Gå til innhold
Arkivverket

Lom i Gudbrandsdalen, finner ikke fødsel/ dåp.


Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

Jeg har en forfader ved navn Nils Torkildsen. Har to fødselsdatoer; 2 des 1842 og 3 jan 1843. Han er registrert i folketellingene 1875, 1900 og 1910 i Hammerfest. Først som fisker 1875, Stenarbeider 1885, Graver 1900 og Kirkegårdsgraver 1910. Gift med Anne Bergitte Johansdatter, som muligens har en sønn fra før. Min oldefar Thorvald ble født i 1877. Jeg finner ingenting bakover på ham? Ingenting på fødte/ døpte/ udøpte i Lom Gudbrandsdalen 1842-1843. Jeg fyller slektstreet på My Heritage, men heller ikke der kommer jeg videre på ham, ingen arkivtreff eller smartmatcher. Det er en som har foreldrene hans på sitt tre, men som har markert dem som privat, så der får jeg ingenting. Noen som kan hjelpe meg å finne foreldrene hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Letelilja skrev:

Jeg har en forfader ved navn Nils Torkildsen. Har to fødselsdatoer; 2 des 1842 og 3 jan 1843. Han er registrert i folketellingene 1875, 1900 og 1910 i Hammerfest. Først som fisker 1875, Stenarbeider 1885, Graver 1900 og Kirkegårdsgraver 1910. Gift med Anne Bergitte Johansdatter, som muligens har en sønn fra før. Min oldefar Thorvald ble født i 1877. Jeg finner ingenting bakover på ham? Ingenting på fødte/ døpte/ udøpte i Lom Gudbrandsdalen 1842-1843. Jeg fyller slektstreet på My Heritage, men heller ikke der kommer jeg videre på ham, ingen arkivtreff eller smartmatcher. Det er en som har foreldrene hans på sitt tre, men som har markert dem som privat, så der får jeg ingenting. Noen som kan hjelpe meg å finne foreldrene hans?

 

 

Kanskje du kan endre visningsnavnet Letelilja til ditt fulle navn? 🙂

 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Lillian Ørndahl changed the title to Lom i Gudbrandsdalen, finner ikke fødsel/ dåp.
1 minutt siden, Letelilja skrev:

Jeg har en forfader ved navn Nils Torkildsen. Har to fødselsdatoer; 2 des 1842 og 3 jan 1843. Han er registrert i folketellingene 1875, 1900 og 1910 i Hammerfest. Først som fisker 1875, Stenarbeider 1885, Graver 1900 og Kirkegårdsgraver 1910. Gift med Anne Bergitte Johansdatter, som muligens har en sønn fra før. Min oldefar Thorvald ble født i 1877. Jeg finner ingenting bakover på ham? Ingenting på fødte/ døpte/ udøpte i Lom Gudbrandsdalen 1842-1843. Jeg fyller slektstreet på My Heritage, men heller ikke der kommer jeg videre på ham, ingen arkivtreff eller smartmatcher. Det er en som har foreldrene hans på sitt tre, men som har markert dem som privat, så der får jeg ingenting. Noen som kan hjelpe meg å finne foreldrene hans?

 

 

Du bør legge ved lenke til Thorvald sin dåp i 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg fyller slektstreet på My Heritage, men heller ikke der kommer jeg videre på ham, ingen arkivtreff eller smartmatcher. Det er en som har foreldrene hans på sitt tre, men som har markert dem som privat, så der får jeg ingenting. Noen som kan hjelpe meg å finne foreldrene hans?"

 

 

Slektsbaser som MyHeritage kan ha mange feil.

Det lønner seg å lete i kildene selv.

 

----

 

"

Nils Torkildsen hf g Fisker 1843 Loms Præstegj n n
tidslinje.gif Anne Bergitte Johannesdatter hans Kone g   1850 Tjøtø Præstegj. n n
  Johan Christian Bjørstad s     1870 Hammerfest n"

 

 

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Hammerfest
  • Kommunenummer: 2001
  • Gatenavn: Nygaden
  • Gatenr: 201
  • Bydel: 3de
  • Gårdeier: Søren Eliassen
  • Antall leiligheter: 2

Antall personer registrert på bostedet: 14


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Søren Eliasen hf g Huseier og Fisker 1817 Hammerfest Landsogn n n
  Elin Barbara Eliasen hans Kone g   1829 Talvik n n
  Bergitte Sørensdatter Datter af Søren Eliasen ug Tjenestepige 1850 Alten n
  Margrethe Sørensdatter Datter af Søren Eliasen ug Tjenestepige 1854?? Alten n
  Anna Karoline Sørensdatter Datter af Søren Eliasen ug Tjenestepige 1856 Alten n
  Anton Eliasen s   Fisker 1860 Hammerfest n
  Bernhard Sørensen Søn af Søren Eliasen ug   1868 Hammerfest n
  Ellerina Eliasen d     1869 Hammerfest n
  Marie Bernhardine Eliasen d     1872 Hammerfest n
tidslinje.gif Nils Torkildsen hf g Fisker 1843 Loms Præstegj n n
tidslinje.gif Anne Bergitte Johannesdatter hans Kone g   1850 Tjøtø Præstegj. n n
  Johan Christian Bjørstad s     1870 Hammerfest n
tidslinje.gif Antone Gurine Nilsdatter d     1875 Hammerfest n
  Kristine Larsdatter Svigermoder e forsørges af svigersønen 1800 Tjøtø Præstegj. n n

 

----

 

1900-telling for 2001 Hammerfest

By Husliste Kretsnr Matr.nr. Sidebygning Utan hushald Etasje Busetnad
55 Hammerfest 54 4 9 1 Udhus, Fjøs, Kul- og Vedoplag n 1 1
  Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad
569 1 Nils Torkildsen m b hf g Graver 1842 Lom Gudbrandsdalen Krs fglass.gif
570   Anna Torkildsen k b hm g Hustru 1850 Tjøtta Helgeland Nor fglass.gif
571   Anka Victoria Torkildsen k b d ug Datter 1884 fglass.gif
572   Ymjørd?? Rønnaug Torkildsen k b d ug Datter 1886 fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f02001&gardpostnr=55&personpostnr=569&merk=569#ovre

 

----

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Hammerfest
  • Kommunenummer: 2001
  • Gatenavn: Øvre Grønnevoldsgate 162b
  • Gatenr:
  • Bydel:
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 2

Antall personer registrert på bostedet: 7


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Nils Torkildsen hf e Kiregårdsgraver 03.01.1842 Lom Gudbrandsd. n
  Josefine Jensine Sivertsen tj ug Husbestyrerinde 24.03.1885 Alten n
  Lauritz Iversen Aas hf e Damvogter, lysverksmaskinist og kommunal arbeider 27.09.1852 t n
  Laura Magdalene Aas d ug Diverse forefald. arb. i huset 16??.09.1893 t n
  Iver Marius Aas s ug Erindsgut i bakeri 12.03.1894 t n
  Margit Fredrikke Aas d ug   16.01.1906 t n
  Jensine Jakobsen Stangvik tj ug Husbestyreske 10.02.1885 t n

 

Nils har vel giftet seg i Hammerfest i årene 1870-1875.

Du bør lete etter den vielsen.

Der vil hans fødselsår,og antagelig faren sitt navn være oppgitt.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for hjelpen. Jeg har lett i folketellingene, men der var det ikke mye å finne. Jeg vet at My Heritage er full av feil, det er jo brukerne som legger inn dataene. Bruker mye tid på å rette der. Men det gir jo en grei oversikt og mulighet for å få opplysninger på tvers av landegrensene. Spesielt bra for sånne som meg som ikke er så flink med de originale kildene. Lærte data litt vel sent og har ikke den proffe ferdigheten som så mange har. Det blir en del banning og tårer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg må være ham; tusen takk for hjelpen! Ikke mye jeg fikk tydet av dåpen, men det ser ut til at foreldrene er Torkild Jacobsen og kanskje Guri Konradsdatter. Kan ikke si hvor mye jeg gleder meg til alle gamle bøker blir transkribert! Det er jo mer informasjon her, men jeg klarer ikke å tyde det med zoom en gang. Men da har jeg i hvert fall to navn; så deilig!  : )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren heter Guri Knudsdatter. Forøvrig så stemmer fødselsdato/sted for Nils Torkildsen oppgitt i folketellingen med fødselsdatoen for Nils Torkildsen  i kirkeboka fra Lom, så det er nok samme person. Og tranriberte kirkebøker finner du på Family Search (men opplysningene må sjekkes opp mot de aktuelle kirkebøkene)

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:VWGJ-R8B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner bare en aktuell kandidat for Torkild Jakobsen i Lom i det aktuelle tidsrommet (men jeg kan på ingen måte garantere for at det er faren til Nils Torkildsen)

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:VWGJ-VV6

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058251001261

 

(Det er noen års forskjell på fødselsår i de to kildene, men det er ikke uvanlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, begge to! Ja, det kan stemme den folketellingen. Men da bor han altså sammen med faren og hans kone og ikke sammen med sin mor. Men da ble han i hvert fall tatt vare på av sine egne, godt det da. Rart hvordan man bryr seg om de som har levd for så lenge siden. Og vielsen også. Nå ramler det inn med opplysninger her; er så godt, for den grena har stått bom stille lenge! Artig hvordan de kommer til liv bare med ett par små opplysninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.