Gå til innhold
Arkivverket

Skifte på Edskerud i Nannestad 1796 - For hvem gjelder dette skifte?


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

På shiftekortet står det Jomfru Kiesten Margreth Hellevad.
https://www.digitalarkivet.no/sk11216061405403 

I skifteoverskrift står det

Afg: S:T:Frue Sg:v:Schlanbusch født v: Schestad

Men senere i skifte Jomfru Kiesten Margreth Hellevad.

For hvem gjelder skifte??
Folie 495a
https://www.digitalarkivet.no/sk20090202340819 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....blev paa g[aar]den Edskerud i Nannestad Hoved Sogn hvor S.T. Frue S. von Schlanbusch fød von Schestad boer, Registerings Forretning foretaget af samme steds ved Døden afg[angne] Jomfrue Kiesten Magrethe Hellevad...

Det kan ikkje vere tvil om at det er Kiesten skiftet gjeld. Ho har tydelegvis budd der på garden sidan 1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt snøblind her, – enig med deg Gunnar at selve skifteteksten er som du sier, men ‹firkanten› til venstre sier da vitterlig:

 

«Skifteforretning paa Edskerud i Nanestad efter Afgn:[min uthevning] S: T: Frue Sg: v: Schlanbusch fød v: Schestad, begyndt dend 8 Januarii 1796 og sluttet 20 Octbr 1798»

 

Så jeg forstår jo trådstartes forvirring.

 

Har ikke lest hele skiftet, men siden det varer i over ett og et halvt år (!), kan det tenkes at det er to skifter som ‹flettes sammen›? Dvs. begynner med Kiesten Margrethe Hellevads bortgang og siden fortsetter med Fru v: Schlanbusch sin ditto?

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Even Stormoen skrev:

Mulig jeg er litt snøblind her, – enig med deg Gunnar at selve skifteteksten er som du sier, men ‹firkanten› til venstre sier da vitterlig:

 

«Skifteforretning paa Edskerud i Nanestad efter Afgn:[min uthevning] S: T: Frue Sg: v: Schlanbusch fød v: Schestad, begyndt dend 8 Januarii 1796 og sluttet 20 Octbr 1798»

 

Så jeg forstår jo trådstartes forvirring.

 

Har ikke lest hele skiftet, men siden det varer i over ett og et halvt år (!), kan det tenkes at det er to skifter som ‹flettes sammen›? Dvs. begynner med Kiesten Margrethe Hellevads bortgang og siden fortsetter med Fru v: Schlanbusch sin ditto?

 

Jeg antar at kopisten som har ført skiftet inn i protokollen, ikke har oppfattet hva han faktisk har kopiert. I boksen med sammendrag har han skrevet inn det første navnet som nevnes i skiftebrevet, men det navnet er - som påpekt allerede - kun en del av "adressen" til personen som det faktisk ble skiftet etter, nemlig Kirsten Margrete Hellevad.

 

En skifteprotokoll er en annenhånds kilde, i den forstand at den inneholder avskrifter av skiftebrev. Det må rett som det var ha skjedd at detaljer i skiftebrev ble skrevet av feil, og noen ganger kan slike feil - f.eks. en uteglemt arving - forkludre vår forståelse av skiftet. I dette tilfellet er det kopistens ekstrakt som har blitt feil. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.