Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling 1920


Bente Nygård
 Del

Recommended Posts

41 minutter siden, Bente Nygård skrev:

Det jeg mente var om det er noen som har tilgang, å kan søke etter to personer for meg ?

 

 

Publikum har ikke tilgang til den statlige folketellingen 1920, for den er sperret i 100 år i henhold til statistikkloven,  jf.:  https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/folketellinger?q=folketellinger.

 

Vi i brukerforum kan derfor ikke hjelpe deg med å søke etter to personer for deg i denne tellingen så lenge den ikke er fritt tilgjengelig og publisert på samme måte som folketellingen 1910. 

 

Hvis personene du søker bor i Kristiania/Oslo kan du imidlertid finne dem i kommunale folketelinger i Oslo byarkiv. De kommunale folketellingene er samlet inn med en annen hjemmel, og tellingene i Byarkivet er derfor fritt tilgjengelige. 

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoen er 1 Desember 1920 og den inneholder 2649775 bosatte i Norge. Den skal jo registreres av frivillige iflg Arkivverket, men tiden begynner jo å renne ut for at de skal klare å få denne tellingen reg.til 1 des.2020, det vil jo være mange som må bli med på denne dugnaden for at de skal komme i mål til  1 des.  Jeg har ikke hørt på lenge når tid de vil gå ut med dette tilbudet til frivillige og hvordan det skal organiseres og hvordan registreres i hvilket format, men jeg regner jo med at i løpet av høsten må de komme på banen. Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#7. Riksarkivet v/Hunskaar vil forhåpentligvis gi mer informasjon om folketellingen 1920 under foredraget i ettermiddag:

 

 

DTH

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vart sagt er at personkorta (som minner om FT1891) ligg hulter til bulter, og at ein ser for seg ei registrering i to omgangar. Fyrst må ein få registrert nummer på teljingskretsar, huslister og personkort og evt. namn på personar, slik at ein kan få ordna bileta i rett rekkjefølgje. Målet er å greie dette til 1/12 2020. Deretter legg ein på (iallefall deler av) dei andre opplysningane, slik at folketeljinga kan bli søkbar på vanleg måte. Dette vil kunne ta lenger tid. Så var det spørsmål frå salen om det ikkje ville bli meir effektivt å registrere alt på ein gong? Jau, men ein vil då kanskje ikkje rekke "fristen". Men om nokon ynskte å leggje inn alt ville (sjølvsagt) ikkje Arkivverket nekte dei dette, heller tvert imot.

 

Diskusjonen om ein skal/må leggje inn alle opplysningar på ein gong eller ikkje (dvs. fulltranskribering eller ikkje) er den same diskusjonen som for andre kjeldetypar:

 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Rune Bergesen skrev:

Datoen er 1 Desember 1920 og den inneholder 2649775 bosatte i Norge. Den skal jo registreres av frivillige iflg Arkivverket, men tiden begynner jo å renne ut for at de skal klare å få denne tellingen reg.til 1 des.2020, det vil jo være mange som må bli med på denne dugnaden for at de skal komme i mål til  1 des.  Jeg har ikke hørt på lenge når tid de vil gå ut med dette tilbudet til frivillige og hvordan det skal organiseres og hvordan registreres i hvilket format, men jeg regner jo med at i løpet av høsten må de komme på banen. Rune.


Då er det kanskje greiare å legge ut den scanna versjonen til å begynne med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av den skanna versjonen er allereie klar:

https://media.digitalarkivet.no/ft/browse?censuses[]=18&text=

men det må altså transkribering til for å få lagt bileta i rett rekkjefølgje, for at det i det heile teke skal bli mogeleg å finne fram i den skanna versjonen. Det vart elles sagt at Arkivverket i motsetnad til FT1910 ikkje har ressursar til dette, og at arbeidet må gjerast av frivillige (som då sjølvsagt må underteikne avtale om teieplikt). Ein ville komme tilbake med meir info om korleis ein kan vere med på dette seinare i haust når opplegget er klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 26 minuttar kjem den delen som omhandlar folketeljinga frå 1920.

https://livestream.com/aktivdebatt/events/8355868/videos/179778227

Ein får her sjå eit eksempel. Fyrste biletet viser teljingskrins nr. 10, husliste nr. 12, personsetel nr. 6. Når ein blar om til neste bilete er ein kommen til teljingskrins nr. 8, husliste nr. 16, personsetel nr. 6. Det blir såleis umogeleg å finne fram i denne folketeljinga før ein har lagt inn personførekomstane med alle nummer, bildeid og evt. namn på personane i ein database, slik at ein kan få stokka om på bileta. Så kan ein evt. leggje inn fødselsdatoar, kjønn og alt det andre i neste runde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fullgod orientering på Riksarkivet i dag. Det står en del arbeider igjen med 1920. Det vil også bli etterspurt frivilling innsats for transkribering av de skanna kildene etter at bildene også er sortert.

Etter hva som kom frem vil det bli god mulighet i kommende årene til dugnadsinnsats, så bare sett av tid. DA vil komme med nærmere orienteringer og invitasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare "kort" tid siden 1910-tellingen kom og løste noen av mine problemer, og så er det bare 2 år igjen til neste!!!! Utrolig hvor fort tida går (gammelt utsagn som man hørte med mistro på da man var ung)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg synes tiden går sakte. Mange løse tråder med farmors søsken som bare finnes i 1900, 1910 tellingene og noen er døpt. Så kan jeg ikke finne alle døde. Men de som venter på noe godt.... 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor kommer det til å annonseres at transkriberings-dugnaden starter?

Jeg vil tro at det er mange som klør i fingrene for å ta tak i "sine" kommuner her, så jeg vi tro at mange områder vil gå fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MortenDreier skrev:

Hvor kommer det til å annonseres at transkriberings-dugnaden starter?

Jeg vil tro at det er mange som klør i fingrene for å ta tak i "sine" kommuner her, så jeg vi tro at mange områder vil gå fort.

 

Jeg vil tro det vil bli annonsert på så vel digitalarkivet.no, arkivverket.no, her i forumet og på Digitalarkivets Facebook-sider.

 

Slik det nå ser ut, vil det gå i alle fall et lite stykke ut i oktober før alle brikker er på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
On 9/23/2018 at 11:38 AM, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

 

Jeg vil tro det vil bli annonsert på så vel digitalarkivet.no, arkivverket.no, her i forumet og på Digitalarkivets Facebook-sider.

 

Slik det nå ser ut, vil det gå i alle fall et lite stykke ut i oktober før alle brikker er på plass.

Flott! Dette blir spennende 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev den 23.sept: " ...slik det nå ser ut, vil det gå i alle fall et stykke ut i oktober før alle brikker er på plass."

 

Siden vi nå er et stykke ut i november: Hvordan ser det ut?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

Vil transkribert materiale bli publisert uten noen form for korrektur???

Hei

Arkivverket leser ikke korrektur på materiale vi får tilsendt. Korrektur må registrator organisere selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Hei

Arkivverket leser ikke korrektur på materiale vi får tilsendt. Korrektur må registrator organisere selv. 

Akkurat det visste jeg nok - men jeg spisser problemstillinga ved å påstå at mye av den kilderegistrering som gjøres dessverre inneholder mange transkribsjonsfeil/misforståelser nettopp fordi det ikke leses korrektur av en annen person enn registrator (som i mange tilfeller heller ikke "kjenner" det geografiske området kilden gjelder). 

Dugnad er kjekt for å få gjort (noe) av jobben - men kvalitetssikring er og blir et problem !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1920 og korrektur: Dessverre har ikke Arkivverket ressurser til korrekturlesing. 1920-tellingen vil være sperret fram til 1/12-2020. Målet er å få transkribert flest mulige personer, og av den grunn så skal kun deler av personsedlene transkriberes. Vi anbefaler at man fokuserer på å få transkribert flest mulig herred/byer nå. Når tellingen er åpnet for alle kan vi evt. starte en korrekturdugnad og transkribering av de resterende feltene fra personsedlene. 

Jeg er enig i at kvalitet er viktig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.