Gå til innhold
Arkivverket

Kildekaos i Fritekstsøk?


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Søkte i fritekstsøk etter

Lassen. 9 treff.

Lassens samlinger 102 treff +556 som inneholder noen av søkebegrepene. (bl.a. kikebøker nye og gamle)

Delgobe 45 treff.

Delgobes samlinger 45 treff + 613 treff som osv.(bla.a. kirkebøker)

 

 

 

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Søkte i fritekstsøk etter

Lassen. 9 treff.

Lassens samlinger 102 treff +556 som inneholder noen av søkebegrepene. (bl.a. kikebøker nye og gamle)

Delgobe 45 treff.

Delgobes samlinger 45 treff + 613 treff som osv.(bla.a. kirkebøker)

 

Dette virker logisk og riktig. Kan du forklare helt konkret hva du mener er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet/uoversiktligheten" kommer når jeg søker etter Lassens/Delgobes samlinger. I Lassen og Delgobe får jeg opp mange andre ukjente samlinger og kirkebøker som ikke hører til i Lassen eller Delgobe. Lassens bøker ligger ikke i nummerrekkefølge,  noe de burde gjøre. Delgobe vet jeg ikke.

 

I Samlinger får jeg også opp mange ukjente samlinger og kirkebøker, pluss Lassen og Delgobe. Jeg vet ikke om det er de samme som vises både i

Lassen, Delgobe, og Samlinger. Dette er uoversiktlig og det skaper tvil og usikkerhet.

Hvis kirkebøker hører under Samlinger hvorfor ligger da bare en liten del av dem der?

 

Samlinger inneholder alle? samlinger (kan kanskje bli for stor og uoversiktlig), som f.eks. bør ligge alfabetisk.

Når jeg søker en spesiell samling skal ikke alle de andre følge med på lasset.

 

Kirkebøker bør ligge under kirkebøker i og med det allerede finnes Kirkebøker.

Kirkebøkene er rot. De ligger ikke alfabetisk eller i kronologisk orden, noe de burde.

Det er veldig amatørmessig, og medfører veldig mye merarbeid og tid med leting og blaing fram og tilbake.

 

Jeg skal ikke forelle hvordan det skal gjøres, men det virker som om det er gjort et forsøk på å løse det med Samlinger.

Men, så virker det som om noe har gått galt i og med at alle samlingene følger med når man ønsker å se bare en spesiell samling.

 

Håper dette ble mere konkret.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Berit Knudsen
Overså noe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2018 den 1.17, Berit Knudsen skrev:

Håper dette ble mere konkret.

 

I fritekstsøket får du de treffene du skal få med søkeordene du har brukt i eksemplene dine. Men det kan virke som om du har andre forventninger til et fritekstsøk, enn hva et fritekstsøk kan innfri, og at du - med de forventningene du har - heller burde gjøre bruk av noen av de andre søkemulighetene i Finn kilde.

 

Søkefunksjonaliteten i Finn kilde er beskrevet i Digitalarkivets veiledninger: https://www.digitalarkivet.no/content/find-source

 

For å utdype: Fritekstsøk betyr at du søker gjennom alle kildemetadata/kildebeskrivelser etter søkeordene. Du kan få treff på søkeordene i kildenes titler, i navnet på arkivene kildene tilhører, i merknadsfelt osv. Fritekstsøk fungerer på omtrent samme måte som et Google-søk.

  • Når du søker på "Lassen" får du ni treff: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=Lassen
    • Du får treff på de åtte pakkene i arkivet Lassens samlinger som inneholder "breve til W. Lassen". Det er altså dette ordet "Lassen" du får treff på. Du får ikke treff på resten av Lassens samlinger, fordi søk på "Lassen" ikke gir treff på "Lassens".
    • I tillegg får du treff på ei kirkebok for Biri, for i merknaden til denne kirkeboka står det: "Utdrag av kirkebøker for Biri, ved Wilhelm Lassen ..."
  • Når du søker på "Lassens samlinger" får du 102 treff på kilder som inneholder begge søkeordene ("Lassens" og "samlinger") og 557 treff på kilder som inneholder enten "Lassens" eller "samlinger": https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=Lassens+samlinger
    • Du får treff på samtlige 101 pakker i arkivet Lassens samlinger.
    • I tillegg får du treff på ei kirkebok for Eidsvoll, hvor det finnes en merknad om at kirkeboka egentlig er et kirkeboksutdrag "fra Lassens samlinger".
    • Resten av treffene gjelder kilder som i en eller annen sammenheng omtales med ordet "samlinger". F.eks. får du treff på alle kirkebøker fra arkivet Håland sokneprestkontor, fordi ordet frasen "samlinger av reskript, lover og forordninger" forekommer i arkivbeskrivelsen.

Å søke på "samlinger" i fritekstfeltet betyr altså ikke at du søker på kildetypen "samlinger". At du ved å søke på "samlinger" i fritekstfeltet får treff på en del kirkebøker, betyr heller ikke at disse kirkebøkene er definert som tilhørende kildetypen "samlinger".

 

Hvis du vil søke etter bestemte kildetyper, må du i stedet bruke kildekategori-søket, hvor du f.eks. kan søke på kilder som vi har definert som tilhørende kildetypen "Genealogisk samling". Da får du treff på Lassens samlinger og Delgobes samling, samt litt til: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&archive_key=&st[]=GSAM

 

Hvis du er ute etter et bestemt arkiv, for eksempel Lassens samlinger, bør du bruke arkiv-søket: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&a[]=no-a1450-01000000007473

 

Når det gjelder rekkefølgen på treffene, så oppfører Finn kilde seg igjen som Google. Det som søkemotoren oppfatter som mest relevant, plasseres øverst. Hvis vi går tilbake til fritekstsøket på "Lassens samlinger", er det pakke 62 i Lassens samlinger som kommer øverst på trefflista. Denne pakka har tittelen "Lassens samlinger, bind 61: Personalhistorie, diverse, Carl Lous' samlinger I", og i tillegg står "Carl Lous' samlinger I" i merknadsfeltet. Søkeordene forekommer altså totalt fire ganger, og derfor oppfatter søkemotoren denne kilden som den aller mest relevante.

 

Hvis du heller vil ha ei treffliste sortert etter pakkenummer, anbefaler jeg å bruke spesialinngangen for skanna arkivmateriale: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000000007473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et innholdsrikt svar.

 

Det rare er at før siste oppdatering nå nylig, så søkt jeg alltid etter Lassens samlinger og fikk opp kun Lassen. Det samme med Delgobe.

Jeg visste ikke engang at alle de andre lå der.  Men, ok nå er det slik.

 

Men kan jeg da spørre.

Om jeg vil se noen av de andre samlingene, som jeg ikke vet navnet på og som jeg antar det vil bli flere av etter hvert,

er det mulig å først komme til et alfabetisk register som jeg så kan velge fra?

Nå ligger de litt om hverandre.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Det rare er at før siste oppdatering nå nylig, så søkt jeg alltid etter Lassens samlinger og fikk opp kun Lassen. Det samme med Delgobe.

 

Det kan jeg ikke helt forstå, for vi har ikke endret søkefunksjonaliteten eller metadataene på svært lang tid. Men hvis du f.eks. har søkt etter "Lassens samlinger" med anførselstegn, så hjelper det: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s="Lassens+samlinger"&from=&to=&archive_key=

 

7 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Men kan jeg da spørre.

Om jeg vil se noen av de andre samlingene, som jeg ikke vet navnet på og som jeg antar det vil bli flere av etter hvert,

er det mulig å først komme til et alfabetisk register som jeg så kan velge fra?

Nå ligger de litt om hverandre.

 

Finn kildes treffliste er sortert etter det søkemotoren anser som mest relevant. Et tips kan være søk i skanna arkiver med emneknaggen "Genealogiske samlinger": https://media.digitalarkivet.no/db/browse?start_year=&end_year=&tags[0]=85

 

Her kommer treffene sortert etter arkivkatalogkode, dvs. arkiv for arkiv og etter serie og nummer innenfor hvert enkelt arkiv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.