Gå til innhold
Arkivverket

Augustus - reg.. av begravelser


Anne Marie Sandhaug
 Del

Recommended Posts

Presten har  ført inn avdødes avdøde pårørende,(som regel avdød ektefelle)som en ekstraopplysning,   f eks "Enken efter Malermester Svendsen -  Maren Pedersdatter - begraves 13.mars 1856". Her ser jeg 3 alternativer til å føre opp Malermester Svendsen: 1) I feltet for pårørende, som avdød Malermester Svendsen. 2) I feltet for avdødes stilling, dvs i dette tilfellet Enkens stilling. 3) I merknadsfeltet.   Hva er å anbefale? Med vennlig hilsen Anne Marie Sandhaug, Slekt og Data Østfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.9.2018 den 17.19, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

jeg pleier å føre dette opp på følgende måte:

avdødes tittel: Enke

pårørende: Malermester Svendsen

 

Til Renathe-Johanne Wågenes

 

Det er stor forskjell på å føre 'avdøde Malermester Svendsen' (som må være riktig) og bare 'Malermester Svendsen' i pårørendefeltet. Pårørende ved et dødsfall er mennesker som er i live på tidspunktet for dødsfallet/begravelsen. Dersom det ikke føyes til at Malermester Svendsen er avdød, må jo han utelukkes som den avdøde enkens døde ektemann av de som får treff i den transkriberte versjonen av kirkeboken. Dette er ikke kildetro avskrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Det er stor forskjell på å føre 'avdøde Malermester Svendsen' (som må være riktig) og bare 'Malermester Svendsen' i pårørendefeltet. Pårørende ved et dødsfall er mennesker som er i live på tidspunktet for dødsfallet/begravelsen. Dersom det ikke føyes til at Malermester Svendsen er avdød, må jo han utelukkes som den avdøde enkens døde ektemann av de som får treff i den transkriberte versjonen av kirkeboken. Dette er ikke kildetro avskrift.

Her er eg enig med deg; sjølvsagt skal ein gå i kjelda og sjekke, men det er berre å innsjå at det er mange som ikkje vil gjere det, og dei vil sitje att med inntrykk av at målarnmeisteren er i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

En "pårørende" er i live! Derfor er det galt å føre opp en avdød ektefelle i felt for pårørende.

Kanskje er det då felt-teksten som er feil - ? Når presten gravlegg Sl Jørgen Eriksens hustru Anne Jakobsdtr, bør namnet hans framgå av avskrifta. Men kanskje er ikkje "pårørande" rette ordet å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Du må gjerne skrive avdøde Malermester som tittel på pårørende. Det er ikke feil å skrive inn pårørende selv om de er døde. 

Da kan man finner malermesteren når du søker på Avansert personsøk på f.eks etternavn og tittel

Skriver man i merknadsfeltet, kan du ikke søke på ham

skriver du det i hustruens tittelfelt, så får du ham kun frem etter at du har søkt på opp konen, eller hvis du søker i tittelfelter. Jeg hadde ikke søkt i tittelfelt etter en person, det virker ikke naturlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Er ikke Augustus en database da? Da skal en kunne søke på alle felt som registreres også merknadsfelt. Har transkribert de som gikk til nattverd i Iowa og der har presten skrevet opp i merknadsfelt  Manden i krigen   og noen ganger hans navn, Han var da i borgerkrigen så de kan jeg søke etter i BD87.    Står ikke mannens nav der så kan jeg bruke ekteskap eller barnedåp for å finne han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.