Gå til innhold
Arkivverket

Setter stor pris på hjelp å finne slektnavn


Hedvig Haraldsen
 Del

Recommended Posts

Hei, 

Jeg vil skifte etternavn til min bestemor sitt pikenavn, Vigerust og trenger bevis som styrker at vi er i slekt for å kunne ta etternavnet.

Imidlertid kan jeg ikke finne min bestemor i kirkebøkene. Noen som kan hjelpe med? Hadde vært evig takknemlig!

 

Hildur Vigerust født 1925, Skarnes. Død 2017. Datter til Yngvar Hans Jakobsen Vigerust og Sofie Vigerust. Giftet seg med min bestefar Harald Reidar Haraldsen  (1929 - 2006.) Fikk seks barn. Min far heter Jostein Haraldsen, født 1955.

 

Jeg trenger altså bevis på slektskap med min bestemor men kan ikke finne henne i arkivene. 

 

Takker så meget på forhånd for deres hjelp.

 

Med vennlig hilsen,

Hedvig Haraldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel møtt i forumet.

 

Eg vil tru at det du treng er

-fødselsattesten din (om ikkje du eller foreldra dine har/finn han, får du ein ny frå Folkeregisteret)

- dåps-/fødselsattest for far din.  Om han ikkje har, får han ein ny anten frå prestekontoret der han vart døypt eller frå folkeregisteret.

- vigselsattest for besteforeldra dine. Det enklaste vil vere om du veit når og kvar dei vart gifte, og så be proestekontoret der (evt. sorenskrivar) om å skrive ut ein attest.

 

Fødsels/dåps attestane vil ha namn på begge foreldra.

Vigselsattesten vil han namn på begge før vigsla (og etter).

 

Det kan hende vigsla er å finne i ei kyrkjebok på Digitalarkivet, men sannsynlegvis er det for nytt.

Far din er for ung for Digitalarkivet.

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien på Vigerust i 1910:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036424001975

 

 

Dåpen til Hans Ingvardt: 

 

Oppland fylke, Dovre i Dovre, Ministerialbok nr. 3 (1891-1901), Fødte og døpte 1894, Side 19
Permanent bilde-ID: kb20060419040023


Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060419040023

(Nr. 9)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Ingvar J. Vigerust er på Vigerust også ved konfirmasjonen i 1908:

 

Oppland fylke, Dovre i Dovre, Klokkerbok nr. 3 (1907-1929), Konfirmerte 1908, Side 135
Permanent bilde-ID: kb20060419040315


Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060419040315

(Nr. 21)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Norsk lysingsblad 15.10.1952 ble Hildur Vigerust viet hos Byfogden i Oslo.

Mvh Ragnhild Brænd 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Hildurs dåp i Volbu, Øystre Slidre:

 

Oppland fylke, Volbu i Øystre Slidre, Klokkerbok nr. 9 (1917-1952), Fødte og døpte 1925, Side 15
Permanent bilde-ID: kb10211406130017


Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10211406130017

(Nr. 7)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/14/2018 at 10:40 AM, Ragnhild K. Brænd said:

I følge Norsk lysingsblad 15.10.1952 ble Hildur Vigerust viet hos Byfogden i Oslo.

Mvh Ragnhild Brænd 

 

Wow, tusen takk!! Hvor går det å finne? Vil gjerne skrive det ut nemlig. Har prøvd å søke men fant det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll ut dette skjemaet: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Be om oppslag i borgerlig vigselsbok for Oslo byfogd. Oppgi datoen lysningen ble offentliggjort i Norsk lysingsblad. Selve vielsen var sannsynligvis 01.11.1952.
 
Mvh Ragnhild Brænd
 
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/14/2018 at 10:00 AM, Ivar S. Ertesvåg said:

vel møtt i forumet.

 

Eg vil tru at det du treng er

-fødselsattesten din (om ikkje du eller foreldra dine har/finn han, får du ein ny frå Folkeregisteret)

- dåps-/fødselsattest for far din.  Om han ikkje har, får han ein ny anten frå prestekontoret der han vart døypt eller frå folkeregisteret.

- vigselsattest for besteforeldra dine. Det enklaste vil vere om du veit når og kvar dei vart gifte, og så be proestekontoret der (evt. sorenskrivar) om å skrive ut ein attest.

 

Fødsels/dåps attestane vil ha namn på begge foreldra.

Vigselsattesten vil han namn på begge før vigsla (og etter).

 

Det kan hende vigsla er å finne i ei kyrkjebok på Digitalarkivet, men sannsynlegvis er det for nytt.

Far din er for ung for Digitalarkivet.

 

 

Tusen takk for svar og hjelp. Vet du om det er mulig for meg å få tilgang til dåps/fødselsattest til faren min – eller må det være han som ber om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hedvig Haraldsen skrev:

Tusen takk for svar og hjelp. Vet du om det er mulig for meg å få tilgang til dåps/fødselsattest til faren min – eller må det være han som ber om den?

Eg veit ikkje sikkert....  Det enklaste er om han kan spørje.

Dersom han ikkje kan/vil - ring det aktuelle prestekontoret og spør - evt. folkeregisteret.

Det kan hende du må grunngje kvifor du vil ha attesten hans. Men om du dokumenterer kven du er (legg fram fødselsattesten din) og forklarar kva du skal

med attesten, er det ikkje usannsynleg at du får ein attest for far din. Legg vekt på at denne attesten også er dokumentasjon på kven du er, og at du

skal bruke han som dokumentasjon i ein søknad til staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2018 at 5:23 PM, Ivar S. Ertesvåg said:

Eg veit ikkje sikkert....  Det enklaste er om han kan spørje.

Dersom han ikkje kan/vil - ring det aktuelle prestekontoret og spør - evt. folkeregisteret.

Det kan hende du må grunngje kvifor du vil ha attesten hans. Men om du dokumenterer kven du er (legg fram fødselsattesten din) og forklarar kva du skal

med attesten, er det ikkje usannsynleg at du får ein attest for far din. Legg vekt på at denne attesten også er dokumentasjon på kven du er, og at du

skal bruke han som dokumentasjon i ein søknad til staten.

Tusen takk! Dette skal jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.