Gå til innhold
Arkivverket

Hr Jon Jonsen, sogneprest Orkldal, ST


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Hr. Jon Jonsen, prest i Meldal ST.

Finnes det noen pålitelige kilder/dokumentert historie for hr. Jon Jonsen som var sogneprest i Meldal fra ca. 1616 til ca. 1644?

Endret av Olav Bonesmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav,

Regner med at du mener Hr. Jon Jonsson i Orkdal… Kanskje greit å endre overskriften…?

Hr. Jon Jonsson var sp. til Orkdal ca.1618- ca 1644.

Svein Tore Dahl skriver noe om han i ”Geistligheten…(2000), s. 163f.”. Denne ligger også ute hos NB. Men i utgaven som NB har scannet, starter Orkdalen på s. 170:

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2016070608002

 

Det er og skrevet et par art. om ætteleggen til Hr. Jon i Genealogen:

-Vigerust, Tore H.: "Et ættlegg fra Trondheim 1612", Genealogen 2/1999.

-Skjerve, Leiv: "Ættleggen fra Trondhjem 1612 var vedlagt en søknad som ikke ble innvilget", Genealogen 1/2003.

 

Ellers så har også Hr. Jon vært tema noen ganger tidligere i dette forum..og nå avdøde Leiv Skjerve var ellers en ivrig forsker av slektskretsen til Hr. Jon Jonsson.

Endret av Johan M Setsaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding - hodet var i Meldal når innlegget ble skrevet....

Det var så vidt mye sprik i stoffet jeg fant at det var nødvendig å finne mer grundige arbeider om hr. Jon.

Mange takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav,

Meldal er jo også et hyggelig sted å være...

 

Men når det så gjelder Hr. Jon, så er det vel i grunnen ikke publisert noe siden art. i Genealogen og omtalen hos Dahl.

Når det gjelder sprikene, så kunne det kanskje være interessant om du spsifiserer dette noe nærmere.

 

Er jo ellers enig i at opphavet til Hr. Jon Jonsson fortsatt er ukjent, ukjent i den forstand at hans forfedre som nevnes i ætteleggen ikke er sikkert plassert.

Endret av Johan M Setsaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan,

Søkte hr. Jon på Google og fant bl. a. Hitterslekt.no, asle tilset.no, men Skjerve fikk jeg ikke med meg siden jeg søkte på en lenke som gikk til en nedlagt epostadresse – noe som blir forklart ut fra din tilbakemelding.

Fra tidligere besøk på debattsiden i Digitalarkivet har jeg sett at det har vært en del innlegg omkring presteskapet på 15-1600 tallet så jeg så for meg at en tilbakemelding fra en deltager i den tråden kunne informere om dokumenterte kilder. Var tidligere bare perifert interessert i denne debatten siden mine aner er 99% bønder og husmenn for hr. Jon og hans svigersønn, sorenskriver Morten Knutsen, er første kontakt med prester/embetsmenn i direkte linje blant mine aner. Når jeg tøver med å blande Meldal med Orkdal ligger det i at jeg har en felles ane, Even Foss fra Horg, med hr. Steen Evensen i Meldal, men da er en utenfor direkte linje, og jeg har heller ikke etterprøvd bygdeboka for Horg mht. denne koblingen.

Uansett, de kildene du oppgir vil bli brukt i arbeidet som er i kjømda – nok en gang takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.