Gå til innhold
Arkivverket

Ibsens slekt på Kongsberg, spørsmål om artikkel i NST


Lindapettersen
 Del

Recommended Posts

Jon Nygaard har en artikkel om «Ibsens slekt på Kongsberg» i NST bind 44 (2016) s. 195–227. Før jeg evt. bestiller denne fra bibliotek lurte jeg på om det er noen som har NST tilgjengelig som har mulighet til å opplyse hvilke personer (i grove trekk) som står i fokus i denne artikkelen, evt. omtrent hva som står i sammendraget (hvis den har et slikt).

Endret av Lindapettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kunne nok redaktøren eller NSF ev. bistå, hvis ikke Thorsdalens beskrivelse er tilfredsstillende nok. Ser at NSF ikke hadde omtale av NST-utgaven på egen nettside, og jeg skrev visst heller ikke noe om utgaven på min egen blogg. 

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda,

Jeg ble først oppmerksom på spørsmålet ditt rundt Nygaards artikkel om Ibsens slekt på Kongsberg i NST, bind 44 (2016).

 

Som en av tidsskriftets to redaktører, kan det derfor kanskje være på sin plass å utfylle svaret til Dag (#3) ovenfor. Som Dag helt riktig påpeker, så omhandler artikkelen i all hovedsak Ibsens oldemor, Christine Olsdatter, og dennes slekt. Forfatteren selv skriver følgende i innledningen:

 

I denne artikkelen vil jeg forsøke å opplyse det som til nå har vært det virkelige sorte hull i Ibsens slektstre, hans oldemor på morens side, Christine Olsdatter, og derigjennom hennes slekt og sosiale nettverk på Kongsberg. Dette vil jeg gjøre ved å først se på hennes onkler og tanter og deres etterslekt, deretter hennes foreldre Ole Thoresen og Margrethe Maria Monsdatter, og deres barn og barnebarn. Og endelig ved å se nærmere på hennes mann, Cornelius Paus, sin familiebakgrunn.

 

Artikkelen inneholder ellers fem stamtavler over slektskretsen rundt Christine Olsdatter(s. 198/99, s. 201, s.205, s. 207 og s. 214).

 

Johan Marius Setsaas

Endret av Johan M Setsaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreningen vil også etterhvert tilby bla. dette heftet i både papirformat og pdf på www.slektsbutikken.no foreløpig har jeg lagt inn PDFer av NST frem til bind 35, men det kommer nok om ikke så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.