Gå til innhold
Arkivverket

Digitalisere gamle s/h negativer


Norvald Bjørn Hillestad
 Del

Recommended Posts

Eg har liggande mykje svart/kvitt negativer som eg gjerne skulle ha skanna. Nokon som veit kva for slags utstyr er å anbefala til dette, og som ikkje er for dyrt. Har prøvd noko frå claes ohlson, men det er heillt ubrukeleg.

 

 

Endret av Norvald Bjørn Hillestad
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha skanner som sender lyset gjennom negativet.
Selv bruker jeg en CanoScan 8800F fra Canon. Den tar både dias og negativer og ellers andre bilder.
Finnes i nyere versjon, men har for meg vært et utmerket verktøy.
Den er hos meg separat fra skriver. Skriveren er også Canon og de spiller utmerket sammen også med digital kamera av Canon. Dermed kan jeg tar negativer i mange ulike størrelser. Kan også ta fra bøker uten å måtte dele opp bøkene.

Endret av Otto Jørgensen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en CanoScan Lide 700F som også er en flatbedscanner. Den fungerer svært godt til de oppgavene som etterspørres av Norvald også skanning av negativer og har en fornuftig pris. Det er mye informasjon på nettet om slike scannere.

Endret av Wiggo Marelius Pedersen Opdahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wiggo Marelius Pedersen Opdahl skrev:

Jeg bruker en CanoScan Lide 700F som også er en flatbedscanner. Den fungerer svært godt til de oppgavene som etterspørres av Norvald også skanning av negativer og har en fornuftig pris. Det er mye informasjon på nettet om slike scannere.

Tusen takk for svar Wiggo,   -kan den du brukar være den som idag har benevnelsen 900OF?  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skanner er noen år gammel. Jeg ser at modellbetegnelsene er endret, så det kan godt være at den nå heter 9000f. Jeg er uansett svært fornøyd med den jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

jeg driver også og skanner gamle negativer. Et problem jeg har kkoomet opp i, er at ikke alle negativene er helt flate, og derved vil ikke materen ha dem. Skanneren er en Nikon supercoolscan 5000, og materen jeg bruker er for ikke-montert film.  Noen forslag til hva jeg skal gjøre for å få filmen flat nok til at skanneren vil ha den? Evt noe annet jeg kan gjøre? 

 

Vennlig hilsen hanne heen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel løsning er å ta det man har..

 

Legge negativet på en jamn hvit flate, og ta et bilde av negativet.

Bruk stativ, og lite lys i rommet. Den matte siden opp gir riktig bilde.

En surfeplate gjør gjerne nytten med en  hvit side

 

Bildet overføres til en pc for etterbehandling med f.eks GIMP (gratis)

Farger inverteres

kontrast justeres

endre til svart-hvitt

evt speilvende bildet

evt filtrere om pixlene fra plata synes

evt legge litt tekst om hvem hvor og når i bildet.

eksportere som jpg

 

grei nok løsning for meg..

 

 

 

 

P1090863c.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme skanner som Otto og det går bra,

 

Men jeg tror ikke noen ovenfor har nevnt den metoden som helst brukes i dag. Den har jeg ikke personlig erfaring med, men den skal være både raskere og gi bedre kontroll.

 

Dersom du har et digitalt speilreflekskamera kan du kjøpe en forsats til å montere foran eller i stedet for objektivet for makrofotografering av tranparent fotomateriale i størrelse 24mm x 36mm. Du kan forskyve og dreie litt på bildet, antakelig zoome inn, gjøre de innstillingene du ønsker deg og ha full kontroll i søkeren. Spør i en fotoforretning!

 

eric

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfeplate: Ipad eller tilsvarende, pc-skjerm.

Det viktigste er å få jevnt hvitt lys over hele flaten negativet ligger på.

Jeg bruker en 7 tommers asus eller en pc, avhengig av størrelse på negativet.

 

For små negativer er nok de andre anbefalinger her å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit anna spørsmål omkring digitaliserte bilder;  når bildet er "grovkorna", eller har lite pixlar,  -er det då mulig å redigere det slik at det blir klårare?  Eg brukar iPad og har lasta ned ein app som heiter PIXLAR, men fikk ikkje dette heillt til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.