Gå til innhold
Arkivverket

Adresseboken i New Jersey?


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Å Tusen takk, Martine!

Det gjelder styrmann/skipper Lars Larsen/Tjensvold og hans kone Malene Taraldsen f. 1855. 

På forhånd tusen takk. Jeg tar utgangspunkt i Jersey fordi Malenes bror Tarald Olai "Charles" Taraldsen/Johnsen bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Larsen er et veldig vanlig navn. Dukker opp ganske mange. Kom foresten opp et fotografi av en familie. Lars Larsen Tjensvold født 12 september 1852 med kone Malene Taraldsen Gramstad og barn. Kan det være dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det eneste jeg finner på Lars Larsen i Jersey city. 

Name:Lars Larsen

Residence Year:1896

Street address:617 Garden H

Residence Place:Jersey City, New Jersey, USA

Publication Title:Jersey City, New Jersey, City Directory, 1896
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Martine Flaten skrev:

Lars Larsen er et veldig vanlig navn. Dukker opp ganske mange. Kom foresten opp et fotografi av en familie. Lars Larsen Tjensvold født 12 september 1852 med kone Malene Taraldsen Gramstad og barn. Kan det være dem?

Ja, dette tror jeg er rett. Kanskje de bodde der da også? Står det navn på barn?

Dette er da helt fantastisk!

23 minutter siden, Martine Flaten skrev:

Dette er det eneste jeg finner på Lars Larsen i Jersey city. 

Name:Lars Larsen

Residence Year:1896

Street address:617 Garden H

Residence Place:Jersey City, New Jersey, USA

Publication Title:Jersey City, New Jersey, City Directory, 1896
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å si om det er den riktige Lars Larsen i Jersey City altså. Står ingenting annet der. Adressebøkene har som regel kun navnet på familieoverhodet og adressen. Noen ganger er det også hva personen arbeider som. 

Men bildet er fra et slektstre som er lagt ut. Der står det barn: Olene Tjensvold, Anna Dorthea Tjensvold og Minne Lorentse Tjensvold. Alle født i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn temaet ditt om familien.

Hvis de bodde der i kun en to-årsperiode er det kanskje ikke så lett å finne dem i adessebøker for NewJersey.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i alle fall riktige familiemedlemmer. Bortsett fra min bestefar !Johan Tobias f 1891. Mon tro hvor han var?

1 minutt siden, Ann-Mary Engum skrev:

Legger inn temaet ditt om familien.

Hvis de bodde der i kun en to-årsperiode er det kanskje ikke så lett å finne dem i adessebøker for NewJersey.

 

Nei, det er også mitt utgangspunkt, men likevel verdt å prøve 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen som har laget treet og har lagt ut bildene heter Christina Nessa. Kanskje du kan kontakte henne? Treet er offentlig altså.

Bare tenker i forhold til all informasjonen som er lagt ut der. Om jeg skal sende alt til deg eller om du kanskje bør kontakte hun som har gjort alt arbeidet. Litt usikker på hva som blir rett her.  Dette er bildet jeg snakket om.

1313944744_LarsLTjensvoldMaleneBiddiGamstadogbarn.thumb.jpg.658ad9016c6fca5fad2f68ad09b41348.jpg

Endret av Martine Flaten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen, Martine! Jeg har dette bildet selv og det er av mine oldeforeldre og deres første barn

Du kan sende alt materialet til meg. Jeg har sannsynligvis det meste, men greit å kontrollere. 

Så var det årene på New Jersey, da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei 🙂 Jeg sender deg det som står om Lars Tjensvold. Jeg så et bilde til der med moren og 4 barn, den ene en gutt. Sikkert din bestefar.  Personen som har laget treet har sikkert ikke visst om ham eller funnet ham enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2018 den 10.16, Bente Borgen skrev:

Hei! Er det noen som vet om det finnes Adressebøker for Jersey city i årene 1886 -1889? Og evt hvor disse kan være?

 

På 5.9.2018 den 10.33, Bente Borgen skrev:

På forhånd tusen takk. Jeg tar utgangspunkt i Jersey fordi Malenes bror Tarald Olai "Charles" Taraldsen/Johnsen bodde der.

 

På 5.9.2018 den 11.39, Martine Flaten skrev:

Adressebøkene har som regel kun navnet på familieoverhodet og adressen. Noen ganger er det også hva personen arbeider som. 

 

På 5.9.2018 den 11.45, Ann-Mary Engum skrev:

Hvis de bodde der i kun en to-årsperiode er det kanskje ikke så lett å finne dem i adessebøker for NewJersey.

 

22 timer siden, Bente Borgen skrev:

Så var det årene på New Jersey, da! 

 

Hei Bente !

 

Dette blir som å lete etter nåla i høystakken og i dette tilfelle er det ikke sikkert at det finnes noen nål.... 🧐

 

Både Ann-Mary og Martine har påpekt hvor vanskelig din forespørsel er, spesifikt når det er usikkert hvor de bodde i NJ, hvilke navn ble brukt og den korte perioden de bodde der.

 

Det finnes adressebøker for den perioden du etterspør - jeg legger ved en del lenker du bør lese mht. adresseøker i NJ.

https://www.familysearch.org/wiki/en/New_Jersey_Directories

https://www.cyndislist.com/us/nj/directories/

https://sites.google.com/site/onlinedirectorysite/Home/usa/nj

http://www.njgen.com/directories.htm

http://www.uscitydirectories.com/nj.htm

 

http://www.uscitydirectories.com/nj/jerseycity.htm

Jersey City, New Jersey

1885/86 Brigham Young University

Film E 154.5 .C57x

redbut.gif
1886/87 Family History Library   redbut.gif
  Brigham Young University

Film E 154.5 .C57x

redbut.gif
1887/88 Family History Library   redbut.gif
  Brigham Young University

Film E 154.5 .C57x

redbut.gif
1888/89 Brigham Young University

Film E 154.5 .C57x

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går kanskje an å skrive til National Achives i USA? Hvis du vet når de kom til USA.

 

Immigration records, also known as "ship passenger arrival records," may provide genealogists with information such as:

  • one's nationality, place of birth
  • ship name and date of entry to the United States
  • age, height, eye and hair color
  • profession
  • place of last residence
  • name and address of relatives they are joining in the U.S.
  • amount of money they are carrying, etc

The records are arranged by Port of Arrival.

We do not have passenger lists available online, however we do have a list of the microfilm availablefor each port.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn et svar mht. reiser for Lars L Tjensvold i den andre tråden:

 

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Martine Flaten skrev:

Det går kanskje an å skrive til National Achives i USA? Hvis du vet når de kom til USA.

 

Her ligger vel noe av problemet, Bente vet ikke nøyaktig når de ankom USA, ei heller hvor. I tillegg er det uvisst hvilke navn de brukte ved reisen.

 

When requesting a search by the National Archives you must supply the following information on NATF Form 81:https://www.genealogy.com/articles/research/8_mgpal.html

Full name of the passenger
Port of entry
Approximate date of arrival

 

1 time siden, Martine Flaten skrev:

Immigration records, also known as "ship passenger arrival records," may provide genealogists with information such as:

  • one's nationality, place of birth
  • ship name and date of entry to the United States
  • age, height, eye and hair color
  • profession
  • place of last residence
  • name and address of relatives they are joining in the U.S.
  • amount of money they are carrying, etc

The records are arranged by Port of Arrival.

 

Passasjerlister før 1892 inneholdt svært lite informasjon så det som er beskrevet i ovennevnte kan man ikke forvente å finne i passasjerlister før 1892.

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja. Jeg tenkte hun kanskje visste når de ankom. Jeg har i hvertfall søkt på det som ligger hos Ancestry og kan ikke finne noen tegn til ankomst til USA for hele familien der, kun Lars alene 2 ganger. Ser det er blitt lagt ut her før. Søkte på konen Malene og kunne ikke finne noe. 

 

Mvh 

Martine

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor Bente har hentet informasjonen vedr. denne reisen fra (mulig hun har opplyst det tidligere) i tidsrommet 1886-1889. Er det noe som har blitt fortalt innen familien?

 

Til Bente:

 

Har du lett i KB mht. ut/inn-flyttet?

 

Har du forsøkt lokale aviser? Kan det stå noe der om en slik reise/ankomst?

 

Lokale aviserhttps://www.stavanger.kommune.no/kultur-og-fritid/stavanger-byarkiv/let-i-arkivene/#content
Her er en oversikt over avissamlinger hos byarkivet. Vær oppmerksom på at enkelte eksemplarer ikke er tilgjengelig på grunn av materialets tilstand.

De fleste av avisene kan finnes fram ved uanmeldt frammøte. Du må selv fotografere de artikler du måtte ønske, med egen mobil eller medbrakt kamera.

ed799b99e63a08aa0168d6aeb4270e87.png

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Jeg vet ikke hvor Bente har hentet informasjonen vedr. denne reisen fra (mulig hun har opplyst det tidligere) i tidsrommet 1886-1889. Er det noe som har blitt fortalt innen familien?

 

23 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Har du lett i KB mht. ut/inn-flyttet?

 

23 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Har du forsøkt lokale aviser? Kan det stå noe der om en slik reise/ankomst?

 

Hei Bente !

 

Flott om du kan besvare spørsmål 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men  jeg vet ikke så mye. I en omtale av Malene Tjensvold, fordi hun satt i Stavanger bystyre før kvinner fikk alminnelig stemmerett, står det at hun og mannen hadde bodd 2 år i Amerika. Familiehistorien forteller at de bare såvidt rakk tilbake til november 1889 da hun fødte Dortea. Jeg vet ikke mer, men prøver å se om det er mulig å finne den berømte nålen i høystakken. Det går nok ikke, desverre....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.