Gå til innhold
Arkivverket

Anmodning til Digitalarkivet om å endre registreringsskjemaet for nye brukere


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Etter nesten  halvannet års fravær fra forumet, ser jeg at det ikke er noen endring på hvordan en registrerer seg som bruker av forumene. Sist uke hadde 14 av 30 nye brukere registrert seg med noe annet enn fullt navn - nær på 50% av nye brukere, altså. 

 

Jeg har tidligere foreslått at dette skyldes strukturen på hvordan man registrerer seg og vil igjen be om at registreringsskjemaet endres. Ordet 'Visningsnavn' bør endres til 'Fullt navn'. 

 

Dette skulle vel være i tråd med hva Digitalarkivet selv gir uttrykk for at de ønsker her:

https://forum.arkivverket.no/announcement/4-hvordan-registrere-seg-og-andre-nyttige-veiledninger-how-to-register-and-other-useful-guides/

 

 

Tidligere tema: 

 

IMG_2241.PNG

  • Liker 6
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en god idé, men det kan være vi ikke får gjort noe med det. Debattforumet er ikke en programvare vi lager selv, og det er grenser hva vi kan endre på av tekstene. Det er notert, og vi skal se på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake.

 

Forumløsningen er en eksternt utviklet løsning. Alle tekstene som vises ligger i en språkfil som vi heller ikke vedlikeholder selv. Vi kunne endret fra "Visningsnavn" til "Fullt navn", men det betyr at vi må gjøre den endringen hver gang det kommer en ny versjon av språkfila, og det er nesten hver gang det kommer en oppdatering til forumet. Altså vil det innebære en manuell rutine som alltid må sjekkes ved oppdatering (som skjer flere ganger i året).

 

Den slags rutiner har det av erfaring med å falle bort etter en stund. Derfor kommer vi heller ikke til å innføre denne rutinen.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke vi brukere ville minne dere på det?  🙂

 

'Flere ganger i året' er nemlig lite i forhold til hvor mange ganger brukere av forumet må be andre om å presentere seg med fullt navn. 

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikkje Arkivverket kan gjere ein liten innsats for å sjekke denne språkfila eit par gonger i året lurer eg på om det i det heile er noko vits i å oppretthalde kravet om at det skal brukast fult namn i forumet.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er brukerne av forumet som kanskje mest ønsker at en skal bruke fullt navn i forumene på Digitalarkivet. Det er etter min mening liten tvil om at personer som gjemmer seg bak et fiktivt navn / kallenavn har mindre sperrer mot å svare uhøflig. Jeg, og kanskje andre her, har i friskt minne en tråd som ble slettet av moderator, siden deltakerne ble hånet og utskjelt da fullt navn ble etterlyst. Det var den tråden, samt det å se hvor mye tid som blir kastet bort på å be andre presentere seg med fullt navn, som foranlediget anmodningen min. 

 

En liten strukturell endring fra Digitalarkivets side kan gjøre det enklere for alle.

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det skrives at endring fra "visningsnavn" til "fullt navn" kunne vært ordnet.

Det er jo særdeles ønskelig at det snart vil skje.

Så klart at nye brukere unngår å bruke riktig navn,så lenge regelen om fullt navn ikke håndheves!

Jeg ,og andre på forumet,anmoder daglig nye anonyme brukere om å bruke fullt navn.

 

Man er ikke tjent med et brukerforum bestående av anonyme brukere.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Både tilsette og brukarar må gong på gong på gong oppmode nye brukarar om å endre visningsnamnet. Ville det ikkje vere fornuftig ressursbruk å endre litt på denne språkfila ved behov dersom dette viser seg å redusere omfanget?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/7/2018 at 9:46 AM, Espen Tønnessen said:

Velkommen tilbake.

 

Forumløsningen er en eksternt utviklet løsning. Alle tekstene som vises ligger i en språkfil som vi heller ikke vedlikeholder selv. Vi kunne endret fra "Visningsnavn" til "Fullt navn", men det betyr at vi må gjøre den endringen hver gang det kommer en ny versjon av språkfila, og det er nesten hver gang det kommer en oppdatering til forumet. Altså vil det innebære en manuell rutine som alltid må sjekkes ved oppdatering (som skjer flere ganger i året).

 

Den slags rutiner har det av erfaring med å falle bort etter en stund. Derfor kommer vi heller ikke til å innføre denne rutinen.

 

Tull og tøys.  Dette er ikke noe stort problem.  Jeg har jobbet med utvikling av programvare i snart 20 år og synes dette høres veldig merkelig ut.  Hva slags system er det dere bruker som er så lite fleksibelt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt et behov for å tydeliggjøre kravet om fullt navn som visningsnavn, så jeg håper at dere vil ta den lille jobben det tross alt er å endre i språkfilen ved oppdateringer av forumet. Det  bidrar til mer seriøse debatter, og alt for mange nye medlemmer bryter denne regelen. Trolig fordi det er et litt uvanlig krav på de fleste debattfora. Her er det derimot helt åpenbart at fullt navn som visningsnavn bidrar til mer seriøse debatter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.