Gå til innhold
Arkivverket

Gamle aviser fra før 2. Verdenskrig og en tid etter.


Jørgen Movik Schellhorn
 Del

Recommended Posts

Under et besøk hos mine besteforeldre gjorde de meg oppmerksomme på at de hadde funnet en kiste med aviser fra litt før 2.verdenskrig og en stund etter.

På øyemål tror jeg det er snakk om ihvertfall 200 aviser.

Avisene har ligget i en kiste som er isolert med, ja aviser. og tidens tann har ikke gjort noen skade, bortsett fra at de er brettet og gulnet.

 

Dette er en samling aviser som er i veldig god stand og burde bli oppbevart bedre for fremtiden, digitalisert og gjort tilgjengelig for allmennheten.

 

Jeg har ikke gått gjennom alle avisene, men det er i hoved sak Fædrelandsvennen og Aftenposten. Og du kan finne avisoppslag om invasjonen av Norge, invasjonen av Russland, de alliertes invasjon av Frankrike og Norges frigjøring for å nevne noe.

 

Så spørmålet er rett og slett hvordan skal jeg gå fram her? Hvilken oppbevarings mulighet er det? Hvem kan hjelpe med digitalisering? Mulighet for verdi vurdering?

 

På forhånd takk for hjelp.

 

Mvh.

Jørgen Movik Schellhorn

Endret av Jørgen Movik Schellhorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jørgen Movik Schellhorn skrev:

Så spørmålet er rett og slett hvordan skal jeg gå fram her? Hvilken oppbevarings mulighet er det? Hvem kan hjelpe med digitalisering? Mulighet for verdi vurdering?

 

Nasjonalbiblioteket er ansvarlig for å oppbevare alle publikasjoner og trykksaker, herunder aviser. Sannsynligvis finnes avisene du har funnet, allerede i Nasjonalbiblioteket. Mange årganger av både Aftenposten og Fædrelandsvennen er digitalisert og gjort tilgjengelige på nb.no, men opphavsrett medfører at man i en del tilfeller må sitte på en PC i et bibliotek for å kunne få tilgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det må også nemnast at ein del aviser (som f.eks. Aftenposten) gjev tilgang til sin del av materialet som ein del av abonnementet.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.