Gå til innhold
Arkivverket

Vielser Bratsberg sogn, Strinda prgj. 1926 ?


Norma Hübenbecker
 Del

Recommended Posts

Jeg finner ikke scannet kirkebok for vielser i Bratsberg sogn for perioden 1925-1928. 

Jeg leter etter et bryllup som ble feiret 28.12.1926 i Bratsberg. Om selve vielsen ble foretatt samme dag/samme sted vet jeg ikke sikkert. 

Finnes oppføringer for denne perioden, og om de ikke er scannet er det et sted man kan henvende seg for å få opplysninger om en evt vielse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at det ikke er innført vielser for dette året i kirkeboken. Det er tydelig at dette er et lite sogn og det er svært få vielser i året. Det kan tyde på at det kanskje ikke har vært vielser i Bratsberg dette året. 

Da må de været viet et annet sted. Hvor dette kan være vet jeg ikke. Du må rett og slett bla litt rundt i andre kirkebøker i området. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det gjelder Hilma Øyan,f.1894 Stjørdal og Peder Dahlen,f.1899 Bratsberg.

 

Det har blitt funnet dette : -" 

"Stjørdalingen" 23.12.1926: ".... feires 4de juledag på Bratsberg i Strinda av frk. Hilma Øyan, Stjørdal, og lærer Peder Dahlen, Bratsberg, Strinda"
 
"Nidaros" 23.12.1926: "Hilma Oyom, datter av avdøde malermester Johan Øyan og hustru, Stjørdal, og lærer Peder Dahlen, sønn av gårdbroker Ole Dahlen og hustru, Bratsberg."  
Hele teksten har ikke vært å få frem.
 
Vi har lett i alle sokn i Strinda, Trondheim og Nedre Stjørdal. Jeg har også lett i Klæbu sogn/prgj, som ser ut til å være nabo til Bratsberg sogn.  Brudebildet er tatt av en Trondheimsfotograf , men fotografens kone er brudgommens halvsøster, så selve bildet kan være tatt der bryllupet ble feiret. Arkivverket har sjekket Sorenskriver/byfogd for Trondheim og Strinda for meg uten funn. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av annonsen at det står:- inngåes 4de juledag av frk. Hilma Øyom,datter av avdøde malermester Johan Øyan og hustru,Stjørdal,og lærer Peder Dahlen,sønn av gårdbroker Ole Dahlen og hustru,Bratsberg.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Norma Hübenbecker skrev:

Vi har lett i alle sokn i Strinda, Trondheim og Nedre Stjørdal. Jeg har også lett i Klæbu sogn/prgj, som ser ut til å være nabo til Bratsberg sogn.  Brudebildet er tatt av en Trondheimsfotograf , men fotografens kone er brudgommens halvsøster, så selve bildet kan være tatt der bryllupet ble feiret. Arkivverket har sjekket Sorenskriver/byfogd for Trondheim og Strinda for meg uten funn. 

 

Her er det god grunn til å tro at klokkerboka for Bratsberg sokn - av uviss årsak - ikke er et fullstendig duplikat av ministerialboka. Ministerialboka oppbevares sannsynligvis fremdeles på prestekontoret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ser av annonsen at det står:- inngåes 4de juledag av frk. Hilma Øyom,datter av avdøde malermester Johan Øyan og hustru,Stjørdal,og lærer Peder Dahlen,sønn av gårdbroker Ole Dahlen og hustru,Bratsberg.

Da er antagelig 28.12. vielsesdagen. Spørsmålet er bare om det var i Bratsberg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Norma Hübenbecker skrev:

Så da kan jeg kanskje prøve prestekontoret der direkte og forhøre meg om den tidsperioden ? 

 

Ja, jeg ville forsøkt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.