Gå til innhold
Arkivverket

Hedvig Lovisa Vogt, f. Frölich (1787-1880): Svenske kilder


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Jeg skrev en bloggartikkel i går kveld om et slektsvirus som har spredd seg til siste utgave av Aftenposten Historie nr. 8/2018:

 

https://dagtho.blogspot.com/2018/09/et-vogtsk-slektsvirus.html

 

Mitt spørsmål går på det jeg skriver i siste avsnitt. Jeg får ikke treff på Hedvig Lovisa Vogt i Digitalarkivet etter 1825 (fadderoppgave). Hun ble i 1837 separert fra sin ektemann Jørgen Herman Vogt. Er det noen med erfaring fra slektsforskning i Sverige som klarer å finne henne i svenske kilder mellom 1837 og slutten av 1870-tallet?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se ellers https://www.adelsvapen.com/genealogi/Ehrensvärd_nr_113 TAB4

 

Kan forekomme feil på denne siden, men verdt å merke seg at Tosterup socken (sogn), hvor datteren Ingeborg Hedvig "Hedda" bodde sammen med sin ektemann grev Albert Ehrensvärd, ligger i Kristianstads län. Man kan kanskje finne noe i kirkebøkene i den forbindelse. Det kan jeg selvsagt sjekke ut selv ved leilighet. En mulighet er jo at Hedvig Lovisa Vogt en stund bodde i Kristianstad län med sin datter og svigersønn før hun flyttet tilbake til Norge og inn hos datteren Clara Gjerdrum.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3. Takk! Jeg har vel ikke sett så mye på etterkommerne ennå, ønsker jo i utangspunktet kun å finne ut hvor Hedvig Lovisa Vogt befant seg perioden 1837-1879, men slike utklipp er jo uansett morsomme å lese. Det er jo litt av en slekt Ingeborg Hedvig giftet seg inn i ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 1855 og 1865 er Hedvig Lovisa ikke hos datteren på Tosterup gård.

Tosterup (L) AI:3 (1855-1865) Bild 6 / sid 2 (AID: v101427.b6.s2, NAD: SE/LLA/13413)

 

Familien kom fra Hofförsamlingen i Stockholm i 1859 og til Göteborg i 1864 og de to døtrene Henriette Eleonora Ingeborg (f. 22/8-1853) og Anna Lovisa Dorothea (f. 23/8-1855) er begge døpt i Stockholm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedvig Lovisa er ikke fadder ved dåpen i 1853.

Hovförsamlingen (A, AB) CI:5 (1819-1860) Bild 240 / sid 236 (AID: v85365.b240.s236, NAD: SE/SSA/0007)

 

Så er det å finne familien i hfl. Ved dåpen står det at de bor i no. 8 Smålandsgränd.

IMG_2245.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dem på s. 246, men Hedvig Lovisa er heller ikke her.

Hovförsamlingen (A, AB) AIIa:3 (1835-1862) Bild 253 / sid 246 (AID: v85350a.b253.s246, NAD: SE/SSA/0007)

 

Albert Carl August Ehrensvärd og Ingeborg Hedvig Vogt kom hit fra Kristiania i 1853, hvor de var blitt viet 3/10-1852.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Anne-Lise for god hjelp så langt. Hedvig Lovisa må jo ikke nødvendigvis ha vært bosatt i Sverige etter separasjonen. Men da burde jeg vel ha fått treff i de norske folketellingene. Hun kan også ha reist litt frem og tilbake og sluppet unna folketellingene både i Norge og Sverige. Et alternativ til Kristianstad län som oppholdssted kan jo være hos slektninger i egen Frölich-slekt. Det er med andre ord nok å sjekke ut. Jeg skal prøve å jobbe mer med dette etter hvert. Men har en deadline og en utenlandsreise jeg må få gjort unna først.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi! Jeg så i går en avisnotis i Bokhylla om at hun kom med skipet Constitution til Kristiania i 1836 (tror jeg det var), men jeg reflekterte ikke så mye mer over det. Det burde jeg vel ha gjort ... Jeg skulle selvsagt ha søkt i Familysearch i går kveld (og ikke bare på Ancestry), men jeg rakk det simpelthen ikke pga. annet redaksjonsarbeid. Spennende funn! Takk!

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har full oversikt over hva Jørgen Herman Vogt gjorde gjennom sitt liv....

 

Kan si at de kildene jeg har gått gjennom sier at de ble skilt i 1837 og intet mer.... Ser at jeg i sin tid ikke sjekket hva Elgenstierna skriver, men det skal jeg finne ut i morgen...

 

Angående deres barn så ble eldste sønn Adolf Fredrik født og døde i 1823 i Christiania.

Deres annet barn Ingeborg Hedvig "Hedda" og ble gift med tidligere nevnt Albert Carl August Lars Ehrensvärd. Hun ble også født i Christiania.

Deres tredje og siste barnet deres Clara ble gift med Carl Ferdinand Gjerdrum. Hun ble for øvrig født i Stockholm.

 

Deres mange etterkommere har jeg litt oversikt over......

 

Ellers så regner jeg med at du har lett i Jørgen Herman Vogt sin bøker "Optegnelser om sit liv og sin embedsvirksomhed. 2 bind, 1871 og 1895.".... Utgitt for øvrig gjennom NSF...

 

Må også nevne at ekteskapet med Hedvig Lovisa var hans 2. ekteskap... Tidligere gift med Ingeborg Marie Lorentzen, som han fikk sitt siste barn med i 1821. Der må han også ha blitt skilt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser feilen nå.... Så hans dødsår som henne....

 

Hun døde 13 dager etter at hun hadde unnfanget sitt 6. barn....

Endret av Arne B. Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: Jørgen Herman Vogts selvbiografien (i to bind) ble utgitt av Den historiske forening, ikke NSF. 

 

Kunne for øvrig ikke finne Hedvig Lovisa som innflyttet til Jacobs menighet, men nå startet denne oversikten for Jacobs del først i 1878 ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.