Gå til innhold
Arkivverket

Tyde hva som står i dåp, Vågan, ministerialbok, 1893


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg fant nettopp dåpen til det eldste barnet til min oldemor Hendra Elise f. Olsdatter, Alfred Bergiton , født 30.juni og døpt 6.august 1893.

Jeg var  kjent med at han var den førstefødte og ble født i Vågan, og antok at min oldefar og Hendra møtte hverandre i Vestvågøy. Jeg ble derfor forbauset over at det var en annen far til barnet,  som det fremkommer av dåpen.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 874/L1060: Ministerialbok nr. 874A04, 1890-1899, s. 42
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070109340549
 

Min oldemor Hendra kom fra Hadsel, og man finner henne med familien der  i 1875 telling for Hadsel, hvor de bodde i Nylekangen. 

Foreldrene er Ole Andreas Jokumsen Schultz, fra Hadsel,  og Berethe Christine Andersdatter fra Steigen. 

 

En del  tyder på at Hendra  ikke vokste opp i Hadsel, da hun ikke er å finne blant konfirmantene der, og det samme gjelder hennes 6år eldre søster Anna Rebekka Olsdatter f. i 1868, som også er med sine foreldre i 1875 under tellingen. 

De to eldste søsknene Oluf Rask Olsen og Petra Jensine Olsdtr,. er begge konfirmert i Hadsel, og er med foreldrene i 1865 tellingen  i Vassvik i Hadsel.

 

I Petra sin konfirmasjon som fant sted 13.juni 1880, framgår det av hun er datter av avdøde Ole Jokumsen og Berethe Andersdatter. Jeg ble først litt usikker på om det betyr at begge  døde før 1880, men regner med at den avdøde er hennes far.

Petra ble født 25.juli 1864 og ble døpt 30.oktober 1864, hvor fødestedet var Indbjør i Hadsel.

De to eldste Oluf og Petra er ikke sammen med sien foreldre i 1875, men finner begge som fosterbarn i to forskjellige familier i samme folketelling i Hadsel.

 

Jeg tror  Ole Andreas Jokumsen døde på Gravdal Hospital 21.juli 1876 og ble begravet 30.juli på Buksnes. l Hendra Elise Olsdatter, f. 8.februar og døpt 12. april i 1874.

Det er ikke min oldefar som var biologisk far til den første sønnen Alfred  Beriton, og  prøver jeg å finne ut hva som står bak hennes navn, men det er litt vanskelig. 

 

Det hadde vært kjempefint om noen kan tyde hva som står for det var ukjent for meg inntil for noen mnd. at Hendra sin far døde da hun var et par år gammel, og setter utflytting fra Hadsel i sammenheng med at han døde, evt. sammen med sin mor og søster Anna Rebekka.

 

Ole Andreas Jokumsen

Norway Burials, 1666-1927

Name:

Ole Andreas Jokumsen

Gender:

Male

Event Date:

30 Jul 1876

Event Place:

Buksnes

Death Date:

21 Jul 1876

Death Place:

Gravdals Hospital

Age:

44

Birth Date:

1832

Marital Status:

Unknown

Det kom visst ikke med her, men det står i kilden Fra Family S at hans residens var Lakaug, hvor nå det måtte være. Kan være at det menes Lekang, men er usikkert. Hvorfor det står at hans sivile status er ukjent, er jeg også usikker på. Mht. alder så avviker den med 4 år fra hans egentlige alder, men slår ikke 1875 tellingen hvor det står at han ble født i 1830! Han ble født 11. mars 1836 og konfirmert 10.juni 1855.

 

Jeg skulle gjerne ha visst hvor hun ble konfirmert hvis  det er ministerial- eller kirkebøker tilgjengelig for det i tilhørende kirkesogn, og det er nærliggende å tro at det kan ha vært i Vestvågøy. i Svolvær-Vågan området. Har sett faren Ole Jokumsen er  oppført på Geni en gang, som f. i Svolvær, men som regel står det Ekkeren,  den første av slekten Schulz kom fra Trondheim til Holdøy i Hadsel.

 

Jeg klarer ikke å tyde hvor Hendra  kom fra i dåpen til sønnen , men alderen er helt feil, det står at hun er f. i 1863.  Det er nok likevel den samme Hendra Elise og Alfred Bergiton  som er med i 1900 tellingen i Tromsø, i Storgaten,  sammen med min oldefar og  søsken med etternavn Falck. 

 

Beboere:

001 Johan Kristian Falck

H.nr:

02

Alder/født:

1868

Fødested:

Karlsø

Bostatus:

b

Familiestilling:

hf

Sivilstand:

g

Yrke:

Fisker

002 Hendra Elise Falck

H.nr:

02

Alder/født:

1873

Fødested:

Hadsel

Bostatus:

b

Familiestilling:

hm

Sivilstand:

g

Yrke:

Hustru

003 Alfred Bergiton Falck

H.nr:

02

Alder/født:

1893

Fødested:

Vaagan

Bostatus:

b

Familiestilling:

s

Sivilstand:

ug

Yrke:

Søn

004 Inga Hedvig Falck

H.nr:

02

Alder/født:

1895

Fødested:

Helgø

Bostatus:

b

Familiestilling:

d

Sivilstand:

ug

Yrke:

-

005 Jens Jørgen Falck

H.nr:

02

Alder/født:

1821

Fødested:

Helgø

Bostatus:

b

Familiestilling:

fl

Sivilstand:

g

Yrke:

Svigerfader, fors. af fisker

006 Cicelie Kathrine Falck

H.nr:

02

Alder/født:

1831

Fødested:

Karlsø

Bostatus:

f

Familiestilling:

fl

Sivilstand:

g

Yrke:

Svigermor, fors. af fisker

007 Peter Harbo Falck

H.nr:

02

Alder/født:

1873

Fødested:

Helgø

Bostatus:

b

Familiestilling:

fl

Sivilstand:

ug

Yrke:

Fisker

Kildeinformasjon:

Folketelling 1900 for 1902 Tromsø kjøpstad

Gå til kilde

Fylke:

Troms

Kommune (1947):

Tromsø

Geografisk område:

Tromsø komm.

Startår:

1900

Sluttår:

1900

Tellingskrets:

012

Bosted by:

0057 Storgaden

 

Litt feil på alder her og der i folketellingen, men det ser nærmeste ut til å være regelen og ikke unntaket i mange av folketellingen nordpå i hvert fall .

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 874/L1060: Ministerialbok nr. 874A04, 1890-1899, s. 42


Jeg er veldig takknemlig for hjelp til tyding som kan være et skritt nærmere hvor Hendra, og kanskje hvor hennes søster og mor befant seg i noen år mellom 1875 og 1900.  Det står en del annen info i forhold til at barnet var født uekte, regner jeg med. Synes det står Kvalle bak navnet henne , kan det være en gård med navn Kvåle i Vesterålen hun tjente på?

 

Mvh. Wenche Johanne Falck Borgersen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der stemmer alderen , også!

Har vært bort i at  klokkerboken viser riktig dato, en gang tidligere, så det kan være godt å ha i minne til en annen gang. 

 

Det er  også en del lettere å lese fra klokkerboken, enn den første. 

🙂 

 Det slo meg at Hendra falt for en skomaker, et yrke faren og flere andre i Jokum/ Schultz slekten bedrev i Hadsel,antagelig ved siden av fiske, helt fra den første kom fra Trondheim til Hadsel.

Har også sett navn som Jokum og Schultz  koblet til yrket i Bergen og Stavanger, i folketelling og på en slektside, men kan jo være en tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I merknaden lengst ute til høyre i kirkeboka står det at fødselen ble meldt av moren 5/8 og meddelt Larsen (det må vel være barnefaren) 4/8.

Bernt Larsen har muntlig for soknepresten den 14/8 (15/8? 16/8)... paterniteten (= farsskapet). Jeg klarer ikke helt å tyde hva som står før ordet paterniteten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Bernt Larsen har muntlig for soknepresten den 14/8 (15/8? 16/8)... paterniteten (= farsskapet).

 

Det står vel: "nægtet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

Det står vel: "nægtet".

Ja, det står nægtet. Det var samma för en av mina anor - men där gick den utpekade fadern steget längre och gick ed på att det inte var han

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

Det står vel: "nægtet".

Ok takk for svar. jeg så ikke dette før nå for jeg har vanskeligheter med å skille , og kan befinne meg på feil forum når jeg tror jeg er på  dette forumet. Ja, det var vel sikkert ikke uvanlig at noen nektet, men det var da vel en del som ikke nektet, og giftet seg. Spesielt å tenke på at en god del av slekten ikke hadde eksistert hvis han ikke hadde nektet!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tove Backström skrev:

Ja, det står nægtet. Det var samma för en av mina anor - men där gick den utpekade fadern steget längre och gick ed på att det inte var han

Og unge var de og,  i 1893, f. i 71 og 74, kan nok ha vært en skremmende situasjon for begge parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.