Gå til innhold
Arkivverket

Den "første" Schjelderup


Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Jeg har overført (gratis) min DNA-test hos FTDNA til My Heritage. Det førte til mer enn dobbelt så mange DNA-treff (matcher) enn hos FTDNA, da My Heritage produserer treff på mindre felles DNA-sekvenser enn hva FTDNA gjør. Det er selvfølgelig også slik at det er forskjellige personer som gjerne har testet seg i de to selskapene, selv om jeg finner mange som er testet hos begge. Men jeg har da fått svært mange nye "matcher", bl.a. noen kjendiser som jeg ikke har funnet ut av når det gjelder felles aner 🙂 

 

Men grunnen til at jeg skriver, er at jeg da har fått tilgang til anegalleriet til svært mange i My Heritage (uten å betale noe som helst for det). Men da dukker det opp nye aner som jeg tidligere ikke har hørt om. Jeg får f.eks. opp denne som gjelder den "første" Schjelderup i Danmark. Er det noen som kan gi noe bakgrunnsstoff når det gjelder kona som er ført opp, hvorfor hun har dukket opp som en [Borke]? Det er ingen tvil om at denne DNA-matchen og jeg er i slekt, men jeg lurer bare på slektstavla... (jeg har flere slike som jeg kan tenke meg å lufte her etter hvert)

 

image.png.d5fe66cb147a10ad22ba2473a4455dea.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette muligens være hennes søster og foreldre:  https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I41824&tree=2 

 

Se i så fall slektstavler under "Aner".

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Odd Roar! Det kan gjerne være riktig familie, men så gjenstår å koble disse mot Schjelderup. Han som oppdaterer denne sida som du viser til (Holbæk) har også tatt DNA-test nå, ser jeg fra et dansk DNA-forum (der han deltar). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte dessverre  ikke å få lenken aktivert, men den kan greit kopieres til nettlesers adressefelt.

 

Har et minimum av egen interesse her også, siden en mindre bit av slektstavlen i lenken kommer inn på egne danske aner, som jeg tidligere i år sterkt har underbygget sannsynligheten av. Det fine med Holbeks registre er at en kommer langt tilbake i tid hvis en bare får koplet seg innpå der. Har en skikkelig flaks, så kan en finne både Olav Haraldsson og Karl den store i noenlunde sikret anelinje, men de fleste av de adelige slektene går jo ikke tilbake til slike "størrelser".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at dette er de riktige foreldrene er nok ganske stor. Det er neppe særlig mange Kirsten Jonsdatter Viffert som på den tid er gift med en Niels.

 

Under "Aner" prioriteres mannssiden, så derfor bør ektefellens aner også følges trinnvis bakover på kvinnesiden for å få med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Odd Roar Aalborg skrev:

Sannsynligheten for at dette er de riktige foreldrene er nok ganske stor. Det er neppe særlig mange Kirsten Jonsdatter Viffert som på den tid er gift med en Niels.

 

Under "Aner" prioriteres mannssiden, så derfor bør ektefellens aner også følges trinnvis bakover på kvinnesiden for å få med alt.

 

Jeg er enig i det, så får vi se om de som mener at disse er aner til Schjelderup i Norge, kan gi en fornuftig forklaring på HVORFOR...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simon Ellefsens opplysninger om slekten:  http://www.nose.dk/Norge/schjelderup.html

 

At Peder Jenssens kone heter Maren Nielsdatter er vel da antagelig riktig, men hennes identitet er ikke fastslått her.

 

Til orientering tar jeg med denne: https://www.geni.com/discussions/147809

Endret av Odd Roar Aalborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det var jo veldig bra, Odd Roar! Da ser vi av denne Geni-diskusjonen du lenker til at påstanden om Borke ble framsatt allerede i 1881. Men dette synes da foreløpig å være en påstand uten skikkelig dokumentasjon. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv etterkommer av disse Schjelderup folkan. 

 

Den rette å spørre om Schjelderup er vel han som heter Remi .......

 

Han sier selv at han er den beste på området , jeg betviler det ærlig talt ikke,

 

har fulgt hans innlegg om temaet med stor interesse.

 

hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnstein, det er tydelig at det bildet av MyH-treet du har lagt ved i innlegg 1 er en kopi som er gjort fra Geni. Bevisene finnes ved at Borke er skrevet i klammeparentes, slik jeg har skrevet dem på Geni. Det må også være en stund siden dette treet ble lagt ut på MyH, linken mellom Niels [Borke] og Eline ble fjernet på Geni i oktober 2014 av meg.

 

Jeg har ikke funnet primære kilder som nevner etternavn til Niels, Maren sin far, kun de sekundære som er nevnt i linken i innlegg 8 av Odd Roar. Hvem som var Niels sin hustru vites ikke.

 

Her er den Niels Eskildsen som Kirsten Jonsdatter Viffert var gift med på Geni: https://www.geni.com/people/Niels-Høeg-Borke-til-Filshave/6000000001835749125

 

Peder Jensen som var gift med Maren Nielsdatter brukte heller ikke slektsnavnet Schjelderup, så det er også feil i treet fra MyH.

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, Remi!

 

Da vet vi bakgrunnen for at det står [Borke], og at denne koblingen foreløpig bare må stå som en mulighet (basert på gamle udokumenterte slektstavler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt dette fram for Finn Holbek og får lov til å sitere hans svar:

 

"Hej Arnstein, - 
Jeg har aldrig hørt slægten Høeg-Banner omtalt som "Borke"(?). - Der findes ingen "Maren Nielsdatter" gift Schelderup i Danmarks Adels Aarbogs gennemgang af slægten i i årgang 1949.
Historien ser ud til at stamme fra en meget gammel slægtebog fra en tid, hvor det var almindeligt at 'pynte' stamtavlen med adelige forbindelser, så det er næppe en historie der lader sig bevise.

Mvh. Finn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.