Jump to content
Nasjonalarkivet

Menig i HM Kongens Garde i 1856, Hans Pedersen Ydstines, f. 18/10-1838 i Stjørdal

Recommended Posts

Hei,

Jeg har blitt gjort oppmerksom på at min slektning, Hans Pedersen Ydstines (f. 18/10-1838 i Stjørdal), var blant de første 100 menige i Det norske Gardeskarpskytterkompagni som ankom Stockholm 1/11-1856. Dette vil gjerne bekrefte, men denne kilden:

Forsvaret, Utskrivningsvesenet, Krigskommissariat Kristiania, nr. 297.1: Ruller for Norske Jegerkorps/Garden, 1841-1894

... gjør kun rede for menige soldater født fra og med 1841. Hva med Hans Pedersen Ydstines som ble født i 1838? Hvor finner jeg han og de første 100 i garden?

På forhånd takk,

Mvh

Ragnar

Edited by Ragnar Sandberg
21 minutter siden, RagnarS skrev:

Hei,

Jeg har blitt gjort oppmerksom på at min slektning, Hans Pedersen Ydstines (f. 18/10-1838 i Stjørdal) var blant de første 100 menige i Det norske Gardeskarpskytterkompagni som ankom Stockholm 1/11-1856. Dette vil gjerne bekrefte, men denne kilden:

Forsvaret, Utskrivningsvesenet, Krigskommissariat Kristiania, nr. 297.1: Ruller for Norske Jegerkorps/Garden, 1841-1894

... gjør kun rede for menige soldater født fra og med 1841. Hva med Hans Pedersen Ydstines som ble født i 1838? Hvor finner jeg han og de første 100 i garden?

På forhånd takk,

Mvh

Ragnar

Kanskje du kan endre visningsnavnet RagnarS til ditt fulle navn? 🙂 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

I boken om  H. M. Kongens garde gjennom 100 år står det en del om livet gardistene levde i Stockholm.

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012022008128

Jeg kjøpte den for en del år siden for å se om det var noe om min oldefar i den, ble skuffet når det gjalt navn, men hvordan de levde i Sverige er interessant.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.