Gå til innhold
Arkivverket

Smedmester i Kongsberg, Andreas Jonsen Ulstrand (1734-1802): født i Sverige?


Otto Martin Christensen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne ut av en slektskrets med diverse smedmestere i Kongsberg gjennom 1700-tallet. Det meste begynner å falle på plass, men det er én mann jeg enn så lenge ikke har klart å finne opphavet til: Andreas Jonsen Ulstrand (skrives også «Uldstrand»).

 

Den 24. juli 1773 vies Andreas i Kongsberg kirke til Karen Dorthea Jacobsdatter Røen. Hun er døpt 6. februar 1753 på Strømsø i dagens Drammen, som datter av kjøpmann Jacob Olsen Røen (begraves sept.1757) og Mette Rasmusdatter (begraves des. 1755). Karen Dorthea blir altså foreldreløs i som 4-åring og bor muligens i Kongsberg på vielsestidspunktet. Uansett ser det ut til at det finner sted to bryllup i samme familie i Kongsberg denne dagen, siden også Monsieur Henrik Røen (trolig Karen Dorthas onkel) blir viet til Madame Johanne Marie Hansdatter Hvid (With), som hadde blitt enke da mannen Hans Larsen døde i 1772. Johanne Maries datter fra ekteskapet med Hans Larsen, Inger Helene, blir for øvrig Andreas Jonsen Ulstrands andre kone etter at Karen Dorthea dør i 1793.

 

Hvor kommer så Andreas Jonsen Ulstrand fra? Et kjapt søk på Digitalarkivet viser at Ulstrand-navnet kun brukes om Andreas og hans familie på Kongsberg (det dukker riktignok opp et par slengere til i søkeresultatene, men dette er trolig feiltranskriberinger for «Utstrand» på Ørlandet). «Ullstrand» brukes som navn i Sverige, og selv om det I Kongsberg er få svensker i forhold til innbyggere med tyske og danske røtter, er det ikke usannsynlig at Andreas stammer fra broderlandet i øst. Også et par andre spor peker i retning av Sverige: Blant fadderne til barna opptrer det bl.a. en «Schaaning», og når datteren Mette Cathrine får et før-ekteskapelig barn 19 år gammel, i 1798, er barnefaren oppført som Jonas Lundgren. Dette klinger svensk. Det samme gjelder navnet på én av fadderne: Johanne Maria Norstæd. Mette Cathrine blir for øvrig gift med Hans Herman Syvertsen Møller i 1805, sønn av smedmester Syvert Hansen Møller.

 

Er det noen som har idéer om hvordan jeg eventuelt kan komme videre med Andreas Jonsen Ulstrand? Selv har jeg liten erfaring med svenske arkiver, så hvis jeg skal gå videre langs svenskesporet, ville jeg være takknemlig for gode arkiv-tips. Andreas begraves fra Kongsberg kirke 24. april 1802, angivelig 68 år gammel.

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Ikke svar på spørsmålet ditt, men Andreas J. Ulstrand er nevnt i denne boka:

https://www.nb.no/items/3f6d79e00369b11cfce38fc1f35e7152?page=241&searchText=Andreas Jonsen Ulstrand

 

Takk for respons:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Berit. Disse skiftene er jeg kjent med, siden jeg etter beste evne har gått gjennom kilder på Digitalarkivet for mulige spor etter Andreas Ulstrand og hans familiekrets. Har også gjort diverse søk på nb.no og andre steder, men har ikke lykkes med å finne frem til hans opphav. Det er noen indikasjoner på at han kan være født i Sverige, som nevnt i det første innlegget, men for å kunne prøve ut denne hypotesen, må jeg inn i svenske kilder. Og siden jeg har minimal erfaring med svensk genealogi, kunne jeg altså trenge noen tips om relevante online-arkiver i vårt naboland.

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen 24/7 1773 kalles Andreas for "Andreas Jônsõn Ulstrand Svendske":

SAKO, Kongsberg kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1769-1782, s. 339

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316620534 

 

Det fins en del personer med tilnavnet Svendske i kildene fra Kongsberg på 1700-tallet, og de jeg kjenner til er enten første- eller andregenerasjons innvandrere fra nabolandet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dag Thorsdalen skrev:

Ved vielsen 24/7 1773 kalles Andreas for "Andreas Jônsõn Ulstrand Svendske":

SAKO, Kongsberg kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1769-1782, s. 339

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316620534 

 

 

Der har jeg rett og slett oversett tilføyelsen "svendske". Lite oppmerksomt av meg -- og tusen takk til deg, Dag! Siden det ikke har vært mulig å spore ham bakover i norske arkiver, regner jeg med at han er førstegenerasjons innvandrer, og jeg kan konsentrere meg om svenske arkiver i fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Otto Martin Christensen skrev:

Siden det ikke har vært mulig å spore ham bakover i norske arkiver, regner jeg med at han er førstegenerasjons innvandrer, og jeg kan konsentrere meg om svenske arkiver i fortsettelsen.

 

Jeg finner ham ikke nevnt i noen av de mest aktuelle sølvverksmanntallene - av 1765 og 1771. Disse er imidlertid ikke fullstendige, særlig ikke det siste. En mulighet til å skaffe større visshet kan være kommunikantprotokollene for Kongsberg. Der er ofte personens opphavssted - evt. hvor vedkommende var kommet til Kongsberg fra - anført ved første altergang der. Men protokollene for årene umiddelbart forut for 1773 er ikke skannet, så de må du til Statsarkivet på Kongsberg for å få innsyn. Jeg har en magefølelse av at han var relativt nyankommen i 1773. Dermed vil neppe de ferskeste av de skannede protokollene fra midt på 1760-tallet og bakover være til særlig hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dag Thorsdalen skrev:

 

En mulighet til å skaffe større visshet kan være kommunikantprotokollene for Kongsberg. Der er ofte personens opphavssted - evt. hvor vedkommende var kommet til Kongsberg fra - anført ved første altergang der. Men protokollene for årene umiddelbart forut for 1773 er ikke skannet, så de må du til Statsarkivet på Kongsberg for å få innsyn. Jeg har en magefølelse av at han var relativt nyankommen i 1773. Dermed vil neppe de ferskeste av de skannede protokollene fra midt på 1760-tallet og bakover være til særlig hjelp.

 

 

Takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.