Gå til innhold
Arkivverket

Feilregistrering av årstall i dåpsprotokoller


Arne Reidar Jullum
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har oppdaget en del tilfeller av doble årstall i fødselsdato og dåpsdato når jeg søker i digitalarkivet. Dette kommer nok av at det på toppen av aktuell side i kirkeboka står to årstall da presten ikke har begynt på en ny side ved starten av et nytt år. Dette virker rotete når får opp resultatene. Se eksempel.Skjermbilde1.JPG.75bc6bc03e9174112c50c3f7edcecce1.JPG

 

Et annet problem jeg har sett er at ved dåp tidlig på året så har presten kun skrevet inn fødselsdato og ikke fødselsår da dette er selvforklarende når en leser i kirkeboka, men dette blir helt feil når en søker i digitalarkivet i de tilfellene der fødselen skjedde året før all den tid både dåpsdato og fødselsdato blir registrert med samme årstall. Se eksempel.Skjermbilde2.JPG.3b73b2dfffcafd1ffc80db30ecaa23a8.JPG

 

All den tid disse dataene er registrert i en database så håper jeg at digitalarkivet kan sette opp et søk for å finne både doble årstall og personer som er døpt før de er født for å se om dette gjelder mange poster eller ikke.

Om antallet ikke er for stort så bør en sjekke disse postene mot originalen og så rette årstallene til det som er riktig. Skulle dette være et større problem, så bør en vurdere eventuelle automatiske korrigeringer i det minste for døpte før fødsel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut for at dette er en feil i registreringen av de døpte, man har skrevet 1837, selv om det skal være 1836. Det kan også være at det er blitt gjort feil av oss under utleggingen.

 

Døpte i desember er litt komplisert. Noen ganger vil døpte i desember ett år, bli regnet som døpt i året etter fordi kirkeboken følger kirkeåret (som begynner 1. desember). Dette tilfelle ser det ikke ut til å være tilfelle, men det kan forklare hvorfor det er blitt feil i dette tilfellet. Vi vil gjerne ha denne type feil meldt som korrekturmeldinger, les mer her: https://www.digitalarkivet.no/content/349/korrekturmeldingar-og-merknadar

 

Du trenger ikke gjøre noe mer i dette tilfellet,  jeg har alt lagt inn korrekturmeldinger her. Korrekturmeldinger samler vi opp, og blir ikke rettet med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.