fra Borre sogn. Når hun dør i 1870 er det oppført at hun er 71 år. Det vil tilsi at hun bør da være født i perioden 1799 til 1801. Jeg har gått igjennom kirkebøkene for Borre opptil flere ganger, men jeg finner ingen Elen Marie som passer til denne.


Bygdeboken for Borre er heller «tynn» hva gjelder Tangen gård – og ingen av de som er nevnt gir noen direkte tilknytning. I en heller tynn tråd kan det tenkes at første person som er nevnt, Hans Hansen (1678-1746) i tillegg til de 2 barna som er nevnt 1. Marte Hansdatter Tangen (1719-1737), 2. Lars Hansen Tangen (1723-1794) har hatt et barn til ved navn Ole Hansen Tangen. Da «går det opp» at denne Ole kan ha fått en sønn ved navn Nils, som da igjen er far til denne Elen.

 

Men det er bare løse tanker.


Søker jeg på digitalarkivet, så er den eneste jeg har funnet; en Elen Maria Nielsdatter beregnet født til 1799 på Gullestad i Stokke. Hennes far er Niels Olsen; som er soldat. Det kan jo også tenkes at det er han som har kommet til Tangen i Borre; men kirkebøkene er heller tynne hva gjelder inn- og utflyttede i denne perioden.

 

Noen som har noen innspill, eller tanker til hvordan man kan komme seg videre på denne grenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 
14 minutter siden, Kjell Arne Brudvik skrev:

Hei,


Jeg står litt fast på Elen Marie Nilsdatter Tangen. Når hun gifter seg i Sandar Kirke i 1820, er alderen oppført som 19 år. Videre står det at far er Nils Olsen Tangen – og at hun er fra Borre sogn. Når hun dør i 1870 er det oppført at hun er 71 år. Det vil tilsi at hun bør da være født i perioden 1799 til 1801. Jeg har gått igjennom kirkebøkene for Borre opptil flere ganger, men jeg finner ingen Elen Marie som passer til denne.


Bygdeboken for Borre er heller «tynn» hva gjelder Tangen gård – og ingen av de som er nevnt gir noen direkte tilknytning. I en heller tynn tråd kan det tenkes at første person som er nevnt, Hans Hansen (1678-1746) i tillegg til de 2 barna som er nevnt 1. Marte Hansdatter Tangen (1719-1737), 2. Lars Hansen Tangen (1723-1794) har hatt et barn til ved navn Ole Hansen Tangen. Da «går det opp» at denne Ole kan ha fått en sønn ved navn Nils, som da igjen er far til denne Elen.

 

Men det er bare løse tanker.


Søker jeg på digitalarkivet, så er den eneste jeg har funnet; en Elen Maria Nielsdatter beregnet født til 1799 på Gullestad i Stokke. Hennes far er Niels Olsen; som er soldat. Det kan jo også tenkes at det er han som har kommet til Tangen i Borre; men kirkebøkene er heller tynne hva gjelder inn- og utflyttede i denne perioden.

 

Noen som har noen innspill, eller tanker til hvordan man kan komme seg videre på denne grenen?

 

 

Elen Maria Nilsen

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
21 July 1799
, STOKKE, VESTFOLD, NORWAY
father:
Niels Olsen
mother:
Sibille Hovoldsdr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at telling 1865 for gården "Klavnæss"  viser alder 69 på Elen Nilsdatter.Født i Stokke Prestegj.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60724&gardpostnr=518&personpostnr=2561&merk=2561#ovre

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen @Ann-Mary Engum spesielt med tanke på 1865-tellingen. Her er hun bosatt på Klavenes, sammen med yngste sønn - og hvor det stor en lenke til Stokke. Da har jeg en hypotese om at det er samme dame som vi da har funnet i Stokke; siden faren hennes var soldat - har han muligens blitt flyttet litt rundt; slik at på det tidspunktet hvor hun giftet seg, så bodde de på Tangen i Borre. Magefølelsen tilsier i alle fall at det er korrekt person! Men skulle gjerne hatt et ben til å stå på for å være helt sikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.