Gå til innhold
Arkivverket

Minner om foredrag om Digitalarkivet mandag 3. september 2018


Tone Merete Bruvik
 Del

Recommended Posts

Minner om at seniorrådgiver i Arkivverket, Kristian Hunskaar, presenterer branntakstprotokoller og andre nyheter i Digitalarkivet mandag 3. september kl. 15-16

 

Presentasjonen vil være i Wergelandssalen i Riksarkivbygningen i Oslo, og er åpen for alle. Den blir også streamet slik at alle kan få det med seg.

https://livestream.com/aktivdebatt/events/8355868

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkord for foredraget:

  • Nytt innhold i Digitalarkivet
    • Jevnt sig av nye kirkebøker (bl.a. sjømannskirkene) og dødsfallsprotokoller
    • Søkbare folketellinger
    • Branntakster
    • Danske kansellis skapsaker
    • Sjøinnrulleringsmateriale SAB og SAT
    • Håndbok for brukere av statsarkivene
    • Folketellinger og manntall fra Oslo byarkiv
  • Folketellinga 1920 - dugnad under oppseiling
  • Programvare / funksjonalitet (hvis tid)
    • Overgang fra transkribert personpost til skanna kilde
    • Korrekturfunksjonen
    • Dagboknummersøk i pantebøker
  • Spørsmål fra salen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg så dette foredraget på Vimeo livestream.com.  https://livestream.com/aktivdebatt/events/8355868

 

Nå skal Kristian Hunskaar holde et nytt foredrag 4. februar kl. 15:00-16:00 og dette kan streames på Riksarkivets facebooksider...?  Går jeg til disse sidene blir jeg oppfordret til å opprette facebookprofil - noe jeg aldeles ikke har tenkt å gjøre!  

 

Vil foredraget bli tilgjengelig for oss som tydeligvis lever på utsiden av samfunnet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg så dette foredraget på Vimeo livestream.com.  https://livestream.com/aktivdebatt/events/8355868

 

Nå skal Kristian Hunskaar holde et nytt foredrag 4. februar kl. 15:00-16:00 og dette kan streames på Riksarkivets facebooksider...?  Går jeg til disse sidene blir jeg oppfordret til å opprette facebookprofil - noe jeg aldeles ikke har tenkt å gjøre!  

 

Vil foredraget bli tilgjengelig for oss som tydeligvis lever på utsiden av samfunnet? 

 

Hyggelig for meg personlig at noen ser fram til mitt foredrag på dette arrangementet; takk for det!

 

Min involvering begrenser seg til å holde foredraget; arrangementet som sådan og den tekniske gjennomføringa har jeg ikke noe med. Men så langt jeg vet, er det så langt ikke planlagt opptak. Jeg var ikke klar over at det skal strømmes på Facebook. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi ser fram til det..! 🙂

 

Fra epost:

 

Riksarkivbygningen, mandag 4. februar, kl. 15.00-16.00

Hva er nytt i Digitalarkivet høsten 2018? Seniorrådgiver Kristian Hunskaar i Arkivverket presenterer store og små nyheter om skanna og søkbart arkivmateriale på digitalarkivet.no

Etter presentasjonen blir det tid til spørsmål fra salen. 

Kom og lær nye tips til den digitale kildejakten.

Foredraget er gratis og åpent for alle, og vil dessuten bli streamet via Riksarkivets facebook side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Foredraget er gratis og åpent for alle, og vil dessuten bli streamet via Riksarkivets facebook side.

 

Ja, da får vi tro at det er sant 🙂

 

I september ble det leid inn profesjonell hjelp til å gjøre opptak. Jeg antar at strømming på Facebook er en enklere variant, som Arkivverket kan gjøre med interne ressurser og uten ekstra kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper det blir tilgjengelig for alle, for om det bare er for facebookmedlemmer, kommer jeg nok til å si noe om saken. 😠 🙄

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er dette notert i kalenderen. Det er forresten også greit å ha mogelegheit til å sjå live-sendinga i reprise/opptak.

 

Elles irriterer det meg at ein skal måtte gå innom facebook for alt mogeleg. Eg tykkjer at dei har fått litt vel stor del av internett-kaka, og bør etter mi meining ha litt meir konkurranse. Eg tvilar dessutan på at det er vanskelegare å sende via andre plattformer.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dersom ein går inn på facebooksida ovanfor får ein vite at det diverre ikkje vert noko strøyming, verken via fjesboka eller utanfor 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forsiden til skanna materiale kan du trykke på bildet av en klokke (siste nytt).

https://media.digitalarkivet.no/

 

I tillegg er det nyheter nederst på den vanlige forsiden. Velg Siste nytt.

https://www.digitalarkivet.no/content/news

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det hadde likevel vore interessant å få vite litt om kva Kristian snakka om på måndag.

 

Hovedpunktene vil finnes i nyhetssakene fra de siste månedene: https://www.digitalarkivet.no/content/338/siste-nytt

 

I tillegg ga jeg en status på 1920-dugnaden, hvor det har meldt seg over 200 frivillige, og hvor ca. 250 kommuner er under transkribering (noen er også ferdig transkribert). Det er meget bra, men det betyr samtidig at det er bortimot 500 kommuner som ennå ikke er reservert for transkribering, så det er nok av arbeid igjen for de som ønsker å delta!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.