Gå til innhold
Arkivverket

Bruk av familienavn på 1700-tallet ? Ursin-slekten.


Norma Hübenbecker
 Del

Recommended Posts

En 3 x tipp-oldefar har navnet Michel Jensen Ursin. Alt jeg vet er at han og konen, Elen Jensdatter Moe, døper tre barn i Nidaros domkirke mellom 1783 -87.

Hvor de kommer fra , hvor de ble gift og hvor første barn er døpt er ukjent. Ved folketellingen 1801 bor kone og barn i Vågan prgj.,Nordland. Og konen er blitt enke og gift på nytt. Barna bruker også Ursin som familienavn. 

 

Jeg vet ikke om Ursin navnet kommer fra hans far eller fra hans mor.  Det jeg lurer på er om man også tok slike familienavn om man hadde f.eks jobbet for en Ursin familie ? 

Folk tok jo av og til stedsnavn for gårder de jobbet på, men gjorde man det med familienavn som tydeligvis fulgte i generasjoner ? 

Spørsmålet er : Kan jeg regne med at han er av Ursin-slekt når han bruker Ursin navnet eller er det usikkert ? 

(Og,ja, jeg har funnet flere Michel Ursin, men ingen bevis for hvem av dem han er). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Samme folka nevnt her.

 

Vet det, men det gir ikke svar på hva som var vanlig for bruk av familienavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Ditt tema mangler lenker.  🙂

 

 

Hva skulle jeg lenke til når det bare var et spørsmål om skikk og bruk av navn på 1700-tallet ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Norma Hübenbecker skrev:

 

Hva skulle jeg lenke til når det bare var et spørsmål om skikk og bruk av navn på 1700-tallet ? 

 

 

Det er vel alltid greit med kildehenvisninger,så lenge man har nevnt hendelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret er vel at det var ingen reglar for etternamn på 1700-talet. 

 

Folk tok etternamn frå far eller mo si side, og eg har òg sett fleire døme på at etternamn gjenbrukt som mellomnamn ved oppatkalling har blitt til etternamn att for folk som ikkje nødvendig vis var i slekt med dei opprinnelege brukarane av namnet. Å ta etternamnet til nokon ein jobba for har eg ikkje sett døme på, men å t.d. døype barn med eit slik etternamn som mellomnamn kunne jo skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to Ursin slekter i Norge. Den ene stammer fra en prest i Lofoten området. Han het egentlig Bjørnsen, men latiniserte det til Ursin.

Den andre slekten stammer fra Møn i Danmark. Laurids Nielsen Ursin (07 okt 1698) død På Ullensaker 1763. Han og sønnen var musikere og organister. Hans sønn Niels Larsen Ursin (1728-1797 Ullensaker) var organist ved, først Eidsvoll kirke som brandt ned. Flyttet så over til Ullensaker og bodde der reste av livet. To ekteskap: Maren Clasdatter 2 barn og Maren Guldbrandsdatter 4 barn. Alle guttene ble musikere.

Jarle Selmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et interessant dokument her fra mai 1788 i Trondheims pantebok nr. 9 vedr. Michel Jensen Ursins kone Elen Jensdatter Ursins skjøte til Ole Sæter:  "Da min Mand Jægt-Styrmand Michel Jensen Ursin er bortreist til Nordlandene, hvor han nu har etablert sig, og ei kommer her tilbage…" https://www.digitalarkivet.no/tl20080328680219

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2018 den 23.39, Leif Johannessen skrev:

Et interessant dokument her fra mai 1788 i Trondheims pantebok nr. 9 vedr. Michel Jensen Ursins kone Elen Jensdatter Ursins skjøte til Ole Sæter:  "Da min Mand Jægt-Styrmand Michel Jensen Ursin er bortreist til Nordlandene, hvor han nu har etablert sig, og ei kommer her tilbage…" https://www.digitalarkivet.no/tl20080328680219

 

Oi, den har jeg ikke sett før ! Tusen takk ! At han var jækt-styrmann er også ny opplysning for meg. Gir jo et slags yrke jeg ikke har funnet før.  Lurer på hva det betyr at han "ei kommer tilbake" ? Tusen takk. All ny info er forhåpentligvis et skritt videre for å finne ut hvem han var.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må vel regne med at Michel har flyttet og etablert seg nordpå et sted, trolig i Lofoten siden Elen senere blir gift med Jon Larsen, Hopen.

 

Jektstyrmann var den som førte en jekt, for eksempel nordlandsjekt fra Lofoten til Bergen. Michel må trolig ha hatt en familiebakgrunn som gjorde denne profesjonen naturlig for ham. Den som eide en jekt ble kalt jektskipper.

 

I 1798 startet skifte etter en Svend Jensen Ursin, boende på Sørland på Værøy. Han måtte være noe tilårskommen siden han hadde en sønnedatter på 20 år. Han oppgis å være jektskipper. Jeg ser ikke noe som tilsier at han er Michels bror, men det er kanskje likevel et spor som bør følges videre. https://www.digitalarkivet.no/sk20090302730073

 

I skiftet etter Jon Larsen står det noe til slutt som jeg ikke helt klarer å tyde, men som ser ut til å bety at en Hans Angel aktet å inngå ekteskap med enken Elen Moe. Om dette i så fall ble noe av, vet jeg ikke. https://www.digitalarkivet.no/sk20090302730209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leif Johannessen skrev:

Vi må vel regne med at Michel har flyttet og etablert seg nordpå et sted, trolig i Lofoten siden Elen senere blir gift med Jon Larsen, Hopen.

 

Jektstyrmann var den som førte en jekt, for eksempel nordlandsjekt fra Lofoten til Bergen. Michel må trolig ha hatt en familiebakgrunn som gjorde denne profesjonen naturlig for ham. Den som eide en jekt ble kalt jektskipper.

 

I 1798 startet skifte etter en Svend Jensen Ursin, boende på Sørland på Værøy. Han måtte være noe tilårskommen siden han hadde en sønnedatter på 20 år. Han oppgis å være jektskipper. Jeg ser ikke noe som tilsier at han er Michels bror, men det er kanskje likevel et spor som bør følges videre. https://www.digitalarkivet.no/sk20090302730073

 

I skiftet etter Jon Larsen står det noe til slutt som jeg ikke helt klarer å tyde, men som ser ut til å bety at en Hans Angel aktet å inngå ekteskap med enken Elen Moe. Om dette i så fall ble noe av, vet jeg ikke. https://www.digitalarkivet.no/sk20090302730209

Takk for forklaringen på forskjellen mellom jektskipper og jektstyrmann! Det er flere i Ursinslekten som det står jækteier/jæktskipper på. Svend Jensen Ursin fra Værøy er en av de jeg har lurt på kan være en bror. Han tok Ursin navnet visstnok rundt samme tid som andre Ursin i Buksnes, Lofoten, uten at jeg ennå har funnet slektskapet. Eller sett andre finne det. Vet det er flere etterkommere etter Michel som leter etter hvem han var. Foreldrene til Svend var Jens Nielsen Hage og Berith Jørgensdatter Mejer. Michels eneste sønn med Elen het Daniel, noe jeg tror kan være et navn fra slekten,men kanskje Elens slekt. Det er noe info i Tinglysningen fra Trondheim som kan være spor videre, så tusen takk for at du fant det ! 

Jeg har sett i skiftet at Hans Angell gir uttrykk for at han ønsker å gifte seg med enken, men ved hennes død i 1809 oppgis hun å være enke etter Jon Larsen, så tror ikke det ble noe ekteskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Oppfølging til egen # 14. Gjelder åpenbart Ursin, Ullensaker, neppe relevant for trådstarters tema.

 

DTH

Stemmer. Har sjekket den boken. Og det er ikke Ursin slekten fra Lofoten.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som måtte være interessert i fam. Ursin fra Lofoten og deres etterkommere: En Ursin-familie (fam 1929)er   nevnt i  "Folk og slekt i gamle Trondenes" av Bjørkenes og Jensen: Mikkel Ursin (1719-1811) født i Lofoten, død i Sørvik i  Trondenes. Gift 1751 med Dorte Brønlund Mathiasdatter Trane (1728-1784). Opplysninger i Trondenes bygdebok (Trygve Lysaker, opptrykk 1978): Her er en lensmann Michael Ursin nevnt som oppsitter på halve Sørvik (medregnet Sørvikmark). Han fikk kongeskjøte 1.4.1772. Her står det også om den ovenfor nevnte Michael Ursin (1719-1811)  gift med Dortea Brønlund. Sitat: "Michael hadde sin slekt i Lofoten, og ble stamfaren for den store Ursin-grenen i Trondenes". 

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Svend Jensen blir døpt fra Hag i Hol og dpt. 16 sønd. etter trinit (5/10) 1732  Hans foreldre var Jens Nielsen og Berith Jørgensdatter Mejer (d. 1773). Hans faddere var: Lars Jonsen Jerstad, Bjørn Ursin, Erich Christens. Hag, Martha Ursin, Ahlet Grøn Lilleidet. Mest sannsynlig var dette jægteskipper og lensmann på Værøy Svend Jensen Ursin. Foreldrene bodde på Jerstad i 1773. Antagelig var det faren Jens Nielsen af Reine som de fant omkom 11/12-1777

 

Svend hadde følgende søsken nevnt i kb., Juliana 1734 Sandsund, Niels Jørgen 1735 Sandsund, Anniken 1737 Sandsund og Martha 1740 Ramsvik.

 

Svend blir nevnt hos Börje Jonsson http://trekilen.com/slekt/toril201807k/sida7/h____a0t.htm evt samme person http://trekilen.com/slekt/toril201807k/sida5/h____8wn.htm

Se debatt på slektsforum og her på digitalarkivet gml forum 

 

Skifteekstrakt etter Berith Jørgensdatter Mejer 10/7/1773 nevner mannen Jens Nielsen og barna Svend, Nils, Anniken og Martha. Ingen sønn som heter Michel.

 

Mvh

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2018 den 20.41, Anita Aamo skrev:

For de som måtte være interessert i fam. Ursin fra Lofoten og deres etterkommere: En Ursin-familie (fam 1929)er   nevnt i  "Folk og slekt i gamle Trondenes" av Bjørkenes og Jensen: Mikkel Ursin (1719-1811) født i Lofoten, død i Sørvik i  Trondenes. Gift 1751 med Dorte Brønlund Mathiasdatter Trane (1728-1784). Opplysninger i Trondenes bygdebok (Trygve Lysaker, opptrykk 1978): Her er en lensmann Michael Ursin nevnt som oppsitter på halve Sørvik (medregnet Sørvikmark). Han fikk kongeskjøte 1.4.1772. Her står det også om den ovenfor nevnte Michael Ursin (1719-1811)  gift med Dortea Brønlund. Sitat: "Michael hadde sin slekt i Lofoten, og ble stamfaren for den store Ursin-grenen i Trondenes". 

 

Kjenner til det , men det er ikke min Michel Ursin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Michael Moum skrev:

En Svend Jensen blir døpt fra Hag i Hol og dpt. 16 sønd. etter trinit (5/10) 1732  Hans foreldre var Jens Nielsen og Berith Jørgensdatter Mejer (d. 1773). Hans faddere var: Lars Jonsen Jerstad, Bjørn Ursin, Erich Christens. Hag, Martha Ursin, Ahlet Grøn Lilleidet. Mest sannsynlig var dette jægteskipper og lensmann på Værøy Svend Jensen Ursin. Foreldrene bodde på Jerstad i 1773. Antagelig var det faren Jens Nielsen af Reine som de fant omkom 11/12-1777

 

Svend hadde følgende søsken nevnt i kb., Juliana 1734 Sandsund, Niels Jørgen 1735 Sandsund, Anniken 1737 Sandsund og Martha 1740 Ramsvik.

 

Svend blir nevnt hos Börje Jonsson http://trekilen.com/slekt/toril201807k/sida7/h____a0t.htm evt samme person http://trekilen.com/slekt/toril201807k/sida5/h____8wn.htm

Se debatt på slektsforum og her på digitalarkivet gml forum 

 

Skifteekstrakt etter Berith Jørgensdatter Mejer 10/7/1773 nevner mannen Jens Nielsen og barna Svend, Nils, Anniken og Martha. Ingen sønn som heter Michel.

 

Mvh

Michael

Kjenner til familien, men siden de ikke har en sønn som heter Michel så kan det ikke være en aktuell familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michel Jensen Ursins skjøte til Isach Dahl hvor han i 1786 "sælger, skiøder og avhender, den anden ejede halvpart av Baugsejl Jægten Fortuna kaldet…"  https://www.digitalarkivet.no/tl20080328680142

 

Det ser altså ut til at han har eid en jekt - eller snarere en jakt - ved navn Fortuna. Det ser ikke ut til å ha dreiet seg om en tradisjonell nordlandsjekt som vanligvis kun hadde råseil. Noen her kan kanskje tyde teksten bedre enn meg. Og evt. si noe om skuta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.