Gå til innhold
Arkivverket

Enkelt/avansert personsøk - treff manglar


Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Eg prøver følgjande søk (med og utan variantsøk): https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=%2Bsigny+%2Bigelkjøn&event_year_from=&event_year_to=&event_date=

 

Får då eitt treff i FT1922 for Bergen. Men følgjande treff uteblir:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002591328

 

Det same skjer ved avansert personsøk: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=signy&lastname=igelkjøn&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=

 

Eg lurer på kvifor eg ikkje også får treff på vigsla gjennom enkelt/avansert personsøk. Det ser ikkje ut som at ein kan stole på at enkelt/avansert personsøk finn alle førekomstane i eit søk.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg lurer på kvifor eg ikkje også får treff på vigsla gjennom enkelt/avansert personsøk. Det ser ikkje ut som at ein kan stole på at enkelt/avansert personsøk finn alle førekomstane i eit søk.

 

De globale søkene søker gjennom en spesiell søkeindeks som genereres på grunnlag av dataene fra hver enkelt kilde. Jeg har forsøkt med noen flere navn fra listene over viede i St. Jakob 1917-1951, og da jeg ikke får treff på noen av disse, antar jeg at viede i St. Jakob av en eller annen grunn ikke har kommet med i søkeindeksen.

 

Dette må mine kollegaer i Bergen se nærmere på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Ved søk på biperson får du tydeligvis ikke treff på personer med dobbelt fornavn, dersom du bare søker på det ene fornavnet. Søk på hovedperson = Gerd og biperson = Arne gir ikke treff på Gerd Igelkjøn, fordi "Arne" ikke matcher "Arne Johan". Hvis du søker på biperson = Arne Johan, får du treff. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringa. Eg håpar at dette kan ordnast slik at det blir nok med det eine namnet for å få treff. Dersom det er tekniske årsaker til at biperson må inkludere "fullt" namn er dette uansett noko som burde ha vore opplyst. Elles er det fort gjort å stole blindt på at søk med biperson har funne det som finst av relevante treff i Digitalarkivet, noko som altså viser seg å vere feil.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Takk for oppklaringa. Eg håpar at dette kan ordnast slik at det blir nok med det eine namnet for å få treff. Dersom det er tekniske årsaker til at biperson må inkludere "fullt" namn er dette uansett noko som burde ha vore opplyst. Elles er det fort gjort å stole blindt på at søk med biperson har funne det som finst av relevante treff i Digitalarkivet, noko som altså viser seg å vere feil.

 

Det er opplyst om at "spesielle søketegn" unntatt | (eller) ikke kan brukes for biperson / relatert person. Det betyr jo i klartekst at det ikke er anledning til å trunkere, men jeg tror ingen har reflektert over at det innebærer at et dobbelt fornavn behandles som én streng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.