Gå til innhold
Arkivverket

Lister over utflyttede fra Bergen før 1801


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Jeg har en forespørsel til  Statsarkivet for Bergen om det har funnets lister over utflyttede personer mellom 1783 og 1801, eller om det finnes fortsatt?

Jeg har funnet flere som kom som innflyttere fra Bergen i Astafjord bygdebok. Det står ikke registrert noe om når de kom.

  En av dem kan være  min tipptipptippoldefar f. 1783 i listen over innflyttede personer, og  i Nøkkelbind over registrerte menn samt i familiekatalogen, er Bergen oppført som fødested.

I tilfelle kom han før 1801, da han er å finne i 1801-t på Renså i Ibestad, hvor han ble konfirmert senere samme år..

Jeg begynner å bli mer sikker på at det er den samme Iver Ingebrigtsen, som ble født i Bergen den 23. nov. 1783 av foreldre Ingebricht Iversen og Dalette Hansdatter Kirsebom, og døpt 30.nov.1783 i Bergen Domkirke.

Foreldrene ble  forlovet 29.nov. 1783 og viet 1. februar 1784, og  forlovere  var A. Lund ( finner en Arent Lund i 1801-t. 56 år gml, og Mathis Mathisen 52 år gml, begge med familie og barn i Bergen.

Ingebricht Iversen og Iver Ingebrigtsen er ikke med i f.t. i Bergen i 1801. 

Faddere i Iver sin dåp 30.nov. 1783, var; Anders Iversen, Anders Jacobsen, Dorthe Pedersdatter og Aleth Knudsdatter, og kan tenkes at Anders Iversen er en bror av Ingebrigt.

 

 Ingebricht Iversen  var skreddersvend ved vielsen og noen flinke folk har tydet av  forlovelseserklæringen den 29.nov. 1783 at det står Skræderstuen bak hans navn.

Bak pige  Dalette Kirsebom står det,  hos Fru Tønder.

Jeg lurer på hvor Ingebrigt Iversen tok veien og har forsøkt å finne han andre steder i Bergen omegn men har ikke lyktes. I 1801-t. er det to med navn Anders Iversen som kan være kandidater mht. søskenslektskap. 

Hvor mange skredderstuer kan det ha vært i Bergen rundt 1783? Vet at det fantes seilmakere og ser det som sannsynlig at det kan ha kommet  lærlinger  fra flere steder i landet.

Jeg kunne lagt ved linker til hendelsene jeg har referert til ovenfor, men da jeg har en tråd med linker , og  i første omgang her er  intr. i å vite om det eksisterte lister over utflyttede til Nord-Norge og andre steder,-  og om det er tilgang til  lister over utflyttere  i dag? 

Jeg aner ingenting om alder til Ingebrigt Iversen, bare at han  som  skreddersvenn på Skredderstuen.  

Det hadde også vært veldg  fint å få bekreftet at sønnen Iver Ingebrigtsen flytte nordover, og hvis det skjedde noen år før 1801, var det kanskje sannsynlig at han reiste sammen med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjenner ikkje til utflyttarlister for Bergen i dette tidsrommet.

Om du har namn på foreldre/besteforeldre, kan du sjå om du finn dei døde og om der er registrert skifte etter desse med opplysing om kvar arvingane befinn seg. Dette materialet (for Bergen) befinn seg på Statsarkivet i Bergen og noko av det ligg også på nett.

Det fins også militære lister frå perioden som kan fortelje om kva som har skjedd med den enkelte. I Digitalarkivet kan du f.eks finne databasane «Undersøkelseskommisjonen 1804-1805 Bergen» og «Matrosar i Bergen 1754-1800».

I denne tida var det mange som reiste nordover. Blant dei var det også mange tukthusfangar som vart dømde til teneste i Nord-Norge. Vi har ikkje register over desse siste på nett, men om du har tid og anledning kan du komme på lesesalen til Statsarkivet i Bergen og få ut fangeprotokollane for Tukthuset for å leite sjølv. ( Brotsverket dei var sette inn for trong ikkje vere verre enn at dei hadde tigga om mat eller vore utan fast bustad eller arbeid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det var interessante opplysninger, og kan tenkes jeg tar en tur innom Statsarkivet i Bergen når jeg får anledning! Har tenkt på at Ingebricht Iversen var skreddersvend på Skræderhuset , og i den forbindelse er jeg intr.  å vite om det foreligger  noen form for  litteratur vedrørende det, og om var flere  skredderstuer.   Det var vel også seilmakeri i Bergen, og kan tenke meg at disse ble sydd av  skreddersvender, som var under en mester i faget. 

Jeg må si tusen takk for informasjonen og linkene som er vedlagt! Litt rart at noen bare forsvinner i perioden 1783 og 1801, men kan være flere årsaker til det. 

 

Mvh. Wenche J. F. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.