Jump to content
Arkivverket
Lene Benedicte Lauritzen

Etterkommere etter ridder og rigsrådsmann Niels Bugge til Vosborg

Recommended Posts

Lene Benedicte Lauritzen
Anita Holck

Det er vel fastslått at Niels Bugges patronym var Pedersen, så du bør vel sette en strek der:

 

Mogens Bugge er omtalt flere ganger i Absalon Pedersøn Beyers "Bergens Kapitelsbog", blant annet 22. september 1570: 'Paa denne dag wart Nils Bugge, Maans Buggis broder, som er fogit i Nordhordelandt, ordinerit til capellan at tiene her Peder til Fana.'

Hans bror, fogden i Nordhordland, Mogens Bugge, kalles i signetet (NST I s.26) "Pederson". Faren het altså Peder og ikke Hans, som tidligere antatt. Signetet viser i skjoldet en X med en loddrett strek gjennom, som bumerke.

 

Patronymikonet "Pedersen" stammer fra en klage til Herredagen 23 august 1578 fra presten Niels Pedersen i Etne. Da sendte han sammen med sine embetsbrødre i Fjellberg og Skånevik en klage til herredagen i Bergen om at bøndene ikke ville gi dem offermæle, det vil si offergave på vel 10 kg korn. Ståle Dyrvik omtaler denne presten på s. 401 i første bind av Etne-soga, og hans konklusjon er at dette er den samme mannen som ellers kalles Niels Bugge.

 

Norsk prestehistorie og Lampe har altså feil når de kaller ham Niels Hansen Bugge:
Norsk prestehistorie, Nordhordland prosti, Fana, Niels Hansen Bugge, kapellan 1570-1603 = Pedersen
Norsk prestehistorie, Sunnhordland prosti, Etne, Niels Pedersen sogneprest 1578
Norsk prestehistorie, Sunnhordland prosti, Etne, Niels Hansen Bugge sogneprest 1603-1613 = Pedersen

 

Yngve Nedrebø:
'Tollef Bjørnsen Noreim var gift med en datter av Niels Bugge da han i 1606 undertegnet gavebrevet. Tollef hadde barn tilsynelatende født i to puljer, fra Sakkarias, født ca. 1595 til Anna, født mellom 1605 og 1610, og så barn født fra ca. 1620 til ca. 1630. Kan disse to gruppene ha hatt samme mor? Hun ville i så fall få barn over en periode på mer enn 30 år. Det er kanskje teoretisk mulig, men overmåte lite sannsynlig. En langt mer rimelig gjetning er at Tollef B. var gift to ganger, og at det bare er de eldste barna som var barnebarn av Niels Bugge. Hva het så denne datteren av Niels Bugge som ble gift med Tollef Noreim? Vi ser at de eldste barna til Tollef Noreim alle synes å ha døtre med navn Lisbet/Elisabeth. Dette beviser selvsagt intet, men skulle åpne for en mulighet.'

 

Per Ivar Rotvoll:
'Etter det eg har kome fram til, hadde Tolleif Bjørnson Norheim fem born i første ekteskapet, med ei dotter av Nils Bugge. Alle desse fem borna fekk kvar si dotter med namnet Lisbet. Som Nedrebø skriv, skulle dette vera ein god indikasjon på at dottera til Nils Bugge heitte Lisbet. Andre kona, som vart mor til fleirtalet av Tolleif Norheim sine ungar, var truleg dotter til Jon Helgeland på Sandeid.

 

Anita

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lene Benedicte Lauritzen

Tusen takk for veldig informativt svar, Anita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjarne Hollund

Anita henviser til NST 1 (s. 26) der Mogens Bugge sitt signet viser at han er en Pederson. Dette gjelder en artikkel av H. Sollied og P. R. Sollied om Losna-ætten. Forfatterne skriver at to borgere i Bergen har den 27. juni 1617 vært vitner til et forlik. De to er Søfren Christensen og Mikkel Pedersen. Dette ser ut for å være en annen enn Mogens Bugge, så da er vi vel like langt når det gjelder hans og brorens patronymikon. 

 

Det er et tankekors at navnet Peder ikke forekommer verken i Mogens eller Nils Bugges kjente etterslekt, i motsetning til Jens/Hans. Alt tyder vel på at Lampe likevel hadde rett i at Etne-presten het Nils Hansson Bugge. Da behøver ikke anerekken ovenfor nødvendigvis stoppe med Etne-presten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jan H. Trelsgård
4 minutter siden, Bjarne Hollund skrev:

Da behøver ikke anerekken ovenfor nødvendigvis stoppe med Etne-presten. 

Men når faren er oppført som "Jens Larsen Bugge" også kjent som "Hans" "Peder" "Lauritsen" er det lov å være skeptisk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lene Benedicte Lauritzen
4 minutter siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Men når faren er oppført som "Jens Larsen Bugge" også kjent som "Hans" "Peder" "Lauritsen" er det lov å være skeptisk.

Helt klart. Men når det gjelder navnene Lars/Laurs/Laurits(z) går jo de om hverandre på en og samme person i mange ulike kilder om flere forskjellige menn, så at "Larsen" og "Lauritsen" her kan være samme person ser jeg ikke som usannsynlig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita Holck

Her er en laaang debatt om Buggene fra det gamle forumet og jeg mener det også er henvisning herfra til flere andre debatter

https://forum.arkivverket.no/topic/122573-37060-mogens-bugge-f-ca-1535-fogd-i-nordhordland-gift-med-anne-pihl-död-i-vardö/

 

... og her er en annen

https://forum.arkivverket.no/topic/122804-37292-peder-el-hansjens-bugge-randers-ca-1511-ca-1550-forfedre-og-etterslekt/?tab=comments#comment-1003067

 

Edited by Anita Holck

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjarne Hollund

Interessante debatter. Når det gjelder Buggenes patronymikon er status slik:

 

-Mogens Bugge er aldri nevnt med farsnavn

-hans bror Nils Bugge som ble kapellan i Fana i 1570, er aldri nevnt med farsnavn

-en Nils Pederson var prest i Etne i 1578

-en Nils Bugge var prest i Etne i 1603 og til han døde i 1613. Han er heller aldri nevnt med farsnavn

 

Noen gjetter på at kapellanen Nils Bugge og Etne-presten Nils Bugge, er samme mann og at Nils Pederson ikke er en Bugge. Noen gjetter på at alle tre Nilsene er samme mann. 

 

Oppkalling i Mogens Bugge og Etne-presten Nils Bugge sin etterslekt tyder på at de har farsnavnet Jensson/Hansson, ikke Pederson. 

Jens/Hans blir oppfattet som samme navn. Dette navnet passer inn i forhold til kopling mot den danske Bugge-slekten, men koplingene synes ikke bevist. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjarne Hollund

Jeg skrev i forrige innlegg at Nils Bugge som var prest i Etne i 1603 til han døde i 1613, ikke var nevnt med farsnavn, men at oppkalling i etterslekten tyder på at farsnavnet var Jens/Hans.

 

Sogneprest i Etne, Nils Bugge, var utsending til hyllingen av prins Christian i 1610. Her bruker han et segl med initialene NHB. Da kan vi vel slå fast at han ikke het Nils Pederson, men Nils Hansson. Eldste sønn het Hans.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
finn.holbek

Niels Bugge til Vosborg efterlod ingen mandslinje.

 

Om sønnen Knud:
Knud Bugge optræder i kilderne i en ganske kort periode efter farens død i 1358, hvor han hurtigt kommer ind i den nærmeste kreds omkring Valdemar Atterdag.
Sidste gang, vi hører om ham, er i et brev af 4. juni 1362, hvor han ifølge sammenhængen ikke engang behøver at have været i live. Han overlevede altså kun sin far med få år og synes ikke at have efterladt sig arvinger.

 

Kilde:

Anders Bøgh, Helle Henningsen og Kristian Dalsgaard. Nørre Vosborg i tid og rum, bind 1. Borg og herresæde. Aarhus Universitetsforlag 2014, Vosborgs adelige ejere i middelalderen, Niels Bugge og arvinger ca. 1330-88, side 187-202.

 

Venlig hilsen Finn Holbek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.