Gå til innhold
Arkivverket

Mathias Pedersen Enge i Rana. Hvem var hustruen?


Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Inger Kristoffersdatter Falch skal i følge bygdeboka, Gård og slekt i Rana bind 1 s. 190, ha vært gift med Mathias Pedersen Enge i Rana. Hun nevnes som datter til Elsebe Adriansdatter Falch og Kristoffer Pedersen Elsfjord. Det står at det var skifte etter henne i 1724. Dette kan være feil. Ingers skifte finnes ikke i skifteprotokollen 1721-1725 for Helgeland sorenskriveri.

 

I skifteprotokollen 1724 er det derimot et skifte etter Angiel Erichsdatter Enge, Raens fjerding, gift med Mathias Pedersen. https://www.digitalarkivet.no/sk20090220640141 Foreløpig finnes hun bare i dette skiftet, ingen bygdebok.

 

Deres sammen avlede barn bl.a. Johannes Mathisen Enge som var gift med Ane Jonsdatter Budde, Yttern- (Skifteprotkoll 5B). Barna til Angiel og Mathias het Johannes, Peder, Anders og Barbro. 

 

Barna til Inger og Mathias het i følge bygdeboka Anders, Johannes, Nils, Barbro og Peder. Rekkefølgen og antallet er derfor forskjellig, noe som kan tyde på at bygdebokforfatteren ikke kan ha sett på skiftet.  Noen av barna kan ha dødd. Det skulle være interessant å vite om noen hadde flere opplysninger om Angiel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bekrefter mine opplysninger. Det vil gi mer kunnskap dersom noen vet hvem Angil var og om Mathias var gift flere ganger. Vet noen hvor opplysningen i bygdeboka om at han var gift med Inger Christophersdatter kommer fra?

Endret av Sølvi Løchen
feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Som medlem av redaksjonen for Gård og Slekt i Rana må jeg bare beklage at dette har blitt feil. Den som kom med disse opplysningene kan ikke dokumentere opprinnelsen til disse. Jeg har gravd en del i dette og kan bekrefte hva dere har funnet. Det ser ut som Angiel døde 1723 og at det var skifte på henne 1724. Alt tyder på at hun var Matias' eneste hustru. Hvor Inger Christophersdatter har holdt til på Enge, vet jeg ikke. Det finnes, på denne tida, 3 - 4 andre husholdninger hvor husmoras navn ikke er kjent. Hadde man enda funnet det verdt å ta med kvinner i folketellingene - da hadde i hvert fall slektsgransking blitt så mye enklere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 29.7.2018 den 20.40, Sølvi Løchen skrev:

Vet noen hvor opplysningen i bygdeboka om at han var gift med Inger Christophersdatter kommer fra?

 

På 30.7.2018 den 13.32, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Jeg vet ikke hva som er kilden for opplysningen verken i Rana eller Hemnes, men i Hemnes Gård og slekt bind 1, s. 86 står det at Inger bodde på Enge.

 

På 13.11.2018 den 20.23, Arnfinn P. Småli skrev:

Hvor Inger Christophersdatter har holdt til på Enge, vet jeg ikke.

 

Fant denne i dag, og ser det er noen år siden spørsmålet var oppe, men jeg driver og prøver å rydde litt opp rundt slekta til Kristoffer Pedersen for egen del, og tenker det kanskje kan være interessant for dere å få svaret. Det er den godeste Mikal Jakobsen som er kilden til både at Kristoffer var gift med en Falch og at han hadde en datter Inger som var gift med Mathias Enge.

https://www.nb.no/items/316d5662d14d6f9ad5ed208b650f32fc?page=107

Dette er nok mer eller mindre rent oppspinn og ønsketenkning fra Mikal. Sammenligner man med de andre tingene han skriver om Elsfjord i samme bok, henger det ikke sammen. 

 

Jeg er enig med @Lars Østensen, som gjorde meg oppmerksom på det først, at Kristoffer antakelig kun hadde barn med Else Aagesdatter (Hågensdatter). Ser man på sønnenes navn gir det ikke mening at han først skulle kalle opp sønner etter sin far og svigerfar, og deretter flere år etterpå kalle opp etter en tidligere kones far. Derimot stiller jeg meg tvilende til om sønnen Adrian har fått navnet fra en "kjendis" i nærmiljøet. Oppkallingsreglene ser ut til å ha blitt fulgt ganske strengt på Helgeland på den tiden. Jeg tror derfor Adrian Kristoffersen hadde en oldefar ved navn Adrian. Men det er fire å ta av og det er ikke noe belegg for at denne Adrian var en Falch, og i hvert fall ikke for at Inger Kristoffersdatter eller noen av de andre barna kalte seg Falch. 

 

De barna jeg mener man kan koble til Kristoffer Pedersen er derfor kun Peder (ca. 1643), Ingeborg (mlm 1646-1656), Åge/Hågen (ca. 1650) og Adrian (ca. 1655). Begge de to siste ser ut til å forsvinne før 1701. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 10.10.2020 den 0.19, Baard Vidar Pettersen skrev:

 

 

 

Fant denne i dag, og ser det er noen år siden spørsmålet var oppe, men jeg driver og prøver å rydde litt opp rundt slekta til Kristoffer Pedersen for egen del, og tenker det kanskje kan være interessant for dere å få svaret. Det er den godeste Mikal Jakobsen som er kilden til både at Kristoffer var gift med en Falch og at han hadde en datter Inger som var gift med Mathias Enge.

https://www.nb.no/items/316d5662d14d6f9ad5ed208b650f32fc?page=107

Dette er nok mer eller mindre rent oppspinn og ønsketenkning fra Mikal. Sammenligner man med de andre tingene han skriver om Elsfjord i samme bok, henger det ikke sammen. 

 

Jeg er enig med @Lars Østensen, som gjorde meg oppmerksom på det først, at Kristoffer antakelig kun hadde barn med Else Aagesdatter (Hågensdatter). Ser man på sønnenes navn gir det ikke mening at han først skulle kalle opp sønner etter sin far og svigerfar, og deretter flere år etterpå kalle opp etter en tidligere kones far. Derimot stiller jeg meg tvilende til om sønnen Adrian har fått navnet fra en "kjendis" i nærmiljøet. Oppkallingsreglene ser ut til å ha blitt fulgt ganske strengt på Helgeland på den tiden. Jeg tror derfor Adrian Kristoffersen hadde en oldefar ved navn Adrian. Men det er fire å ta av og det er ikke noe belegg for at denne Adrian var en Falch, og i hvert fall ikke for at Inger Kristoffersdatter eller noen av de andre barna kalte seg Falch. 

 

De barna jeg mener man kan koble til Kristoffer Pedersen er derfor kun Peder (ca. 1643), Ingeborg (mlm 1646-1656), Åge/Hågen (ca. 1650) og Adrian (ca. 1655). Begge de to siste ser ut til å forsvinne før 1701. 

 

Det er alltid interessant å få svar på spørsmål og/eller ryddet opp i rot, så takk for dette innlegget, Baard Vidar. Og beklager at det har tatt et helt år før noen (jeg i hvert fall) oppdaget det. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ble ristet liv i denne tråden, kan jeg nevne at Kristoffer Pedersen sannsynligvis hadde en sønn til mellom Peder og Hågen. En Ole Kristoffersen Elsfjord er soldat i 1663/64.

https://media.digitalarkivet.no/view/51326/18

Han må enten har reist bort eller gått bort like etterpå, for i 1666 er det Hågen på 16 som har denne posisjonen:

https://media.digitalarkivet.no/view/35531/39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.