Gå til innhold
Arkivverket

Thorbjørn «PYS» Svensen


Bjørn Kristian Hjemdal
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe?

Jeg er på jakt etter navn og fødselsår til foreldrene til tegner og fanemaler Thorbjørn «PYS» Svensen født 27. september 1938 i Kristiansand. Han døde i Bergen 2001.

 

Endret av Bjørn Kristian Hjemdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bjørn Kristian Hjemdal skrev:

Kan noen hjelpe?

Jeg er på jakt etter navn og fødselsår til foreldrene til tegner og fanemaler Thorbjørn «PYS» Svensen født 27. september 1938 i Kristiansand. Han døde i Bergen 2001.

 

Grunnet sperrefrist er det ikke mulig å finne dåpen hans.

Tips!

Kan være lurt å ta bort navnet til kona.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Norsk Lysingsblad 07.08.1962 gifter ekspeditør Thorbjørn Svensen, Kristiansand, seg hos Sognepresten i Lund. Ifølge Norsk lysingsblad 15.09.1969 gifter tegner Thorbjørn Svensen, Kristiansand, seg i Byretten i Kristiansand. Kan ikke se at noen av protokollene er tilgjengelig i Digitalarkivet.

 

Mvh Ragnhild Brænd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var sannelig ikke enkel. Det er vel flere mulige veier å gå, deriblant:

 

- Lokalisere graven til Thorbjørn Svensen og få kirkeverge til å formidle kontakt med fester

- Spore opp ektefellene - også den første kona synes å ha giftet seg omigjen og står i telefonkatalogen - for å få mer informasjon den veien

- Hvis fanemalekunsten skyldes en viss militær interesse kan det jo ha sitt utspring i fars krigsinnsats. Det å lete etter passende kandidater med navn Svensen på Sørlandet og deretter lete etter dødsannonsene hvor Thorbjørn forhåpentligvis vil dukke opp i en av dem kan være en lang (men tungrodd!) vei å gå ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en avisartikkel var han fra Nedre Lund i Kristiansand. I følge samme artikkel var han i slekt med Gustav Vigeland. Det står også at han reiste til USA som 17-åring og gikk inn i US Army. Det er flere Svensen i adressebøkene for Kristiansand på 40- og 50-tallet. Har sjekket dødsannonsene til de fleste av disse uten å finne en Thorbjørn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne muligheten (slektskapet) synes å være veldig kronglete. Thorbjørn kan så langt jeg kan se ikke være etterkommer av en av Gustavs  søsken eller halvsøsken. Halvbroren August dro til USA, Julius er jeg usikker på. Står kanskje noe i Tone Wiborgs biografi? Gustavs mor Anna var enebarn (?). Faren Elæsius er registrert med én søster, Karen Guline Thorsdatter, f. 5. januar 1838. Hun bodde sammen med broren i 1865. Hva skjedde så med henne? Var det flere søsken? Hvis hun ikke fikk barn, må man ev. gå til Gustavs besteforeldre og lete etter etterkommere av deres søsken. Kronglete og tidkrevende arbeid. Noen som har jobbet med slektskretsen tidligere?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker egentlig ikke å kuppe Bjørns tråd, men en kort fortsettelse av Vigeland-sporet: Julius Thorsen Vigeland hadde minst tre barn med Berntine Brannsnes, deriblant Arthur, Anker og Jenny. Hadde Julius også en sønn som het Julius? Driver og knoter med iPad og iPhone akkurat nå, ellers hadde jeg sørget for lenker til diverse kilder. Men ifølge «Strandstedet Snig» s. 254 var Jenny gift med Teddy Tjøm. Så kan det være et fjerde eller femte barn gift Svendsen. Alternativt er Svendsen–Vigeland-forbindelsen mye lenger unna ...

 

DTH

 

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå av bygdeboken for Sør-Audnedal at Julius og Berthine kun hadde barna Arthur, Anker og Jenny. Så da må vi lenger ut i slektskretsen for å finne (mulig) kobling. Uansett er det vel enklere måter å finne navnene på Thorbjørn foreldre, som jeg har vært inn på tidligere.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 20.40, Dag T. Hoelseth skrev:

Denne muligheten (slektskapet) synes å være veldig kronglete. Thorbjørn kan så langt jeg kan se ikke være etterkommer av en av Gustavs  søsken eller halvsøsken. Halvbroren August dro til USA, Julius er jeg usikker på. Står kanskje noe i Tone Wiborgs biografi? Gustavs mor Anna var enebarn (?). Faren Elæsius er registrert med én søster, Karen Guline Thorsdatter, f. 5. januar 1838. Hun bodde sammen med broren i 1865. Hva skjedde så med henne? Var det flere søsken? Hvis hun ikke fikk barn, må man ev. gå til Gustavs besteforeldre og lete etter etterkommere av deres søsken. Kronglete og tidkrevende arbeid. Noen som har jobbet med slektskretsen tidligere?

 

DTH

Kommentaren om Karen Guline bør jeg nok ikke la bli stående uten oppfølging. Det var en kjapp og overfladisk kommentar gitt i en 5-minutter.

 

Bygdeboken for Sør-Audnedal oppgir 11 barn til Thor Olsen Ramsdalen, d. 1860 og Elisabeth Olsdatter Lone, d. 1875. Elæsius, f. 1835 (far til Theodor, Gustav, Emanuel, Julius, Edvard og August) er da nr. 9, Karen Guline nr. 10 (f. 1838) og yngstedatter Nicoline nr. 11 (f. 1842). Med forbehold om mangler i bygdeboken, selvsagt. Sistnevnte Nicoline er (også) interessant fordi hun ble gift med Aanen Tobiassen Osestadstrand, og de ble foreldre til blant andre Andrea Mathilde (1873-1940), som var gift med Nils Nilsen Vigeland (1865-1961), som blant andre hadde sønnen billedhugger Arne Nikolai Vigeland (1900-1983). Selvsagt ingen ukjent opplysning, men greit å nevne forbindelsen mellom Gustav, Emanuel og Arne (Andrea Mathilde var kusine til Gustav og Emanuel).

 

Av Elæsius Thorsens søsken ble i hvert fall 5 gift, så det kan være mange etterkommere her, og som Thorbjørn Svensen ev. kan stamme fra. Lurer litt på hvordan trådstarter jobber med dette nå?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
3 timer siden, Fridacjoh skrev:

Pys, eller Thorbjørn er min farfar. Har dessverre ingen svar, men gjerne si ifra om du har funnet det ut.

Jeg har ikke sett noe mer på dette siden høsten 2018. Vet ikke om trådstarter har kommet noe videre heller ... Du har ikke navnene på Thorbjørns foreldre?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.