Gå til innhold
Arkivverket

Klarer noen å tyde signaturen på forsiden/bildesiden på dette postkortet, som er sendt i 1917 fra Olaf i Bergen til A.O. Olsen i Bagdad


Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Klarer noen å tyde signaturen på forsiden/bildesiden på dette postkortet, som er sendt i 1917 fra Olaf i Bergen til A.O. Olsen i Bagdad

Postcard signature.jpg

ole a olsen 3.jpg

ole a olsen2.jpg

Foespørselen er også publisert i brukerforumet, uten at noen endelig tyding/konklusjon er kommet.

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

det kan vere "Olaf Aaloos"

Ja ved første studie var det også min oppfatning, men i neste steg som var å finne en passende kandidat i Bergen 1910/1922 så fant jeg ingen ved dette eller nærliggende navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser «O. hetaloos»

 

Første bokstav i etternavnet fremstår som en lav h, og annen bokstav er helst en e, kan muligens tydes som en i. Tredje bokstav har tversoverstrek og må derfor være en t.

 

Noe som kan rime med dette?

 

Vennlig hilsen

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet at fornavnet til avsender er Olaf/Olof fra teksten på baksiden.

Jeg leser signaturen på bildesiden som å begynne med Olof eller Olaf, deretter følger en uidentifisert stor bokstav og resten av etternavnet. Liten f i slutten av navnet har en tydelig nedoversløyfe, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Eg veit ikkje, det er absolutt ein merkeleg "T" dersom det er Tolaas, men som "A" skil den seg ut frå dei to A'ane i adressefeltet på kortet. Det er og ein ulempe at Avansert personsøk ikkje finn noen Aalaas, men temmeleg mange Tolaas.

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke går den ene veien, så kanskje det kan gå den andre veien.

 

Hva med å identifisere vedkeommende mottaker av postkortet i 1917?

 

Han er kanskje den norskfødte 47-årige Andrew Olsen som i 1910 bodde i Bagdad, Santa Rosa, Florida, sammen med kone Sallie og fem barn i alderen 0 til 18? Det er anført i Census 1910 at han innvandret i 1885.  Utvandret kanskje denne Andrew Olsen fra Bergen?

 

Vennlig hilsen

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Are S. Gustavsen skrev:

Om det ikke går den ene veien, så kanskje det kan gå den andre veien.

 

Hva med å identifisere vedkeommende mottaker av postkortet i 1917?

 

Han er kanskje den norskfødte 47-årige Andrew Olsen som i 1910 bodde i Bagdad, Santa Rosa, Florida, sammen med kone Sallie og fem barn i alderen 0 til 18? Det er anført i Census 1910 at han innvandret i 1885.  Utvandret kanskje denne Andrew Olsen fra Bergen?

 

Vennlig hilsen

 

Are

Mottaker er identifisert, og en viss kontroll på, dvs vi har ikke med sikkerhet funnet ut hvor han kom fra i Norge. 
Hadde håpet at om vi fant ut hvem avsender av kortet var, så kunne det gitt en pekepinn 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro han er for ung til å være "vår mann"? Han er født i 1888, så da har de ikke truffet hverandre før Ole Andreas Olsen f. ca. 1864  emigrerte rundt 1882. Men man kan jo aldri vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortskrivaren skriv på ein måte som tyder på at venskapen mellom dei to går langt tilbake: "gamle ven" - "Gammel kjærlighed ruster ikke" - "de af børnene som erindrer mig". - og det er ei god stund sidan dei var i kontakt: "om du endnu er i live". Dei må ha vore gode vener før A. O. Olsen emigrerte med familien til USA i 1888. Finn vi både ein Olaf Tolaas/Talaas (eller ein variant) OG ein A. O. Olsen i same by i 1885-tellinga eller i 1875-tellinga (event. bygd i siste) kjem vi kanskje nærare eit svar?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2018 den 13.42, Ann Hedvig Øvsthus skrev:

Mottaker er identifisert, og en viss kontroll på, dvs vi har ikke med sikkerhet funnet ut hvor han kom fra i Norge. 
Hadde håpet at om vi fant ut hvem avsender av kortet var, så kunne det gitt en pekepinn 🙂

 

Jeg aner en mulig misforståelse her, når det gjelder den allmenne tilnærming til tydespørsmål.

 

Hvis mottakeren er positivit identifisert, så ville det hjelpe problemstillingen å kunne bidra med disse opplysningene i denne tråden. Tyding av tekst skjer nemlig i en kon-tekst, dermed vil absolutt alle spor kunne hjelpe. Vi som bidrar med forslag til løsninger er ikke allvitende lingvistiske presisjonskirurger, slik at om viten finnes, og samtidig holdes tilbake, så vil det vanskeliggjøre løsning av oppgaven.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Kortskrivaren skriv på ein måte som tyder på at venskapen mellom dei to går langt tilbake: "gamle ven" - "Gammel kjærlighed ruster ikke" - "de af børnene som erindrer mig". - og det er ei god stund sidan dei var i kontakt: "om du endnu er i live". Dei må ha vore gode vener før A. O. Olsen emigrerte med familien til USA i 1888. Finn vi både ein Olaf Tolaas/Talaas (eller ein variant) OG ein A. O. Olsen i same by i 1885-tellinga eller i 1875-tellinga (event. bygd i siste) kjem vi kanskje nærare eit svar?

Det høres ut som veldig korrekt oppsummert og en sådan kandidat  ville vært flott å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert over bokstavene på dette kortet og tenker som følger:

1. På tekstsiden i mottakerfeltet er det en rimelig tydelig A. se vedlegg

2. På bildesiden er det en signatur som er vanskelig å tyde, kan første bokstav her  også være en stor A, selv den er mer opprett og med større toppløkke.

3. På tekstsiden er setningen : Jeg tenker ofte paa dere. Disse to a'ene ser ved første blikk ut som to o'er.

4. Hvis denne påstanden er valid, må vel også andre bokstav i signaturen være a og det samme med 4 og femte.

5. Kan det da tenkes av avsender her Olaf Aalaas, jfr innlegg 7 ovenfor. Eller er det for stor variasjon i utformingen av de to store A'ene?

Men finner ingen passende kandidat verken med navneformen Aalaas, Ålaas, Aalås eller Ålås.

liten a tekstide.jpg

liten a bildeside.jpg

A på bildeside.jpg

A på kort tekstside.jpg

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Hans Gangstø skrev:

5. Kan det da tenkes av avsender her Olaf Aalaas, jfr innlegg 7 ovenfor. Eller er det for stor variasjon i utformingen av de to store A'ene?

Men finner ingen passende kandidat verken med navneformen Aalaas, Ålaas, Aalås eller Ålås.

 

Samd i alt, men den store innvendinga er at Aalaas (event. Aaloos) ikkje ser ut til å finnast, med eller utan Olof/Olof, i alla fall har ikkje eg funne noen?

 

Eg har heller ikkje lukkast med Tolaas/Talaas el.  likn.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

Samd i alt, men den store innvendinga er at Aalaas (event. Aaloos) ikkje ser ut til å finnast, med eller utan Olof/Olof, i alla fall har ikkje eg funne noen?

 

Eg har heller ikkje lukkast med Tolaas/Talaas el.  likn.

 

 

Har og søkt etter desse namna i Amerika, ingen gode treff der hellet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hans Gangstø skrev:

Men finner ingen passende kandidat verken med navneformen Aalaas, Ålaas, Aalås eller Ålås

Veldig enig i din analyse av bokstavene

Eg søkte på stadnavnet Aalaas eller Ålås og fant Ålåsen i Sverige, men leita ikkje videre etter noen Olaf der.

Det nærmeste eg fant i Norge var Aaraas/Aaraasvaagen, men den Ole Andreas eg fant i nærheten der var jo bom...

 

Har ikkje så langt funnet noen passende kandidat i sjømannsrullene heller...

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hans Gangstø skrev:

Jeg har fundert over bokstavene på dette kortet og tenker som følger:

1. På tekstsiden i mottakerfeltet er det en rimelig tydelig A. se vedlegg

2. På bildesiden er det en signatur som er vanskelig å tyde, kan første bokstav her  også være en stor A, selv den er mer opprett og med større toppløkke.

3. På tekstsiden er setningen : Jeg tenker ofte paa dere. Disse to a'ene ser ved første blikk ut som to o'er.

4. Hvis denne påstanden er valid, må vel også andre bokstav i signaturen være a og det samme med 4 og femte.

5. Kan det da tenkes av avsender her Olaf Aalaas, jfr innlegg 7 ovenfor. Eller er det for stor variasjon i utformingen av de to store A'ene?

Men finner ingen passende kandidat verken med navneformen Aalaas, Ålaas, Aalås eller Ålås.

liten a tekstide.jpg

liten a bildeside.jpg

A på bildeside.jpg

A på kort tekstside.jpg

 

Hans,

 

Denne oppgaven er et godt eksempel på vår store avhengighet av å kjenne den første bokstaven i ett ord, et navn. Her ser vi at de aktive tyderne har delt seg i to leire. De fleste følger første forslagsstiller, som leser "Aa", mens jeg fortsatt står alene om å lese en "h". Jeg vil trolig frafalle forslaget om "h", kanskje til fordel for en "s" men holder detet foreløpig åpent. Dette da vi trolig angriper dette problemet fra feil ende.

 

La oss glemme både A, Aa og h for en stund. Problemet kan avgrenses til et navn som har en vanskelig første del, og en enklere siste del. Siden det ikke er mulig å bestemme antall bokstaver i den første delen, så må vi telle baklengs. 

 

Det synes å være enighet om at den siste delen kan og bør leses -aloos, eller til nød -alaas. Dermed kan vi telle baklengs til 5. I baklengs rekkefølge:

 

1. s (konsonant)

2. o eller a (vokal)

3. o eller a (vokal)

4. l (konsonant)

5. a (vokal)

 

Så kan vi starte med bokstav nummer 6 (bakfra). Gitt at den består av en stav, så kan den ikke være en vokal. Jeg ser at den er lest som en "l" av flere, og at min lesing av "t" ikke er hørt. Jeg vil derfor prøve igjen:

 

Legge merke at penneføringen som går fra denne staven treffer den påfølgende a-en i topp. Dette gjør den foregående bokstaven til en "t", da en "l" møter en "a" eller en "o" fra linjen og opp, mens en "t" gjør dette som en forlengelse av tversoverstreken til t-en.  Om man ser dette, så ser man også hvordan oppsatsen til tversoverstreken begynner i bunnen av t-en gå går i en venstrevendt bue opp til der tversoverstreken begynner.

 

Om dette aksepteres, så vil man ikke kunne fastholde en Aa-kombinasjon, og det begynner også å spøke for å lese en stor A inn i begynnelsen av navnet.

 

Det neste som later til å være oversett, er en nesten usynlig bue i underkant den første bokstaven. Denne buen kan ikke tilhøre den første bokstaven, og ved å følge penneføringen, synes det å være klart at vi står overfor en mulig "j" som annen bokstav.

 

Det er i det hele mye som tyder på at en stor A kan være et feilspor.

 

Noen synspunkter på t-en og j-en?

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

 

Hans,

 

Denne oppgaven er et godt eksempel på vår store avhengighet av å kjenne den første bokstaven i ett ord, et navn. Her ser vi at de aktive tyderne har delt seg i to leire. De fleste følger første forslagsstiller, som leser "Aa", mens jeg fortsatt står alene om å lese en "h". Jeg vil trolig frafalle forslaget om "h", kanskje til fordel for en "s" men holder detet foreløpig åpent. Dette da vi trolig angriper dette problemet fra feil ende.

 

La oss glemme både A, Aa og h for en stund. Problemet kan avgrenses til et navn som har en vanskelig første del, og en enklere siste del. Siden det ikke er mulig å bestemme antall bokstaver i den første delen, så må vi telle baklengs. 

 

Det synes å være enighet om at den siste delen kan og bør leses -aloos, eller til nød -alaas. Dermed kan vi telle baklengs til 5. I baklengs rekkefølge:

 

1. s (konsonant)

2. o eller a (vokal)

3. o eller a (vokal)

4. l (konsonant)

5. a (vokal)

 

Så kan vi starte med bokstav nummer 6 (bakfra). Gitt at den består av en stav, så kan den ikke være en vokal. Jeg ser at den er lest som en "l" av flere, og at min lesing av "t" ikke er hørt. Jeg vil derfor prøve igjen:

 

Legge merke at penneføringen som går fra denne staven treffer den påfølgende a-en i topp. Dette gjør den foregående bokstaven til en "t", da en "l" møter en "a" eller en "o" fra linjen og opp, mens en "t" gjør dette som en forlengelse av tversoverstreken til t-en.  Om man ser dette, så ser man også hvordan oppsatsen til tversoverstreken begynner i bunnen av t-en gå går i en venstrevendt bue opp til der tversoverstreken begynner.

 

Om dette aksepteres, så vil man ikke kunne fastholde en Aa-kombinasjon, og det begynner også å spøke for å lese en stor A inn i begynnelsen av navnet.

 

Det neste som later til å være oversett, er en nesten usynlig bue i underkant den første bokstaven. Denne buen kan ikke tilhøre den første bokstaven, og ved å følge penneføringen, synes det å være klart at vi står overfor en mulig "j" som annen bokstav.

 

Det er i det hele mye som tyder på at en stor A kan være et feilspor.

 

Noen synspunkter på t-en og j-en?

 

Mvh Are

Ingen synspunkter mot forslaget. Alle mulige kombinasjoner som kan lede til et spor må utforskes. Uansett gjenstår det å finne et sannsynlig navn. Etterkommerne i Florida har ingen innspill. Min påstand om at det kunne være tatt utenfor Ole A.’s, hus,ble avvist,, da dette var et tradisjonelt Florida trehus med stor veranda. Hvis vi kan tro at Olaf befant seg i Bergen eller nærområdet når postkortet ble sendt, burde familien kanskje kunne finnes i ft1910. Ingen av forslagene så langt har blitt funnet. Teori om at bildet viser nevne Olaf med ektefelle på sin høyre side og 4 barn, er usikker.

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.