Gå til innhold
Arkivverket

Geni.com og "fake news"


Dag Brodin
 Del

Recommended Posts

Jeg fant min mor på geni og søkte slektskapet. Svaret: Gerda Hegge er din third cousin once removed's wife's son's wife's brother's wife's uncle's wife's third cousin. Kommentarer er vel overflødige 😀

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en fersk slektsgransker som startet opp med MyHeritage i starten på sommeren (etter anbefaling av en kollega), og fikk massevis av smart matches som jeg la inn. 

 

Etter å ha gjort det et par ukers tid, ble jeg smertelig klar over hvor mye feil jeg fikk, hvor mange duplikater, og det at 30 treff alle sa en ting ikke bekreftet noe som helst, da alle disse 30 trærne hadde kopiert samme feilen.

 

Jeg slettet så hele treet mitt og startet på nytt. Jeg bruker fortsatt MyHeritage til å søke, men bruker det kun som utgangspunkt for å legge inn personer manuelt etter å ha verifisert det andre steder (digitalarkivet). 

 

Jeg synes fortsatt MyHeritage er nyttig, både som et verktøy til å legge inn dataene, men også for å søke opp personer. Jeg søkte f.eks. nettop opp Berthe Nielsdatter Skirstad, grandtante til tippoldefar, og fikk opp to ektefeller på MyHeritage. Jeg har kunnet verifisere begge ekteskapene i kirkebøker, og selv om en av dem var to år feil på MH, var det allikevel opplysningene derfra som gjorde at jeg fant det.

 

På den annen side ligger det flere trær ute på MH som sier at min far er sønn til hans søster...

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at alle personer på Digitalarkivet ikke ligger på MyHeritage eller Geni. Kun personer noen har registrert inn i et slektstre ligger der. Så hvis din Ole Olsen ikke er registrert inn i et slektstre, så finner du han ikke 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Leif A. Figenschou-Cedewarft skrev:

Jeg har lest i dette forumet i årevis og det er utrolig hva som blir løst her, kunne det vært lov å ønske seg at for eksempel arkivverket plasserte Norge inn i et slektstre med de opplysningene som ligger i arkivene? Et vassekte folkeregister.  

 

Det som du etterlyser her er vel akkurat det som Historisk Befolkningsregister (HBR) driv med.

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Historisk_befolkningsregister

HBR er integrert med Digitalarkivet, og i mange tilfelle har ein greidd f. eks. å linke personførekomstar i FT1900 og FT1910, slik som her:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037354002811

Oppe i høgre hjørnet (nedanfor menyknappen) står det HBR, og ved å gå inn der kan ein finne att personen i FT1910. Som alle "slektstre" er heller ikkje HBR feilfritt, men skilnaden er at det her er sjølve kjeldene, dvs. personpostane i databasane i f. eks. Digitalarkivet som er det sentrale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Niels Hegge skrev:

Jeg fant min mor på geni og søkte slektskapet. Svaret: Gerda Hegge er din third cousin once removed's wife's son's wife's brother's wife's uncle's wife's third cousin. Kommentarer er vel overflødige 😀

 

Du får slå henne saman med seg sjølv, då. 😉

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kom over ein kar som døydde to dagar gammal. Likevel rakk han å gifte seg to gonger og få 6 born.

https://www.geni.com/people/Mikkel-Jensen/6000000009388458437

 

Slike feil førekjem diverre, og kan jo brukast som skrekkeksempel for dei som held kurs i slektsgransking for nybyrjarar.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen slike skrekk-eksempler jeg bruker på kursene, men det virker som mange tenker: "Ja men dette gjelder ikke meg og min familie"

Problemet er at svært få vet hva kildekritikk er, og de mangler forståelse for metodisk arbeid i sin gransking.

Det er mer gøy å sitte på nettet og finne en slektstavle andre ukjente har laget, enn å virkelig sette seg inn hva seriøs gransking er og innebærer.

 

Og jeg må innrømme at jeg til en viss grad forstår disse menneskene.

De kan ikke slektsgransking, men så kommer de over ferdig utfyllte anetavler for "oldefar", og hvorfor skal de ikke tro at det er en dyktig slektsforsker som har lagt denne ut?? Hvorfor ble denne lagt ut hvis den er feil??? tenker mange.

 

Endret av Lars.O.Wangensteen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at Ole Bøes erfaringer rundt et første møte med den kommersielle delen av slektsprogrammene er ganske typiske, men jeg tror også at det er mange som - i motsetning til Ole - ikke reagerer på at de har fått 13-14 oldefedre. Jeg har fulgt endel av TV-programmene om slektsforsking, hvor folk knapt visste hva morens pikenavn var, og hvor de fleste ikke ante noenting om sine besteforeldre, ofte ikke et fornavn engang. Tilsvarende tv-reklamer for MH, hvor folk lyser opp fordi de fant bilde på skjermen, av det som sannsynligvis kunne være bestemor. For mange av de som ikke engang har såpass grunnleggende kjennskap til egen slekt, så er jeg ikke sikker på at korrigering av opplysninger på en nettside betyr særlig mye, og vil neppe bli prioritert. Ikke misforstå, det er mange av oss som har holdt på en stund som begynte med bare et fragment av opplysninger om egne slekters opprinnelse, jeg tenker mere på de som lar seg rive med av en mediebølge, uten egentlig å bry seg noe særlig om fortiden. Da forventer jeg ikke det samme reaksjonsmønsteret som fra oss som har holdt på en stund, og gjort våre egne grufulle bommerter opp igjennom årene!

Endret av Olaf Larsen
trkyleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viser til min kommentar om slektskapet med min mor. Nå fikk jeg "hjelp" som også rettet til andre feil. Jeg oppdaget dette når det regnet og jeg hadde tid.

 

Jeg oppdaget samtidig att jeg har fått spørsmål om sammenslåing av to profiler. Seks tror att det er samme personer, ingen av disse er administrator for profilene. På begge profilene er personen levende. Jeg ser att Geni får fram slektskap til meg, men det er gjennom en person jeg ikke kjenner til. Det er også flere andre slektskap som jeg får fram med feil familier. Jeg kan selvfølgelig ikke rette alle slike feil. Jeg kommer til å kontrollere mine nærmeste slektninger og ignorere slike merkelige forespørsler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Geni er flotte greier. Jeg forstår ikke hvordan jeg har klart meg uten dette vidunderlige nettstedet (andres mening)  i alle år, og samtidig ha en stor og 100% riktig anetavle.
Nå skal det sies at jeg ikke har vært opptatt av kvantitet, men kvalitet, så jeg kan ikke påberope meg mange tusen aner i mitt tre, men så lenge jeg har primærkilde-henvisninger på alle, så er jeg fornøyd.
Og jeg er veldig glad for at jeg har gjort all jobben selv. Jeg har ikke hatt behov for hjelp fra andre enn Digitalarkivet og kirkebøker, skifter osv. Statsarkivene og Riksarkivet har blitt flittig besøkt, og der har jeg egentlig funnet alt jeg har hatt behov for.

Så skulle jeg begynt på 0 (null) i dag, så hadde jeg overhode ikke vurdert å bruke verken Geni eller MH.

Gleden ved å finne alt selv er mye større enn å la andre finne det. Det blir omtrenst som å fiske. Det er mer tilfredstillende å fange sin egen fisk, enn å kjøpe den på Rema 1000 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.