Gå til innhold
Arkivverket

LØST Tyding av panteobligasjon i 1866, Stavanger ?


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

I min søken etter slekten i Stavanger er jeg kommet over pantebøker som omhandler disse.

Jeg har vært så heldig å få hjelp til å tyde noe av det som står i pantebøkene og jeg kan ikke dy meg for å forsøke en gang til.

Panteobligasjon fra Ole Taraldsen Gramstad til sin far Tarald Svendsen Gramstad fordi han har mottatt skjøte på løkke G 3 i Stavanger.

Er det noen som har anledning til å tyde dette?

https://www.digitalarkivet.no/tl20090117010591

 

På forhånd mange takk!

 

Mvh

Bente Borgen

 

 

https://www.digitalarkivet.no/tl20090117010591

Endret av Bente Borgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan ikke jeg heller dy meg for å prøve nok en gang 😉

 

Panteobligation. Underskrevne Ole Taraldsen Gramstad erkjender herved at være bleven skyldig til min Fader Tarald Svendsen Gramstad i Anledning af Kjøbet af Løkken litr. G 3 paa Egenes den Sum 110 Spd. Disse et hundrede og ti Specidaler tilbagebetales efter tre Maaneders foregaaende Opsigelse og forrentes imidlertid med 5 pCt aarlig fra 29de September d. A., der erlægges hver 11te Juni og 11te December. Til Sikkerhed for Kapital, Renter og i Tilfælde Omkostninger pantsætter jeg med Prioritet næstefter 170 Spd. 100 Skll. til Bykassen og Folge til Tarald Svendsen Gramstad og Malene Olsdatter min ved Skjøde af dags dato hjemlet Løkke litr. G. 3 paa Enenes i Stavanger med Huse, Herligheder og Tilliggelser. Dersom Renterne ikke erlægges til rette Tid er den hele Kapital forfalden til Betaling og saavel da som naar Gjælden efter Opsigelse ikke betales til Forfaldsdag, er Kreditor berettiget til uden Lovmaal og Dom og uden at jeg eller efterkommende Eiere tilkommer nogen Løsningsret at stille den pantsatte Eiendom til offentlig Auction, for derved at søge Dækkelse af sin Fordring. Det anmærkes at der paa Pantet hviler Indfæstning 4 Spd. af hver ny Eier og aarlig Afgift 2 Spd til Stavanger Bykasse, ligesom der ogsaa paahviler den Forpligtelse med Hensyn til Veie og Hegn overensstæmmende med Resk. 20de Juli 1771. Stavanger 2den Novbr. 1866. Ole Taraldsen. Til Vitterlighed Johan Johansen. Jakob H. Krog.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else - igjen tar du deg tid og har overskudd til å svare meg!

Jeg er deg så veldig takknemlig !

TUSEN takk igjen!

 

mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.