Gå til innhold
Arkivverket

Mangel på folkeskikk


Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

1 time siden, SveinA skrev:

Gjelder ikke Arkivverkets egen "Personvernerklæring" i dette forum ?

 

 

Jo, den gjelder, det gjør også ordensreglene for debattene her. Fra personvernerklæringen:

 

"Deltaking i debattfora på Digitalarkivet krev registrering av namn og e-postadresse. Me vil vite kven du er, og namnet ditt blir og synleg saman med debattinnlegg. E-postadressen blir ikkje synleg for andre enn Arkivverkets moderatorar. Me gjer deg merksam på at namn og debattinnlegg vil kunne finnast igjen i søkemotorar. Det er ikkje satt noka grense for kor lenge debattinnlegg blir lagra."

https://www.arkivverket.no/om-oss/hva-er-arkivverket/personvernerklaering

Ordensregler for debattene (som forøvrig alle må bekrefte at de har lest når de registrerer seg):

https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

Jeg vil ikke mene så mye om hva som er "greit" eller ikke i denne sammenhengen (for meg holder det f.eks. med fullt navn i signaturen), men det er ingen tvil om hva ordensregler og personvernerklæring tilsier. Det er vel strengt tatt også en uting at medlemmene her tilpasser regler etter eget forgodtbefinnende, det er vel nettopp det som skaper diskusjoner som dette. 

Endret av Inger Karin Haarbye
  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SveinA skrev:

 

Hvorfor i all verden trekker du meg frem som et eksempel ? 🐵

Av personvern hensyn vil ikke jeg ha mitt navn eksponert for all verdens søkemotorer som finnes på nettet.Mvh SveinA

Fordi du var nære for handen som det heter.😊

Google dit fulle navn. Jeg tror du finner masse info om deg selv allerede. Telefon registere., skattelister o.s.v.

 

1 time siden, SveinA skrev:

Gjelder ikke Arkivverkets egen "Personvernerklæring" i dette forum ?

 

Det er Arkivverket som har laget reglementet. Derfor ber jeg deg ta dette opp med dem.

Vi følger bare  dagens reglement . Der står det fult visningsnavn!

Det er hjelper her som ikke vil hjelpe brukere som ikke har fult visningsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Fordi du var nære for handen som det heter.😊

Google dit fulle navn. Jeg tror du finner masse info om deg selv allerede. Telefon registere., skattelister o.s.v.

 

Det er Arkivverket som har laget reglementet. Derfor ber jeg deg ta dette opp med dem.

Vi følger bare  dagens reglement . Der står det fult visningsnavn!

Det er hjelper her som ikke vil hjelpe brukere som ikke har fult visningsnavn.

 

Jeg opplever ditt innlegg som et angrep på person i mangel på gode argumenter, "ta spilleren, glem ballen".

 

Jeg kjenner ikke trådstarter, men kanskje slike angrep kan være en årsak.

 

ALLE mine innlegg er signert med fullt navn, i motsetning til deg som bruker forkortelser.

 

Hentet fra Arkivverkets "personvilkår": https://www.arkivverket.no/om-oss/hva-er-arkivverket/personvernerklaering

 

Digitalarkivet

Normal bruk av Digitalarkivet (digitalarkivet.no) krev ikkje registrering, men systemansvarlig vil kunne lese av IP-adressa frå den nytta dataeininga. Nettstaden nyttar informasjonskapslar . Me nyttar informasjonskapslar for å kunne gi deg ei god teneste. Du kan skru av informasjonskapslar, men då kan noko funksjonalitet gå tapt. Du vil heller ikkje få tilgang til materiale som krev innlogging. Passord eller andre personlege opplysningar blir ikkje lagra i informasjonskapslane.

Deltaking i debattfora på Digitalarkivet krev registrering av namn og e-postadresse. Me vil vite kven du er, og namnet ditt blir og synleg saman med debattinnlegg. E-postadressen blir ikkje synleg for andre enn Arkivverkets moderatorar. Me gjer deg merksam på at namn og debattinnlegg vil kunne finnast igjen i søkemotorar. Det er ikkje satt noka grense for kor lenge debattinnlegg blir lagra.

Som registrert brukar får du mogelegheit til å lagre enkelte personlege innstillingar. Å vere registrert brukar er òg eit krav om du skal kunne få digital tilgang til skanna arkivmateriale som ikkje er fritt tilgjengeleg for alle. Kva tilgangar du har og har hatt, blir lagra saman med namnet og e-postadressen din.

 

Endret av SveinA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved registrering i forumet som ny bruker, møtes en med rubrikken 'Visningsnavn'. Når bortimot halvparten av nye brukere skriver noe annet enn eget navn i denne rubrikken, blir det tydelig at problemet har en strukturell årsak. Se:

Anmodning til Digitalarkivet om å endre registreringsskjemaet for nye brukere

Av Anne-Lise Hansen, September 5
 
 
  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ellers vil jeg ønske Lene Benedicte alt godt og håper at hun snart kommer tilbake i forumet. 😊 Enhver kan vel kjenne seg igjen i at en kan bli fryktelig frustrert og såret av og til og da hjelper det ofte å ta en pause, som hun har gjort. Tror ikke vi skal ta innlegget hennes til inntekt for verken det ene eller det andre eller kreve noen utdyping. 

 

God bedring. 🌷

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 5
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Fordi du var nære for handen som det heter.😊

Google dit fulle navn. Jeg tror du finner masse info om deg selv allerede. Telefon registere., skattelister o.s.v.

 

Det er Arkivverket som har laget reglementet. Derfor ber jeg deg ta dette opp med dem.

Vi følger bare  dagens reglement . Der står det fult visningsnavn!

Det er hjelper her som ikke vil hjelpe brukere som ikke har fult visningsnavn.

 

Takk for beklagelse sendt som PM, det er jeg glad for og kan leve godt med.

 

Jeg vil likevel understreke at når jeg FEILAKTIG blir trukket frem som eksempel på REGELBRUDD, finner jeg det riktig å reagere så kraftig jeg kan.

 

Igjen;

Det står ingenting i noe som helst reglement at å trykke "liker" og "ikke liker" krever fullt "visningsnavn", når det gjelder innlegg derimot har disse siden mitt første innlegg i 2005 vært fulgt av fullt navn som signatur.

 

 

 

Endret av SveinA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dei fleste av oss er signatur greit nok (trass i at ein ikkje ser den når ein brukar mobilen). Men REGELVERKET seier at det skal brukast fullt namn som VISNINGSNAMN. Du må kunne leve med at dette blir nemnt, og er du ueinig i regelverket er det Arkivverket som er rett adresse for frustrasjonen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SveinA skrev:

Jeg vil likevel understreke at når jeg FEILAKTIG blir trukket frem som eksempel på REGELBRUDD, finner jeg det riktig å reagere så kraftig jeg kan.

 

Igjen;

Det står ingenting i noe som helst reglement at å trykke "liker" og "ikke liker" krever fullt "visningsnavn", når det gjelder innlegg derimot har disse siden mitt første innlegg i 2005 vært fulgt av fullt navn som signatur.

 

Som jeg sa, så har ikke jeg noe problem med at fullt navn kun vises i signaturen. Jeg tror mange her har godtatt dette. Men - det er ingen tvil om at det er regelbrudd, så jeg forstår ikke at det er noe å protestere på. Det må være lov å nevne det. I ordensreglene for debattene, som jeg la lenke til over, står det tydelig:

"Du må registrere deg før du deltar i diskusjonene. Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn. Husk å oppdatere e-postadressen hvis du skifter adresse."

Dette med å trykke "liker" og "ikke liker" forstår jeg ikke hvorfor du trekker frem her. Du får ikke "trykket" på disse uten å være innlogget som bruker/medlem på forumet, og  reglene her har du jo godtatt når du registrerte deg.

Da tar jeg samtidig med en lenke for hvordan man endrer visningsnavn, for som det står også der:

"
For å delta i debattene krever vi at alle opptrer med fullt navn. Det bidrar til å holde diskusjonene seriøse. Her får du vite hvordan du endrer visningsnavnet ditt".

Og jeg er helt enig, det å følge reglene for forumet, så bidrar men til å holde debattene seriøse. Det ser vi jo nettopp her.


https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Inger Karin Haarbye skrev:

 

Som jeg sa, så har ikke jeg noe problem med at fullt navn kun vises i signaturen. Jeg tror mange her har godtatt dette. Men - det er ingen tvil om at det er regelbrudd, så jeg forstår ikke at det er noe å protestere på. Det må være lov å nevne det. I ordensreglene for debattene, som jeg la lenke til over, står det tydelig:

"Du må registrere deg før du deltar i diskusjonene. Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn. Husk å oppdatere e-postadressen hvis du skifter adresse."

Dette med å trykke "liker" og "ikke liker" forstår jeg ikke hvorfor du trekker frem her. Du får ikke "trykket" på disse uten å være innlogget som bruker/medlem på forumet, og  reglene her har du jo godtatt når du registrerte deg.

Da tar jeg samtidig med en lenke for hvordan man endrer visningsnavn, for som det står også der:

"
For å delta i debattene krever vi at alle opptrer med fullt navn. Det bidrar til å holde diskusjonene seriøse. Her får du vite hvordan du endrer visningsnavnet ditt".

Og jeg er helt enig, det å følge reglene for forumet, så bidrar men til å holde debattene seriøse. Det ser vi jo nettopp her.


https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name 

 

Når du skriver: "Dette med å trykke "liker" og "ikke liker" forstår jeg ikke hvorfor du trekker frem her",  viser det at du åpenbart ikke har satt deg inni hvordan min innblanding i denne tråden startet.

Endret av SveinA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, SveinA skrev:

Av personvern hensyn vil ikke jeg ha mitt navn eksponert for all verdens søkemotorer som finnes på nettet.

 

I tillegg til at mine innlegg i dette forum viser fullt navn som signatur i alle posteringer, vil du med et enkelt tastetrykk på "SveinA" få den informasjonen du trenger.

"Signaturen" vises kun for innloggede medlemmer, noe som passer meg utmerket. 

 

 

Sitat: "Når du skriver: "Dette med å trykke "liker" og "ikke liker" forstår jeg ikke hvorfor du trekker frem her",  viser det at du åpenbart ikke har satt deg inni hvordan min innblanding i denne tråden startet."

 

Vel, sitatet øverst var så vidt jeg kan se ditt første utspill i tråden, den avklarer tydelig at det passer deg utmerket å se bort fra forumets regler. Som mange andre har sagt: Ta dette opp med Arkivverket, det er de som har laget reglene. 

Endret av Inger Karin Haarbye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Inger Karin Haarbye skrev:

 

Vel, det var så vidt jeg kan se ditt første utspill i tråden, den avklarer tydelig at det passer deg utmerket å se bort fra forumets regler. Som mange andre har sagt: Ta dette opp med Arkivverket, det er de som har laget reglene. 

 

Jeg har ingen problemer med Arkivverkets regler slik de praktiseres i dag, så jeg har ikke behov for å endre disse.

 

"Klikken" ønsker tydeligvis et strengere "nazi-regime" på dette forumet for dermed å kunne fjerne uønskede.

Det oppstår stadig emner/tråder hvor det raskt viser seg at nå kommer "klikken" å tar deg......., i mitt tilfelle hvor jeg trykket "liker" på et innlegg i gjeldende tråd "uten fullt visningsnavn".

Dårlig markedsføring vil jeg kalle det, og lite egnet for å tilføre nye medlemmer.

 

Har ellers en strålende dag, "wake up, smell the coffee". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du vil la det midterste avsnittet ditt bli stående? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SAO skrev:

 

Jeg har ingen problemer med Arkivverkets regler slik de praktiseres i dag, så jeg har ikke behov for å endre disse.

 

"Klikken" ønsker tydeligvis et strengere "nazi-regime" på dette forumet for dermed å kunne fjerne uønskede.

Det oppstår stadig emner/tråder hvor det raskt viser seg at nå kommer "klikken" å tar deg......., i mitt tilfelle hvor jeg trykket "liker" på et innlegg i gjeldende tråd "uten fullt visningsnavn".

Dårlig markedsføring vil jeg kalle det, og lite egnet for å tilføre nye medlemmer.

 

Har ellers en strålende dag, "wake up, smell the coffee". 

 

 

Fyrst skriv du at du ikkje har noko problem med reglane. Så skriv du at du har problem med at nokon minner deg på kva reglane seier.

 

Det er greit at du ikkje likar reglane, men det må også vere greit at det blir nemnt når du ikkje følgjer reglane. Sidan du har namnet i visningsnamnet blir dette eit dårleg eksempel og ei avsporing av debatten, og "nazi-klikken" din har sagt at ein har ingen problem med at du har namnet i signaturen i staden for som visningsnamn. Men du må finne deg i at det blir påpeika kva reglane seier, og reaksjonane dine på dette har no gjort at debatten har spora heilt av.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt å holde meg unna denne debatten, men siden jeg er en av brukerne fra den tiden Digitalarkivet så dagens lys, så føler jeg kanskje det er vanskelig å tie.

Jeg er definitivt en av de glade amatører, som i starten av min hobby nok hadde langt mer behov for hjelp, enn hva jeg selv kunne bidra med i andres tema.

Og selv etter alle disse årene hender det at jeg glemmer å sjekke om jeg har hatt et tilsvarende tema tidligere, eller å opplyse om alt jeg har av informasjon. At noen da påpeker dette eller legger inn lenker til tidligere debatter jeg har hatt, synes jeg er helt på sin plass.

 

Her i disse forumene er der kjøreregler som administratorene har laget. De skal følges som andre lover og regler i samfunnet, men jeg ser jo daglig i ulike sammenhenger at så ikke skjer. Det henger sammen med en utvikling i samfunnet som stadig blir mer egoistisk.

 

Det er overtramp her inne både av dem som vil ha hjelp og blant hjelperne. Det er imidlertid et stigende problem at stadig flere synes ikke å kunne skille mellom sak og person.  Det går utmerket an å være rykende uenig med et menneske uten at vedkommende skal benevnes med lite smigrende ord og uttrykk.

 

Jeg sikter i denne sammenhengen ikke til noen spesielt, dette er en generell kommentar på bakgrunn av den utviklingen jeg har sett her inne fra starten av og frem til i dag..

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 24.10.2018 den 16.59, Leif B. Mathiesen skrev:

Mangel på folkeskikk kan slå begge veier.

Det finnes ett reglemente for forumet som flere overser når de skal registrere seg. Spesielt det med visningsnavn.

https://www.digitalarkivet.no/content/create-user-account.

Trådstarter har også startet en meget bra oppskrift på hvordan man skal legge inn spørmål i forumet!! Som mange overser.

https://forum.arkivverket.no/topic/219554-kjære-nye-slektsgransker-det-er-fint-om-du-leser-dette-før-du-stiller-spørsmål/

 

Mangler vi folkeskikk når vi henviser til regelverket?

Mangler folkeskikk når kommenterer en bruker som har lagt inn over 100 spørsmål uten å gidde å lære seg å legg inn lenker o.s.v.?

Mangler vi folkeskikk når vi spør  brukeren hva han/hun allerede vet?

 

Det er flere som har sluttet å hjelpe her i forumet (og i slektsforumet) p.g.a  dårlig folkeskikk fra de som stiller spørsmål.

 

De som mener seg urettferdig behandlet må si i fra.  😊

Hvis alle hadde lest og fulgt "reglene" for forumet kanskje færre hadde følt seg "tråkket på".

 

Tilslutt synes jeg trådstarter mangler folkeskikk som ikke kommenterer våre svar.

 

 

 

Det som kanskje blir litt feil er å hive manglende kunnskap og måter å "bevege seg" her inne på i kurven for "Dårlig folkeskikk". Selv hører jeg til kategorien som ofte leser bruksanvisninger først etter en stund - og jeg fikk tidlig korreks for å ikke bruke fullt visningsnavn. Det er flere ting å si om det, men i hovedsak er jeg glad for å bli veiledet til hva som er regelen - nemlig fullt visningsnavn. I selve brukergrensesnittet burde det nok også være gjort tydeligere. For mange tjenster gjelder jo det motsatte og jeg tror mange som meg, automatisk oppretter et "brukernavn" når det bes om det - og ikke har som vane å legge inn fullt navn. Dette bare som et eksempel på at det går an å gjøre feil og fremdeles ha folkeskikken i behold (om ikke det å alltid lese bruksanvisninger før man agerer hører til "God folkeskikk" da:-)).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøle seg litt ned og vise litt god gammeldags folkeskikk.

 

Dette har utviklet seg til en krangel som ikke har noen med slektsforskning å gjørel, og hører ikke hjemme i dette forumet.

Spørsmål eller innsigelser om personvern og uenighet om reglene må tas opp med rette "vedkommende" = administasjonen eller moderatorene.

 

Så jeg mener defor at denne debatten bør legges død her og nå, før det kommer flere uspiselige kommentarer.

 

For meg så ser det ut som om trådstarter bare hadde en frustrert utblåsning. Sånt kan skje alle.

Hun har ikke stilt noe spørsmål eller bedt om andres meninger.

 

 

  • Liker 9
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære alle sammen!

 

Hvis dere er misfornøyd med noen på forumet ber vi dere om å rapporter dem til oss som er moderatorer.  Det er ofte bedre enn at det blir kjekling er inne på forumet, og rapportere er det bare vi som ser. Vi er dessverre ikke alltid like kjappe å følge med, men vi prøver å ha et øye med sakene dere melder inn. 

 

Ellers synes jeg dere godt kan avslutte denne debatten nå. 

  • Liker 6
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at ting utarter seg så fort og fjæra blir til mer enn fem høns.

 

Det dette egentlig var, var et AHA på hvordan man tar imot nye og hvordan man får folk til og føle seg. At ingen spørsmål er for dumme fordi alle er ikke på samme nivå. Hvis man dømmer folk med utgangspunkt i egen kunnskap eller egne rutiner kan ting fort komme ut feil.

 

Dette er et sted for spørsmål, store og små. Et sted der man spør om ting man ikke forstår, skjønner, finner eller klarer selv. At noen surfer på gratishjelpa er vel ingen hemmelighet, men da får vi slå opp dørene til overbærenheten og gi den hjelpen vi synes passer.

 

Jeg har fått mye hjelp her inne og knekt koder jeg aldri trodde jeg skulle få svar på, og som ingen i slekta har klart før. Jeg kommer til og fortsette og spørre. Noen ganger finner man ikke den rette kilden, men det er andre som vet mer. Noen ganger blir man stokk blind og klarer ikke og se selv om det står rett foran deg. Sånn er det bare.

 

La storsinnet være guiden. Du kan trenge den selv en gang.

 

TSK.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

(...) Det er overtramp her inne både av dem som vil ha hjelp og blant hjelperne. Det er imidlertid et stigende problem at stadig flere synes ikke å kunne skille mellom sak og person.  Det går utmerket an å være rykende uenig med et menneske uten at vedkommende skal benevnes med lite smigrende ord og uttrykk.

 

Det å kunne skilje mellom sak og person er etter mi meining noko som er heilt grunnleggjande, og som burde vere sjølvsagt både i forumet og i samfunnet generelt. Diverre tykkjer eg at det er altfor ofte at folk ikkje maktar dette, og då blir det lett krangling eller polarisering. Om ein oppfattar skiljet mellom sak og person blir ein heller ikkje så lett fornærma og det blir enklare å utøve god folkeskikk, som var det tråden handla om. Det er såleis nyttig å bli mint på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tone Merete Bruvik locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.