Gå til innhold
Arkivverket

Rømte fanger fra slaveriet i Trondheim


Harald G Olsen
 Del

Recommended Posts

3 personer fra Gildeskål ble satt inn i mai 1774 ved Kristiansten festning på livstid og pisket etter å ha blitt dømt i høyesterett for grovt tyveri. Året etter rømte min stamfar, og i 1777 rømte de to andre. Jeg lurer på om noen kjenner til hvordan prosessen var i samfunnet når straffanger rømte, og hvilke kilder som eksisterer på dette området. Finnes det lister over rømte fanger, og kan det finnes etterlysninger med signalement? En av fangene returnerte til festningen etter 8 år på rømmen, men en annen er tilbake i Gildeskål i 1801 som fattiglem hos presten.  Det faktum at han kom tilbake og bodde hos en"myndighet" kan vel tyde på at det skjedde en "offisiell" hjemreise?

 

Håper noen kan hjelpe meg og har noen tips til hvor jeg kan lete etter informasjon om dem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, men det er skrevet av min slektsforskerkollega og vi samarbeider om samme sak. Lurer på om det er noen her på forumet som kan ha erfaring med forskning på rømte fanger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var stiftamtennene og amtmennene som var ansvarlig for påtale i alvorligere saker. Det var også de som var ansvarlige for å etterlyse og gripe rømte slaver og andre fanger.

 

Jeg har flere ganger sett etterlysninger med signalement i stiftamtmannens kopibok. Jeg ville begynt der. Det er sikker lurt å undersøke om det kan ligge noe andre der i arkivet etter.

 

I Arkivet til Fylkesmannen i Sør-Trøndelag (som vel også omfatter forgjengerne Trondheim stiftamt og Søndre Trondheims amt) er det også en egen etterlysningsprotokoll, men den begynner født  1816. Se i Arkivportalen: http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-08000000143904 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ola Teige skrev:

Det var stiftamtennene og amtmennene som var ansvarlig for påtale i alvorligere saker. Det var også de som var ansvarlige for å etterlyse og gripe rømte slaver og andre fanger.

 

Jeg har flere ganger sett etterlysninger med signalement i stiftamtmannens kopibok. Jeg ville begynt der. Det er sikker lurt å undersøke om det kan ligge noe andre der i arkivet etter.

 

I Arkivet til Fylkesmannen i Sør-Trøndelag (som vel også omfatter forgjengerne Trondheim stiftamt og Søndre Trondheims amt) er det også en egen etterlysningsprotokoll, men den begynner født  1816. Se i Arkivportalen: http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-08000000143904 

 

Hjertelig takk Ola. Etter å ha funnet et referat i en fangeprotokoll vet jeg nøyaktige datoer for når fangene rømte. Siden etterlysningsprotokollen starter etter aktuelt tidsrom, vet du om alle etterlysninger står i kopibøkene? Er etterlysningene lett å finne, dvs er det registre eller lignende? Er kopibøkene digitalisert? 

Endret av Harald G Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de er ikke digitalisert. Du må til Statsarkivet. Om alle rømninger er med  vet jeg ikke, praksis varierte nok etter tid og sted. Selv har jeg sett på Akershus stiftamt.

 

Det er ofte register i slike kopibøker, men det er på mottager av brev. Så det beste er nok å søke på dato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Ola Teige skrev:

Nei, de er ikke digitalisert. Du må til Statsarkivet. Om alle rømninger er med  vet jeg ikke, praksis varierte nok etter tid og sted. Selv har jeg sett på Akershus stiftamt.

 

Det er ofte register i slike kopibøker, men det er på mottager av brev. Så det beste er nok å søke på dato. 

Takker for svar. For håpe at rømningene er med i Trondheim også. Kan disse protokollene også inneholde et reisepass tilbake til Gildeskål etter en evt benådning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 18.15, Harald G Olsen skrev:

Takker for svar. For håpe at rømningene er med i Trondheim også. Kan disse protokollene også inneholde et reisepass tilbake til Gildeskål etter en evt benådning? 

 
Det er mulig. Men samtidig ble rutinedokumenter, som pass o.l., ikke alltid innført i slike kopibøker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.