Gå til innhold
Arkivverket

Berte Gundersdatter Ekern fra Biri f. ca. 1794, var i 1828 gift med "en i Fredriksvern", flere opplysninger?


Terje Tandsether
 Del

Recommended Posts

Berte Gundersdatter var født på nordre Ekern i Biri ca. 1794 av foreldre Gunder Evensen og Ragnhild Larsdatter. Da mora døde i 1828 står det at dattera Berte var gift med "en i Fredriksvern". Ikke mye å gå etter, men er det mulig å finne mer om Berte? Jeg har ikke funnet henne gift i Fredriksvern (Stavern) 1809-1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Terje Tandsether skrev:

Da mora døde i 1828 står det at dattera Berte var gift med "en i Fredriksvern".

 

Kor har du denne opplysninga frå, er det mogleg å legga ut lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

Kor har du denne opplysninga frå, er det mogleg å legga ut lenke?

 

Kan det være fra et skifte? Her er dødsfallet til Ragnhild Larsdatter, 31.08.1828 - slik at vi har en dato å forholde oss til:

Oppland fylke, Biri, Snertingdal i Biri, Ministerialbok nr. 3 (1814-1828), Døde og begravede 1828, Side 129
http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603690024.jpg 
 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Terje Tandsether skrev:

Berte Gundersdatter var født på nordre Ekern i Biri ca. 1794 av foreldre Gunder Evensen og Ragnhild Larsdatter. Da mora døde i 1828 står det at dattera Berte var gift med "en i Fredriksvern". Ikke mye å gå etter, men er det mulig å finne mer om Berte? Jeg har ikke funnet henne gift i Fredriksvern (Stavern) 1809-1828.

 

Jf. Familysearch er det et ektepar Berte Gundersdatter og Nils Jensen som døpte en serie barn i Brunlanes: https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&localeSubcountryName=Vestfold&query=%2Bbirth_place%3A"Brunlanes%2C Vestfold%2C Norway" %2Bbirth_year%3A1815-1840~ %2Bmother_givenname%3ABerte~ %2Bmother_surname%3AGundersdatter~ %2Brecord_country%3ANorway %2Brecord_subcountry%3A"Norway%2CVestfold"

 

Jeg har slått opp sønnen Jens døpt 26. juni 1825: https://www.digitalarkivet.no/kb20060410020562

 

Her ser vi at familien bodde på Brunla-eie. Brunla gård ligger straks vest for Fredriksvern/Stavern. At man i et skifte på Biri plasserer Berte Gundersdatter i Fredriksvern, trenger ikke bety at hun bodde i selve Fredriksvern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Berthe Gundersdr

mentioned in the record of Niels Jensen and Berthe Gundersdr
Name Niels Jensen
Birth Date 1790
Age 30
Spouse's Name Berthe Gundersdr
Spouse's Birth Date 1796
Spouse's Age 24
Event Date 07 Nov 1820
Event Place Den Norske Kirke, Brunlanes, Vestfold, Norway

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7BD-PL4

 

Nr 25

SAKO, Brunlanes kirkebøker, G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. I 1, 1814-1834, s. 395-396
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060410010670
 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innlegg, jeg driver og oppdaterer Biri bygdebok, derfor dette spørsmålet. Og det vil nok komme flere fra Biri.

 

Jeg har også sjekket utflytterbasen fra Biri uten å finne henne, hun har da enten flyttet før 1814, eller ikke meldt fra om flytting. Det er ikke alle som står i flyttelistene i kirkebøkene.

 

På tinget i Biri 20.9.1815 kvitterte Berte for mottatt farsarv, men det står ikke hvor hun bodde da (høyre side nr. 3): https://media.digitalarkivet.no/view/10190/105?indexing

 

Opplysningen om Berte er hentet fra dødsfallmelding etter mora Ragnhild Larsdatter Ekern i 1828. Dette er meldinger på løse lapper som lensmannen i Biri har sendt sorenskriveren i årene 1821-1856, med avdødes navn og arvingene. Noen år er det mange lapper og andre år nesten ingen, så det varierer hvor mye som er tatt vare på. Dette er et fint tillegg til skifteprotokollene. Jeg har skrevet av disse lappene på Statsarkivet i Hamar. De er ikke skannet.

 

Til innlegg 6: Dødsfallmeldingen i 1828 sier at søstera Kari var gift med Nils (Amundsen) Sigstadeie.

 

Vielsen i Brunlanes 1820 er veldig interessant. Alderen på Berte passer også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Brynjolf https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW63-LVM  bor i FT1865 i Fredriksvern https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038125001191

 

Brynjolf Nilsen

Norway Baptisms, 1634-1927
Name: Brynjolf Nilsen
Gender: Male
Birth Date: 20 Aug 1837
Christening Date: 25 Dec 1837
Christening Place: Brunlanes, Vestfold, Norway
Father's Name: Nils Jensen
Mother's Name: Berthe Gunnersdr
Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ekteparet døde nesten samtidig i Brunlanes.  Husmann Nils Jensen Brunlau døde 6. april 1859, 79 år. Enke Berte Gundersdatter Brunlau døde 22. april 1859, 67 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg var ikke klar over denne fra Arkivet. Ser at det er flere aktuelle Berte Gundersdatter i 1801. Jeg har sjekket bygdeboka for Brunlanes, men denne familien er ikke nevnt under garden Brunla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje. Du nevnte at du driver å oppdaterer bygdeboka for Biri Snertingdal.....vil det si at det kanskje blir en ny gard og slektsbok for Biri og Snertingdal etterhvert? Det hadde vært kjempemoro! Er selv fra en gard i Snertingdal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Terje Tandsether skrev:

Takk, jeg var ikke klar over denne fra Arkivet. Ser at det er flere aktuelle Berte Gundersdatter i 1801. Jeg har sjekket bygdeboka for Brunlanes, men denne familien er ikke nevnt under garden Brunla.

 

De Berte Gundersdatter som er trukket fram i den gamle debatten, ble trukket fram ene og alene fordi de passet med navn og alder, og fordi det kun ble søkt i områdene nærmest Brunlanes. Det er ellers ingenting som tilsier at noen av disse flyttet til Brunlanes. Når du derimot kan skilte med ei aldersmessig passende Berte Gundersdatter fra Biri, som beviselig flyttet til Fredriksvern-området, er hun en vesentlig sterkere kandidat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til # 14: Meningen er å oppdatere Biri bygdebok ut fra diverse avskrifter som jeg har gjort i flere år, i første rekke å følge slekter på garder til ca. 1850 og husmenn fram til 1801-tellinga. Men det er et stort og omfattende arbeid, som kanskje aldri vil bli gjort ferdig. Uansett ligger dette mange år fram i tid.

 

Til # 16: Jeg er enig i konklusjonen din. Da blir Nils Jensen, husmann under garden Brunla i Brunlanes, stående som mest sannsynlig ektefelle til Berte Gundersdatter. Ellers er det tydelig at det ikke har vært så mye kontakt med familien i Biri, de visste nok omtrent hvor Berte var og at hun var gift, men ikke med hvem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terje Tandsether skrev:

Ellers er det tydelig at det ikke har vært så mye kontakt med familien i Biri, de visste nok omtrent hvor Berte var og at hun var gift, men ikke med hvem!

 

Tja, kanskje. Presisjonsnivået i dødsfallsmeldinga avhenger nok av hvor detaljerte opplysninger lensmannen(?) hadde behov for å notere. Hans oppgave var å få notert de rette arvingene, men ikke nødvendigvis mest mulig om dem. Familien kan ha vært godt kjent med hvem Berte var gift med, men lensmannen brydde seg kanskje ikke med å notere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.